کمیسیون همکاری‌های معدنی ایران و ترکیه راه اندازی شد

عصر معدن- دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از راه‌اندازی کمیسیون همکاری‌های معدنی ایران و ترکیه خبر داد.;

کمیسیون همکاری‌های معدنی ایران و ترکیه راه اندازی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، سید جلال ابراهیمی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه که به عنوان رئیس کمیسیون همکاری‌های معدنی ایران و ترکیه انتخاب شده است، اظهار کرد: این کمیسیون می‌تواند به شناخت مواد اولیه معادنی که جنبه صادراتی داشته کمک کرده و سبب شود که معدن‌کاران نسبت به استخراج و فرآوری اقدام کنند ضمن اینکه باید توجه کرد که کوتاهی در فرآوری باعث خام‌فروشی مواد معدنی می‌شود.

    وی با بیان اینکه صنایع فلزی ترکیه نیاز به استفاده از سنگ‌آهن، زغال‌سنگ یا مواد ترکیبی همچون گندله، کنسانتره، مس، سرب، مولیبدن، کرومیت و فلورین بعنوان سخت‌کننده ها دارند، تصریح کرد: با توجه به وجود ذخایر معدنی فراوان، ایران می‌توان از این نیاز ترکیه بهره‌های لازم را برده و سریعا حجم صادرات  کشور را به 30 میلیارد دلار رساند.

    ابراهیمی ابراز امیدواری کرد که صاحبان معادن سنگ‌های ساختمانی با حضور در کمیسیون سنگ نسبت به صادرات کالای معدنی خود در قالب فدراسیون‌های صادراتی اقدام کنند تا بتوان از این ظرفیت‌ها بهره کامل را برده و درصدد پیشرفت برآمد.

    وی  افزود: در این راستا اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، خانه معدن ایران و مرکز مطالعات ایران و ترکیه آمادگی لازم برای کمک به  معدن‌داران، معدن‌کاران و کارشناسان صنعت معدن را داشته و از هیچ همکاری دریغ نخواهند کرد. البته ناگفته نماند که حضور دولتمردان در جلسه‌های کمیسیونهای معدنی نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده و گره‌گشا باشد.

    رئیس کمیسیون همکاری‌های معدنی ایران و ترکیه با اشاره به نقش صادرات مواد معدنی در ساختار اقتصادی، تاکید کرد: کشور ما با داشتن معادن سنگ‌آهن، زغال سنگ، سنگ‌های ساختمانی و قیمتی، می‌تواند جزو بزرگترین صادرکنندگان مواد معدنی به حوزه دریای مدیترانه باشد. با توجه به نظر کارشناسان حوزه اکتشاف و فرآوری معدن، چهره زمینی و توپوگرافی ایران و ترکیه مشابهات سرزمینی و معدنی به ویژه در حوزه سنگ‌های ساختمانی، معادن سرب و روی و سیلیس دارد بنابراین دو کشور می‌توانند با همکاری هم، در حوزه فرآوری و تبدیل مواد اولیه معدنی و همچنین استخراج و اکتشاف؛ سرمایه‌گذاری مشترک داشته و حوزه صادرات را گسترش دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر