انباشت ۸ میلیارد دلار فولاد در انبار کارخانه‌ها

عصر معدن- تامین پایدار برق و افزایش تولید محصولات فولادی در کنار کاهش تقاضای داخلی و صادراتی این محصول سبب شده تا موجود انبار فولادی‌ها در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴ ماه گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یابد.;

انباشت ۸ میلیارد دلار فولاد در انبار کارخانه‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰:۰۰

    ‌‌‌‌‌به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، بر اساس اطلاعات رسیده به خبرنگار فارس از وزارت صنعت، معدن و تجارت، موجودی انبار زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط در ایران  تا شهریورماه سال جاری نسبت به 14 ماه گذشته 100 درصد افزایش یافته است.

    بر اساس اطلاعات این گزارش ارزش این انبارها در حال حاضر صرفا در بخش فولاد 8 میلیارد دلار برآورد می‌شود

    از سوی دیگر آمار بورس کالا بیانگر آن است که تنها در محصول میلگرد متوسط به عنوان یکی از محصولات فولادی در 6 ماه ابتدایی سال جاری، میزان تولید از 5.1 میلیون تن عبور کرده است، در حالی‌که میزان فروش این محصول به یک میلیون تن می‌رسد. به عبارت دیگر؛ میزان تولید میلگرد متوسط در بهار و تابستان سال جاری 5.1 برابر تقاضای این محصول بوده است.

    *تامین برق صنایع به جهش تولید ختم شد

    به استناد اطلاعات شرکت مدیریت شبکه برق ایران، تامین برق صنایع در تابستان سال جاری سبب شده تا زمینه جهش تولید محصولات صنعتی مهیا شود.

    بر این اساس در فصل گرم سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1400، حدود 27 درصد برق بیشتری به مقصد صنایع کشور هدایت شده است. همچنین در این مدت 90 درصد از برق مازاد تولیدشده زمینه جهش تولید صنعت کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کرده است.

    در این راستا حمید بهزادی‌فر کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: در حالی‌که سال 1400 با خاموشی‌های گسترده مواجه بودیم، برنامه مدیریت مصرف طی دو سال گذشته زمینه رفع محدودیت تولید در حوزه صنعت کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رقم زده و آمار جهش تولید ثبت‌شده این گزاره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأیید می‌کند.

    *کاهش 874 میلیون دلاری صادرات فولاد ایران به عراق

    به گزارش فارس، افزایش موجودی انبار صنایع فولادی فارغ از مسئله تامین برق پایدار دلایل عمده‌ای از جمله کاهش قابل توجه صادرات این محصولات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه دارد.

    به اعتقاد کارشناسان ضعف در بازاریابی بین‌المللی و تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای سبب شده تا عوارض گمرکی بر محصولات ایران وضع و کاهش صادرات رقم بخورد. برای مثال وضع عوارض گمرکی 30 درصدی عراق بر روی محصول میلگرد و تیر آهن صادراتی ایران در تیرماه 1402 سبب کاهش 1.5 میلیون تنی صادرات فولاد ایران به عراق به ارزش 874 میلیون دلار شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر