ایمیدرو و پاسخ به ۱۰ درصد ناترازی برق کشور

عصر معدن- نیروگاه سیکل ترکیبی «سردار شهید حاج احمد کاظمی» اصفهان در پاسخ به حل یک چالش ملی و رفع ناترازی برق کشور در دولت سیزدهم توسط ایمیدرو با قرارداد با شرکت مپنا در اسفند ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و فاز نخست گازی آن با ثبت یک رکورد کم نظیر در کمتر از ۱۸ ماه به اتمام رسید.;

ایمیدرو و پاسخ به ۱۰ درصد ناترازی برق کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، ابرپروژه نیروگاه سیکل ترکیبی «سردار شهید حاج احمد کاظمی» فولاد مبارکه اصفهان در پاسخ به حل یک چالش ملی و رفع ناترازی برق کشور در دولت سیزدهم توسط شرکت فولاد مبارکه (از زیرمجموعه‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران- ایمیدرو) و با قرارداد با شرکت مپنا به صورت EPC در اسفند ماه 1400 آغاز شد و فاز نخست گازی آن با ثبت یک رکورد کم نظیر در کمتر از 18 ماه به اتمام رسید تا این شرکت برای تامین انرژی با یک حرکت جهادی به یاری دولت بشتابد. با راه اندازی کامل این نیروگاه 10 درصد ناترازی برق کشور تامین می‌شود.

    قرارداد EPC مخفف کلمه Engineering Procurement Construction است که منظور از آن این است که کار طراحی و تامین تجهیزات و اجراء پروژه را به پیمانکار سپرده و کل مسوولیت‌های مدیریت اجراء و کنترل کیفی پروژه به عهده پیمانکار است.

    این پروژه یکی از پروژه‌های پیشران دولت سیزدهم است که تعریف و عملیاتی شده و با سرعت بسیار بالایی به بهره‌برداری رسیده است.

    این پروژه از نیمه دوم اسفند 1400 آغاز به فعالیت کرد و در مدت 18 ماه آماده بهره‌برداری شد.

    نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری بیش از 400 میلیون یورو از سه واحد (واحد گاز اول، دوم و بخار) تشکیل شده است که اکنون دو بخش گازی به پیشرفت خوبی رسیده و یکی از این واحدها آماده بهره‌برداری است. بخش بخار نیز در حال گذراندن مراحل برای رسیدن به بهره‌برداری در سال آینده است.

    16 هزار متر مربع زیربنا با همکاری 72 شرکت ایرانی، دارا بودن بالاترین راندمان در بین نیروگاه های کشور (با راندمان 58 درصدی) و تامین پایدار برق در فولاد مبارکه، کمترین مصرف آب سوخت در میان نیروگاه‌های کشور و اشتغال زایی 900 نفر در زمان ساخت، از جمله مشخصات این پروژه است.

    به گفته علی آبادی وزیر صمت، نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه این صنعت را خود تامین کرده است. چرا که توجه اصلی در فولاد مبارکه استفاده از فناوری و منابع داخلی است که رویکرد موفق و قابل تقدیری است.

    بومی‌سازی بیش از 70 درصد تجهیزات در داخل کشور و استفاده از 72 شرکت تامین کننده و پیمانکاری داخلی برای ساخت، نصب و راه‌اندازی پروژه قابل ذکر است.

    در برنامه‌های تامین برق اجرا شده توسط ایمیدرو با سرمایه‌گذاری شرکت‌های صنعتی و معدنی، تاکنون یک‌هزار مگاوات واحد نیروگاهی به بهره برداری رسیده است که تا پایان امسال به یک‌هزار و 400 مگاوات خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر