فعالیت‌های معدنی، خرس سیاه را به مناطق مسکونی جنوب کرمان آورد

عصر معدن- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: فعالیت های معدنی در بالا دست زیستگاه خرس سیاه آسیایی در جنوب کرمان، موجب ورود این گونه ارزشمند به مناطق مسکونی، شهرها و روستاهای این منطقه شده است.;

فعالیت‌های معدنی، خرس سیاه را به مناطق مسکونی جنوب کرمان آورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا ، مرجان شاکری ضمن بازدید از محل حمله خرس به منطقه مسکونی در دلفارد جیرفت افزود: با توجه به فعالیت ماشین آلات معدنی در بالا دست زیستگاه خرس سیاه، این زیستگاه برای این گونه ارزشمند از امنیت کافی برخوردار نیست.

    وی اظهار داشت: این تعارض موجب می‌شود حیوانات وحشی برای تهیه غذا به باغ و مزارع کشاورزی وارد شود و تقابل انسان و حیوان شکل بگیرد.
    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: در فصل‌هایی که میوه زیاد است این تعارضات گسترده‌تر می‌شود که نیاز است آموزش به جوامع محلی افزایش یابد و این مساله مهم و ضروری اکنون در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

    هفته گذشته یک قلاده خرس سیاه آسیایی با نزدیک شدن به زیستگاه انسانی در منطقه دلفارد جیرفت کرمان به یک مرد میانسال حمله ور شد و به این فرد از ناحیه جمجمه آسیب رساند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان به همراه جمعی از مسئولان محیط زیست جیرفت از منطقه تنیروییه دلفارد جیرفت محل حمله خرس سیاه به مناطق مسکونی بازدید بعمل آورد و از نزدیک پای صحبت و درد دل جوامع محلی و این فرد نشست.

    کشورمان ایران را می‌توان غربی‌ترین نقطه پراکندگی خرس سیاه آسیایی دانست و این گونه یک زیر گونه دارد که به گونه بلوچی خرس سیاه معروف بوده و در معرض انقراض است.

    زیرگونه بلوچی خرس سیاه آسیایی تنها در بخشی از نواحی پاکستان و ایران دیده شده است. در کشور ایران خرس سیاه بلوچی در استان‌های کرمان، سیستان بلوچستان و هرمزگان دیده شده و بر اساس گمانه زنی‌های آماری که توسط متخصصین صورت گرفته تعداد تقریبی آن بین 60 تا 120 قلاده در استان کرمان و همچنین بین 50 تا 100 قلاده در سیستان و بلوچستان و بین 20 تا 50 قلاده در هرمزگان برآورد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر