کارخانه استحصال طلا در خراسان جنوبی احداث می‌شود

عصر معدن- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: کارخانه استحصال طلا با سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰ میلیارد تومان در حوزه شهرستان‌های نهبندان و خوسف به زودی احداث می‌شود.;

کارخانه استحصال طلا در خراسان جنوبی احداث می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، داود شهرکی  با بیان این مطلب افزود: تاکنون پنج محدوده معدنی طلا در استان شناسایی شده و فرآوری این نوع ماده معدنی در دستور کار قرار گرفته است.

    وی بیان کرد: امید است با این اقدام بخشی از ذخایر معدنی استان را بتوان به چرخه فرآروی و تولید محصول رسانده و بخشی از مشکل اشتغال را حل کرد.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر فرآوری بخشی از مواد معدنی از جمله فولاد، کنسانتره زغال سنگ، روی، مس، سرب، کک، بنتونیت و سایر در استان انجام می‌شود که نشان می‌دهد بر فراوری مواد بیش از استخراج فکر می‌کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه 95 درصد مواد معدنی خراسان جنوبی حداقل یک مرحله داخل استان فرآوری می‌شود عنوان کرد: همچنین بخش محدودی که آنهم با توجه به ذائقه و مصرف، در حوزه‌های سنگ‌های تزئینی است نیز از استان‌های دیگر به استان ما وارد می‌شود.

    شهرکی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم چرخه فرآوری‌های مواد معدنی را در استان گسترش داده، به یک مرحله فرآوری اکتفا نکنیم و تنوعی از نیازهای کشور را در حد مقدور تهیه کنیم.

    وی یادآور شد: بخشی از معادن کوچک هستند لذا نمی‌توان برای هر نوع ماده معدنی کارخانه فرآروی احداث کرد اما می‌توان ذخیره حداقلی برای تامین خوراک کارخانه را تامین کرد.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اگر برای فرآوری مواد معدنی نتوان کارخانه احداث کنیم می‌توان نیاز استان‌های دیگر را تامین کرد یا بالعکس بخشی از مواد معدنی که در استان موجود است و استان‌های دیگر ظرفیت ندارد را در استان ما فرآوری کرد.

    وی اضافه کرد: همانطور که اکنون بخشی از منیزیت استان‌های دیگر به خراسان جنوبی وارد، فرآوری تولید نسوز می‌شود در آینده نیز آجرهای نسوز در استان تولید خواهد شد.

    شهرکی افزود: پارسال سه هزار و 800 درخواست ثبت محدوده معدنی در استان داشتیم که توسط بخش خصوصی شناسایی اولیه را انجام داد و بعد از انجام مراحل استعلامات، اکتشاف در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت.

    وی اظهار داشت: در حوزه فعالیت‌های معدنی از بخش خصوصی، دولتی و شرکت های تخصصی بزرگ استفاده می‌شود تا ظرفیت توسعه استان در این حوزه به جایگاه خوبی برسد.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: سازمان‌های دولتی از جمله سازمان زمین شناسی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی بیش از 60 میلیارد تومان در حوزه اکتشاف مواد معدنی استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    وی تصریح کرد: تعداد 37 محدوده معدنی توسط سازمان زمین شناسی، 70 محدوده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی و تعدادی توسط شرکت تهیه و تولید شناسایی شده است که عملیات اکتشاف در بخشی از این محدوده‌ها توسط همین سازمان‌‎ها و قسمتی به بخش خصوصی واگذار می شود.

    شهرکی تصریح کرد: در زمان حاضر از 65 نوع ماده معدنی در کشور 50 نوع آن در خراسان جنوبی شناخته شده است و بیش از سه میلیارد و 700 میلیون تن ذخایر قطعی استان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر