شناسایی۱۱۷ محدوده معدنی در خراسان جنوبی

عصر معدن- عملیات ژئوفیزیک هوایی در خراسان جنوبی در ۲ مرحله ۱۱۰ هزار کیلومتر خطی در ۲۱ هزار کیلومترمترمربع در چند سال گذشته انجام شد که درنتیجه این عملیات ها ۱۱۷ محدوده امید بخش معدنی به وسعت۸۰۵ کیلومتر در این استان شناسایی شده است.;

شناسایی۱۱۷ محدوده معدنی در خراسان جنوبی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شاتا، رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان زمین شناسی، شناسایی و اکتشاف ذخایر پنهان معدنی در دل زمین است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های مناسب مواد معدنی، عملیات ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف ذخایر پنهان به عنوان یک لایه خدماتی ارزان و سریع در دست اجراست که با هدف شناسایی مناطق مستعد وپایین آوردن ریسک صورت می گیرد.

    علیرضا شهیدی اعلام کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در چند سال اخیر استفاده از روش های نوین ژئوفیزیک هوایی را در دستور کار قرار داده و مناطق امیدبخش معدنی بسیار در کشور شناسایی کرده است.

    معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت با بیان اینکه خراسان جنوبی ظرفیت بالایی برای توسعه اکتشاف ذخایر معدنی و فلزی دارد، افزود: بیشتر اکتشافات معادن مهم ایران در مناطق محروم قرار دارند که با این اکتشافات توزیع ثروت در همه مناطق کم برخوردار میسر می شود.

    وی با اشاره به نقشه‌های زمین‌شناسی کار شده در استان خراسان‌جنوبی، تصریح کرد: تاکنون 19 نقشه 25 هزار که هر نقشه حدود 155 کیلومتر است در این استان تهیه شده است.

    شهیدی با اشاره به اکتشافات آب‌های کارستی در سطح کشور، بیان داشت: طرح ملی اکتشاف آب کارستی با اکتشاف مواد معدنی پنهان و شناسایی آب‌های زیرزمینی (کارست) به کمک ژئوفیزیک هوایی به عنوان طرح ملی و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز جهان به‌زودی از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام می‌شود.

    وی خاطر نشان کرد در این خصوص مطالعاتی در استان های مختلف کشور از جمله خراسان جنوبی در دست اقدام است که نمونه ان مطالعات تکمیلی آب های کارست در منطقه بشرویه و طبس خراسان جنوبی است چرا که با بهره برداری از ان می توان علاوه بر تامین نیاز آب آشامیدنی با استفاده درست در صنعت ومعدن برای هر لیتر آب 40 نفر اشتغالزایی نمود

    علیرضا شهیدی افزود: طبق مطالعات قابل ملاحظه ای که انجام شده این منابع به ذخیره آب زیر سنگ های سخت و در حفره های سنگ های آهکی گفته می شود.

    ویبا بیان اینکه کاری که سازمان زمین شناسی برای خراسان‌جنوبی می‌خواهد انجام دهد ورود ثروت به استان در دراز مدت است عنوان کرد: در سال جاری 10 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مطالعات و فعالیت های اکتشافی و2 میلیارد تومان در راستای مطالعات آب های کارست و ژئوتوریسم در خراسان جنوبی در نظر گرفته است.

    وی یکی دیگر از اهداف این سازمان را شناخت خطرهای زمین شناسی است ذکر کرد و افزود: شناسایی این خطرها می تواند کمک بزرگی برای سایر بخش های کشور باشد، تاکنون 34 مورد از حدود 43 خطر طبیعی جهان در ایران ثبت شده است.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه در بخش زمین‌شناسی مباحث مربوط به مخاطرات زمین‌شناختی و صیانت از ذخایر انجام می‌شود، تصریح کرد: با شناخت دقیق مخاطرات زمین‌شناختی می‌توان از مخاطرات احتمالی جلوگیری کرد.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود در بحث نقشه‌ها وداده های زمین‌شناسی که به‌عنوان سرمایه ملی محسوب می شود این آمادگی وجود دارد که این اطلاعات را تا جایی که محدودیت امنیتی نداشته باشد در اختیار دانشگاه‌ها و بخش‌های خصوصی و دولتی قرار گیرد.

    وی همچنین افزود این آمادگی وجود دارد که در خراسان جنوبی کلاس های آموزشی نقشه برداری ونقشه خوانی برگزار و افراد متخصصی را در این زمینه تربیت کند.

    شهیدی افزود خراسان جنوبی با داشتن پدیده های زمین شناسی منحصر به فرد، یکی از استان هایی است که می توان در آن ژئوپارک راه اندازی کرد و از این طریق به صنعت گردشگری رونق داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر