آیا اختلاف ترکیه و امریکا منطقه را بی ثبات می‎کند؟

عصر معدن- روز گذشته رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان، به مردم خود گفت: طلای خود و دلار آمریکا را برای حمایت از واحد پولی کشور که سقوط کرده‌، بفروشند. این سخنان در پی افزایش تعرفه واردات فلزات ترکیه به امریکا مطرح شده است.;

آیا اختلاف ترکیه و امریکا منطقه را بی ثبات می‎کند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، دونالد ترامپ با متحد ناتو در ترکیه تعرفه های فلزات را 2برابر کرد و دشمنی با ترکیه را افزایش داد.
    این در حالی است که اقتصاد ترکیه به متاثر از سیاست های پولی اردوغان و روابط آن با ایالات متحده است. چراکه ارزش پول در یک نقطه به میزان 18 درصد کاهش یافته و این بزرگ‌ترین سقوط یک روزه از زمان بحران مالی 2001 در ترکیه به شمار می آید.
    بازتاب های این اتفاق نیز از طریق بازارهای مالی جهانی گسترش پیدا می کنند. بازارهای سرمایه ای در اروپا به شدت تحت تاثیر اقدام ترامپ درخصوص دوبرابر شدن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم و همچنین کاهش ارزش لیر ترکیه قرار گرفتند و سهام ایالات‌متحده نیز به صدا درآمد.
    لیر در سال جاری بیش از 40 درصد ارزش خود را از دست داده‌است.
    ترکیه که جزو بازارهای مهم منطقه محسوب می شود با عراق، ایران و سوریه هم مرز است اما در دهه های اخیر طرفدار غرب بوده است، در نتیجه تغییرات مالی در این کشور بر بی ثباتی منطقه تاثیرگذار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر