ترکیه و عربستان بدون معدن، ده ها برابر ایران مس صادر می‌کنند

عصر معدن- عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: به دلیل جدا بودن از زنجیره تامین جهانی، ترکیه و عربستان سعودی بدون وجود حتی یک معدن مس، ده ها برابر ایران صادرات دارند.;

ترکیه و عربستان بدون معدن، ده ها برابر ایران مس صادر می‌کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، علیرضا کلاهی صمدی که به عنوان نماینده ایران در کنگره سالیانه فدراسیون جهانی کابل2018 در مسقط عمان حضور دارد، افزود: جدا بودن از زنجیره تامین جهانی با از دست دادن فرصت های یادگیری و بهبود عملکرد که موجب فاصله گرفتن از این صنعت جهانی می‌شود، دلیل ضعف کشور در صادرات مس است.
    وی به ظرفیت بالقوه ایران و سهم بالای منابع مس اشاره کرد و گفت: بطور قطع سرمایه‌گذاری خارجی و تشکیل کنسرسیومی از شرکت های بزرگ تولیدکننده کابل، سهم تولید کابل کشورمان در خاورمیانه را افزایش می‌دهد .
    کلاهی یادآور شد: تمرکز کنگره جهانی کابل بر افزایش سهم تولید در خاورمیانه است، از این رو می توان با تسهیل شرایط سرمایه گذاری و شفافیت حقوق مالکیت، نگاه سرمایه گزاران خارجی را برای حضور در ایران جلب کرد.
    وی تاکید کرد: بخش خصوصی ایران تمایل فراوانی برای تولید مشترک و انتقال فناوری دارد
    این عضو اتاق ایران خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی رشد 3.5 درصدی صندوق بین‌المللی پول برای منطقه خاورمیانه، می‌توان امیدوار بود که افزایش قیمت نفت منجر به تحقق این رشد شود.
    «افزایش قیمت نفت فرصتی است که منجر به رشد صنایع زیر ساخت شد.»
    عضو هیات رئیسه فدراسیون بین المللی صنعت کابل گفت: در شرایطی که کشورهای مطرح جهان به دنبال افزایش سهم خود از بازار جهانی اند، ضرورت دارد تولیدکنندگان مطرح کشور که در شرایطی نابرابر با رقبای بین المللی رقابت می کنند مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.
    کلاهی تاکید کرد: پتانسیل پنج میلیارد دلاری تا 10 سال آینده در صنعت سیم و کابل کشور وجود دارد که به تنهایی پنج هزار شغل پایدار ایجاد خواهد کرد.
    برپایه این گزارش، نمایندگان کشورهای اروپایی، آمریکا، مکزیک، امارات متحده عربی، ترکیه، ایران، چین، کره جنوبی، ژاپن، قطر و عربستان که بیش از 70 درصد تولید کابل جهان را در اختیار دارند، در این کنگره حاضرند.
    اکنون گردش مالی در فدراسیون جهانی کابل 200 میلیارد دلار است که سهم ایران در این بازار نزدیک به 6 دهم درصد درصد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر