گزارشی عجیب از طلای قاچاق که راهی دبی می شود

عصر معدن- قیمت های بالا طلا باعث شده تا آفریقایی ها به جستجوی طلا بپردازند و این در حالی است که حجم زیادی از طلا به خاورمیانه قاچاق می‌شود.;

گزارشی عجیب از طلای قاچاق که راهی دبی می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» بیلیون‌ها دلار طلا هرساله از آفریقا به امارات متحده در خاورمیانه قاچاق می‌شود. همچنین دروازه ورود طلا به بازارهای اروپا، ایالات‌متحده و فراتر از آن نیز پیدا شده است.
    داده‌های گمرک نشان می‌دهد امارات‌متحده‌عربی 15.1 میلیارد دلار طلا از آفریقا در سال 2016 وارد کرده که این رقم در مقایسه با سال 2016 که از 1.3 میلیارد دلار بوده بسیار قابل توجه است.
    بخش عمده‌ای از این طلا در صادرات کشورهای آفریقایی ثبت نشده است. پنج اقتصاددان تجاری نیز که با رویترز مصاحبه کرده‌اند گفته‌اند این موضوع نشان می‌دهد، مقادیر زیادی از طلا در حال ترک آفریقا است و هیچ گونه مالیاتی به دولت‌هایی که آن‌ها را تولید می‌کنند، پرداخت نمی‌شود.
    گزارش‌های قبلی و مطالعات نشان داده‌اند بازار سیاه در استخراج طلا توسط مردم، از جمله کودکان که هیچ ارتباطی با کسب و کار بزرگ و حفاری ندارند به وجود آمده و نظارت کمی بر آن وجود دارد. هیچکس نمی تواند از ارزش کل طلای افریقای غربی اطلاعی ارائه کند.

    رویترز حجم تجارت غیرقانونی را با مقایسه واردات کل امارات متحده عربی و صادرات اعلام شده توسط کشورهای آفریقایی، ارزیابی کرده است. شرکت های معدنی صنعتی در آفریقا به رویترز گزارش دادند که آنها طلا را به امارات متحده عربی ارسال نمی کنند و این امر نشان می دهد واردات طلا از آفریقا از سایر منابع غیر رسمی انجام می شود.
    روش های غیر رسمی تولید طلا که در صنعت به عنوان صنایع دستی یا معدن کوچک شناخته می شوند، در سطح جهانی رشد می کنند. میلیون ها نفر آفریقایی به این کار مشغول شده اند و به نوعی راه معیشتی برای مردم فراهم شده است. دولت‌های آفریقایی مانند غنا، تانزانیا و زامبیا شکایت دارند که طلا در حال حاضر غیرقانونی تولید و قاچاق شده و برای کشورهای آنها در مقیاس وسیع، گاهی اوقات توسط عملیات جنایی و حوزه انسانی و محیط زیست هزینه ساز شده است. 

     

    استخراج معدن به عنوان سرمایه‌گذاری اندک در یک دوره آغاز شد. اما "Addo، رئیس‌جمهور غنا، در ماه فوریه در یک کنفرانس معدنی گفت دوران" رمانتیک "استخراج فردی به" عملیات‌های بزرگ و خطرناکی " که توسط گروه های تبهکار خارجی اداره می‌شوند، داده شده ‌است. غنا دومین تولید کننده بزرگ طلا در آفریقا است.

    این موضوع در حالی مطرح شده است که هیچ‌کس در این زنجیر قانون‌شکنی نمی‌کند. البته برخی از معدنچیان که بطور غیرقانونی کار می‌کنند عموما این طلا را به واسطه‌ها می‌فروشند. این واسطه‌ها به صورت مستقیم یا تجاری آن را از مرزهای قابل ‌نفوذ آفریقا از کشور خارج می‌کنند و ریشه آن را قبل از حمل آن به خارج از قاره، اغلب در کیف دستی پنهان می‌کنند. برای مثال، جمهوری دموکراتیک کنگو  (DRC)یک تولیدکننده بزرگ طلا است، اما یکی از مقامات آن مقدار زیادی از تولید برآورد شده را صادر می‌کند:

    به گفته رییس جمهور غنا این موضوع نگران‌کننده است، اما برای جلوگیری از آن اهرم فشار بسیار کمی وجود دارد.
    داده‌های گمرکی ارائه‌شده توسط دولت‌ها به comtrade، یک بانک اطلاعاتی سازمان ملل نیز نشان می‌دهد امارات‌متحده‌عربی به مدت چند سال یک مقصد اصلی برای طلا از بسیاری از کشورهای آفریقایی بوده‌است. در سال 2015، چین - بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان - از آفریقا بیشتر از امارات‌متحده‌عربی طلا وارد کرد. اما در طول سال 2016، امارات‌متحده‌عربی تقریبا دوبرابر مقدار بدست‌آمده توسط چین وارد کرده‌است. با واردات طلای آفریقایی به ارزش 8.5 میلیارد دلار در سال گذشته، چین در رده دوم قرار گرفت. سوییس که مرکز پالایش طلا است، با 7.5 میلیارد دلار به مقام سوم رسید.

    گفته می شود که بیشتر این طلای وارد شده در دبی قرار دارد و به صنایع طلای امارات متحده عربی تبدیل شده است. در واقع امارات‌متحده‌عربی واردات طلا از46 کشور آفریقایی را برای سال 2016گزارش کرده‌است. از این کشورها، 25 مورد داده‌های مربوط به صادرات طلای خود به امارات‌متحده‌عربی را تامین نکردند اما امارات‌متحده‌عربی گفت در مجموع 7.4 میلیارد دلار طلا از آن‌ها وارد کرده‌است.

    علاوه بر این، امارات متحده عربی از بسیاری از 21 کشور دیگر بیشتر از این کشورها صادر کرد. در مجموع، گفت که طلا به ارزش  3.9 میلیارد دلار حدود 67 تن بیشتر از آن دسته از کشورها گفت که آنها ارسال شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر