افزایش دو برابری قیمت گندله و کنسانتره دیگر جایی برای تعدیل ضرایب نمی‌گذارد

عصر معدن- حدود ۵ ماه از برگزاری جلسات برای تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولاد می‌گذرد و هیچ اقدامی برای مشخص شدن قیمت‌ها از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت نگرفته است.;

افزایش دو برابری قیمت گندله و کنسانتره دیگر جایی برای تعدیل ضرایب نمی‌گذارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا، این امر باعث شده طرفین (معدنی‌ها و فولادسازان) برای توجیه افزایش و یا کاهش قیمت گندله و کنسانتره، عدله‌ مختلفی ارائه دهند. به طوری که چندی پیش، مدیرعامل شرکت معدنی  و صنعتی چادرملو در دفاع از موضع تولید کنندگان سنگ آهن کشور برای منطقی شدن نرخ فروش مواد اولیه فولاد، به تشریح دلایل خود پرداخت و گفت: «صنایع فولاد کشور که با روش احیاء مستقیم (DIRECT REDUCTION) تولید می کنند، در سال 1398 حـدود 5 میلیون و 18 هزارتن سنگ آهن کنسـانتره خشک و 1میلیون 71 هزار تـن گندله تولیدی چادرملو را خریداری کرده‌اند. متوسط قیمت خرید کنسانتره سنگ آهن در محل مجتمع معدنی ، هر تن 6 میلیون و 240 هزار و 246 ریال و متوسط خرید گندله در محل مجتمع صنعتی ، هر تن 9 میلیون و 202 هزار  و 354 ریال بوده است.» این در حالیست که با توجه به افزایش قیمت شمش فولاد خوزستان به 80 هزار ریال، قیمت کنسانتره در سال جاری دو برابر شده و با قیمت 12 میلیون 800 هزار ریال داد و ستد می‌شود. همچنین گندله نیز با یک رشد دو برابری با قیمت  18 میلیون و 800 هزار ریال معامله می‌شود. افزایش دو برابری قیمت کنسانتره و گندله در حالی اتفاق افتاده که هنوز ضرایب قیمت‌ها تغییر نکرده و معاملات با ضریب 16 و 23.5 درصد صورت می‌گیرد.

    در ادامه این مصاحبه آمده است: «چنانچه لازم بود این مقدار تولیدات از خارج وارد شود قیمت خرید این محصولات به صورت CFR بنادر ایران، حداقل برای کنسانتره سنگ آهن وارداتی مشابه چادرملو بطور متوسط هر تن 125 دلار و گندله هر تن 150 دلار  بالغ می گردید. با محاسبه هزینه های تخلیه از کشتی و ترخیص و سایر هزینه ها (هر تن 200 هزار ریال) و با محاسبۀ نرخ تسعیر هر دلار، میانگین سالیانه معادل 125 هزار ریال، متوسط قیمت کنسانتره سنگ آهن وارداتی هر تن 15 میلیون و 825 هزار ریال و متوسط قیمت خرید گندله وارداتی هر تن 19میلیون و 25 هزار ریال تحویل در بنادر ایران می بایستی هزینه می‌گردید.»

    این در حالی است که قیمت کنسانتره در بنادر جنوبی کشور معادل 85 دلار و قیمت گندله 94 دلار است. اگه معادن قصد صادرات داشته باشند، باید حدود 17 دلار برای حمل، انبارداری، تخلیه و بارگیری، گمرک، پرت مواد هزینه نمایند. در نتیجه کنسانتره معادل 67 دلار و گندله معادل 77 دلار درامد خواهد داشت. همچنین بنابر گزارش مرکز مرکز پژوهش‌های مجلس، فروش صادراتی معادن با عوارض فعلی نسبت به فروش داخلی توجیه ندارد.

    وی همچنین عنوان کرده «بدلیل فاصله کم منبع تولید سنگ آهن تا واحدهای فولادی، موجب کاهش 3 هزارو 504 میلیارد ریالی هزینه های حمل و نقل برای فولاد سازان شده است که آنهم نقش عمده ای در کاهش قیمت تمام شده تولید فولاد داشته است.»

    باید به این نکته توجه کرد، یکی از دلایل اصلی تاسیس کارخانه فولاد در کشور به خاطر مزیت وجود سنگ آهن در کشور بوده است و همچنین در آن زمان عنوان شده باید کارخانه های فولادسازی در کنار معادن احداث شوند. قطعا فاصله زیاد کارخانه‌ها، توجیه اقتصادی آن را از بین می‌برد.

    مدیرعامل چادرملو در بخشی از صحبت های خود خواستار تعدیل در قیمت‌ها شده و عنوان می‌کند: «ما مخالف قیمت گذاری‌های دستوری هستیم  و معتقدیم بهترین مکانیزم قیمت گذاری در بورس کالاست و باید فرآیند قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا باشد» باید توجه کرد که مبنا قرار دادن بورس برای قیمت‌گذاری، نیازمند زیرساخت‌هایی مانند سیستم کنترلی و نظارتی قوی است. بنابراین در صورت عدم حضور این سیستم، عملا همچنین موضوعی منتفی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر