رشد قیمت جهانی طلا در سایه تُرک‌تازی‌های تجاری ترامپ

عصر معدن- قیمت طلا از دسامبر سال گذشته، زمانی که ترامپ اخطار داد « من مرد عوارض هستم »، ۱۷ درصد افزایش یافته و طی این مدت بسیاری از سرمایه گذاری های محبوب را پشت سر گذاشته است.;

رشد قیمت جهانی طلا در سایه تُرک‌تازی‌های تجاری ترامپ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم، اگر فکر می کنید طلا همیشه یک  سرمایه مالی امن بوده، بیشتر فکر کنید.

    طلا هم مانند بقیه سرمایه ها در بحران مالی 2008 سقوط کرد و طی دهه های 1980 و 1990 سه چهارم ارزش خرید خود را از دست داد.ولی حالا به عنوان یک سرمایه ایمن عمل می‌کند. قیمت شمش طلا در روز دوشنبه افزایش یافت و با افزایش یک و نیم درصدی به یک رکورد شش ساله رسید. طلا سرمایه ای حساس در جنگ تجاری بین ترامپ و چین است.

    قیمت طلا از دسامبر سال گذشته، زمانی که ترامپ اخطار داد « من مرد عوارض هستم »، 17 درصد افزایش یافته و طی این مدت بسیاری از سرمایه گذاری‌های محبوب را پشت سر گذاشته است.

    ارتباط چین و طلا

    قیمت طلا افزایش یافته چون ارز چین کاهش یافته است. پکن به تلافی افزایش اخیر عوارض توسط ترامپ، به تازگی اجازه داده ارزش یوان به پایین ترین حد از 2008 تا حالا برسد. یک یوآن ضعیف تر باعث می شود صادرات چین در آمریکا ارزانتر باشد و هزینه عوارض اضافی را جبران می کند. همچنین صادرات آمریکا را در چین گرانتر می کند. چین واردات محصولات غذایی از آمریکا را متوقف کرد. این خبر برای ترامپی که حامی کشاورزان آمریکاست خبر خوبی نیست.

    قیمت طلا افزایش یافت چون هیچ کس نمی داند چه اتفاقی برای دلار آمریکا می افتد. هفته گذشته لری کودلو، مشاور ارشد اقتصادی ترامپ و پادشاه دلار گفت که با دخالت در بازارهای ارز، ارزش دلار را پایین می آورد.

    یک دلیل دیگر افزایش قیمت طلا پایین آمدن سود اوراق بهادار دولتی اروپا است.

    قیمت طلا بالا رفته چون هیچ کس نمی داند پس از خروج بدون قرارداد انگستان از اتحادیه اروپا چه اتفاقی برای یورو و پوند  این کشور می‌افتد. بوریس جانسون،نخست وزیر انگلستان انتظار دارد خروج از اتحادیه اروپا بیشتر از نظر سیاسی به او کمک کند تا این که ضربه اقتصادی بزند.

    ارزش طلا واقعا چقدر است؟ تا چه مقدار می تواند بالا رود؟ آیا الان برای خرید طلا دیر است؟ آیا در دراز مدت میتوان طلا نگه داشت؟

    هیچکس در واقع پاسخ این سوالات را نمی داند که اگر می دانست ثروتمند می شد. 2 دیدگاه در بازار وجود دارد. یکی اینکه قیمت شمش طلا که در حال حاضر 1445 دلار در هر اونس است، باید نصف این مقدار باشد و دیگر اینکه قیمت طلا باید بسیار بالاتر از این حد باشد.

    تجارت سودآور

    یعنی اگر طلا یک تجارت سودآور باشد جای زیادی برای رشد دارد. طلا میانگین 200 روزه خود را در دسامبر سال گذشته شکست و در همان حد باقی مانده است. تاریخ نشان می‌دهد که این نشانه خوبی از یک بازار سودآور است که برای بسیاری سرمایه‌های مالی مانند سهام ادامه خواهد داشت و برای طلا خوب عمل می کند.

    به عبارت دیگر،تاریخ می‌گوید وقتی قیمت طلا از میانگین 200 روزه تجارت آن بالاتر می‌رود طلا بخرید و وقتی پایین تر می آید از آن دوری کنید. و در حال حاضر طلا بالاتر از میانگین است ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که این روند در آینده هم صادق باشد. وقتی نوبت به تجارت می رسد بسیاری تمایل به خرید سرمایه ای مانند طلا ندارند که تا حالا افزایش داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر