۴۵۰ میلیارد ریال برای اکتشاف معادن سرمایه‌گذاری می‌شود

عصر معدن- استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس توافقات انجام شده، شرکت ایمیدرو ۳۵۰ میلیارد ریال و سازمان زمین شناسی ۱۰۰ میلیارد ریال برای اکتشاف معادن استان سرمایه‌گذاری می‌کنند.;

۴۵۰ میلیارد ریال برای اکتشاف معادن سرمایه‌گذاری می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، محمد صادق معتمدیان روز یکشنبه در جمع مردم روستای قلعه زری خوسف با بیان اینکه شرکت ایمیدرو یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی کشور است افزود: همچنین توجه مسئولان دولتی را  جلب کرده‌ایم تا در بحث اکتشاف معادن استان سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد.

    وی خراسان جنوبی را از استان‌های برخوردار معدنی از نظر تنوع و ماده معدنی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 60 نوع ماده معدنی فلزی و غیر فلزی در کشور شناسایی شده که 40 نوع آن در استان وجود دارد.

    استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مسایل و مشکلات در حوزه معادن استان زیاد است یادآور شد: توسعه معادن از جمله راهکارهای توسعه استان است و نقش زیادی در این زمینه ایفا می‌کند.

    وی گفت: در همه نقاط استان از شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، زیرکوه و طبس تا خوسف دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیاد در بخش معدنی هستیم.

    معتمدیان با بیان اینکه در زمینه اشتغال در بخش معادن فعال جزو استان های برتر کشور هستیم افزود: بیش از 10 هزار نفر در این بخش فعالیت دارند.

    وی گفت: در بحث مطالعات و اکتشاف کاملا به شکل سیستماتیک و فنی در همه پهنه‌ها ورود جدی نداشته‌ایم اما بخش‌هایی از وزارت صمت و سازمان زمین شناسایی مطالعاتی انجام داده‌اند و مطالعات ژئوفیزیک هوایی که کار بزرگی بود به اتمام رسیده است و شاهد تحول جدی در حوزه معادن استان خواهیم بود.

    استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های استان ایجاد اشتغال برای مردم بوده در حالیکه یکی از آسیب‌های معدن نیز خام فروشی محصولات است.

    وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از زحمات در بخش معادن توسط مردم استان انجام می‌شود اما عواید و منافع آن در استان‌های دیگر است در حالیکه باید برای توسعه استان در بحث صنایع فرآوری معدنی بیشتر اقدام شود چراکه زمینه‌هایی خوبی است که می‌تواند باعث توسعه شود.

    معتمدیان بیان کرد: معادن قلعه زری یکی از قدیمی‌ترین معادن کشور است که محصولات آن به شکل خام از استان خارج می‌شود در معادن دیگر از جمله نهبندان نیز بزرگترین معادن سنگ گرانیت را داریم اما خروجی آن خام فروشی است که هم اشتغال کم و هم درآمد و ثروت کمتر را به دنبال دارد.

    وی افزود: یکی از جهت‌گیری‌های دولت و استان به عنوان یکی از اولویت‌های توسعه استان تمرکز بر معادن است.

    استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: با پیگیری‌هایی که از طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی انجام شده است دنبال تحقق هدف بزرگی هستیم که با بسیج همه امکانات و هدفگذاری و در چشم انداز بلندمدت به عسلویه معدنی کشور تبدیل شویم.

    وی گفت: با توجه به سختی کار و خطرات حرفه معدن، سن معدن کاری را دولت پایین قرار داده است اما این شغل سخت نیازمند توجه ویژه است. 

    مردم منطقه قلعه زری تا پایان امسال از نعمت گاز برخوردار می‌شوند

    استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون بیش از 60 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان گازرسانی شده است افزود: نهضت گازرسانی در دولت تدبیر و استان دنبال می‌شود که در سراسر کشور عملیاتی و اجرایی شده و در استان نیز تمامی شهرها تا دهه فجر از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

    وی ادامه داد: برخورداری روستاها از نعمت گاز یکی از اولویت‌های استان است که بر همین اساس تا پایان امسال شاهد راه اندازی شبکه گاز و برخورداری مردم منطقه قلعه زری خوسف از نعمت گاز خواهیم بود.

    معتمدیان با اشاره به مشکلات دهستان قلعه زری خوسف گفت: یکی از مهمترین بخش‌ها حضور خانواده‌های کارگران در روستای قلعه زری است که نیازمند توجه بیشتری هستند.

    وی عنوان کرد: در خصوص مشکل راه‌های دهستان قلعه زری با عنایت به اعتباراتی که از ناحیه فرمانداری و استان کمک خواهد شد تا پایان سال اصلاح و ترمیم جاده در دستور کار قرار می‌گیرد.

    استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در ارتباط با آسفالت خیابان‌ها و معابر و جدول‌گذاری دهستان نیز، توسط دهیاری و بنیاد مسکن موضوع معابر و آسفالت انجام خواهد شد.

    وی گفت: یکی از موضوعات مهمی که به دلیل نوع کار شما مطرح است و دوری از مرکز شهرستان، لزوم ایجاد و استقرار اورژانس در منطقه است که این موضوع در وزارت بهداشت مصوب شده و در استان پیگیری و در اسرع وقت شاهد استقرار اورژانس خواهیم بود.

    معتمدیان بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان و گذران 20 سال دوره خشکسالی و از طرفی افزایش دما، مشکل تامین آب شرب و آب مورد نیاز سایر بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی، یکی از مشکلات عمده استان موضوع انتقال آب است.

    وی عنوان کرد: بر اساس مطالعاتی که در استان انجام شده بود روز گذشته سند سازگاری با کم آبی تصویب شد که بر اساس آن بایستی  مدیریت درستی در بحث مصرف آب داشته باشیم همچنین تا سال 1425 کسری مخازن استان جبران شود.

    معتمدیان یادآور شد: تابستان امسال با افزایش دما مواجه بودیم که حدود 500 روستا به دلیل نداشتن دسترسی به آب شرب به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود و همچنین برخی مناطق به دلیل صعب‌العبور بودن کمترین دسترسی را در طول شبانه روز دارند.

    وی ادامه داد: یکی از مهمترین اولویت‌های استان ایجاد بندها در موضوع آبخیزداری و در بلندمدت انتقال آب از دریای عمان به استان است تا از این شرایط سخت عبور پیدا کنیم و در تامین آب شرب مشکلات مردم رفع شود.

    استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در تامین آب دهستان قلعه زری نیازمند مشارکت بخش خصوصی در این منطقه  هستیم.

    وی گفت: از دیدن معدن قلعه زری با این حجم از تولیدات و سابقه کاری و از طرفی دارا بودن مشکلاتی از قبیل آب شرب، راه و خانه‌های سازمانی متاثر شدم اما یکی از مطالبات ما تامین خدمات رفاهی برای مردم این منطقه است.

    وی افزود: در بحث نوسازی امکانات، تجهیزات و ماشین آلات معدن قلعه زری باید راه گفت و گو باز شود و در حوزه عمرانی به ویژه سازمان صمت جدیت بیشتری داشته باشد.

    استاندار خراسان جنوبی روز شنبه در سفری 2 روزه وارد خوسف شد و ضمن بازدید از چند مجتمع کشاورزی و واحد تولیدی در این شهرستان با مردم روستاهای مختلف نیز دیدار کرد.

    معتمدیان از کارخانه در حال ساخت چدن خوسف و معدن قلعه زری نیز بازدید و روند فعالیت این دو مجموعه صنعتی را از نزدیک بررسی کرد.

    وی از دی ماه سال گذشته تا امروز به 11 شهرستان استان سفر کرده که این سفرها مصوباتی داشته و دبیرخانه پیگیری آنها در معاونت عمرانی استانداری مستقر است.

    استان مرزی خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در 36 کیلومتری بیرجند است. شهرستان خوسف دارای 2 بخش مرکزی و جلگه ماژان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر