صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در ۹ ماه به ۷.۲ میلیارد دلار رسید

عصر معدن- ارزش صادرات بخش معدن وصنایع معدنی در دوره ۹ ماهه امسال به بیش از هفت میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال یک درصد افزایش نشان می دهد و در مجموع ۲۲ درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.;

صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در ۹ ماه به ۷.۲ میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، بر اساس جداول آماری منتشر شده گمرک، میزان صادرات بخش معدن وصنایع معدنی در این مدت، از 44 میلیون و 721 هزار تن گذشت که در مقایسه با 9 ماهه پارسال، افت 10درصدی دارد؛ با یان حال 51 درصد وزنی صادرات این دوره را شامل می شود.

    زنجیره فولاد و محصولات رتبه نخست
    بر پایه این آمار، در 9 ماهه امسال ارزش زنجیره فولاد و محصولات فولادی به وزن بیش از 7.252 میلیون تن، به بیش از 3 میلیارد و 442 میلیون دلار رسید.
    میزان صادرات زنجیره فولاد و محصولات فولادی نیز در این مدت از نظر ارزش و وزن به ترتیب 36 و 11 درصد نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش نشان می دهد.

    مس و محصولات پایین دستی در جایگاه دوم
    براساس آمارهای عملکرد دوره یادشده، بیش از 256.4 هزار تن به ارزش افزون بر 642.9 میلیون دلار صادرات انجام شد که از نظر وزنی 55 درصد نسبت به 9 ماهه سال 96 کاهش داشت اما از لحاظ ارزش هشت درصد رشد نشان می دهد.
    بنابراین مس و محصولات پایین دستی در این دوره، با سهم 9 درصدی ارزش کل این بخش، در جایگاه دوم قرار گرفت.

    زنجیره سیمان در رده سوم ارزش صادراتی
    زنجیره سیمان نیز در کارنامه تجارت خارجی بخش معدن وصنایع معدنی در مدت 9 ماهه امسال با صادرات بیش از 12 میلیون تن به ارزش افزون بر 407.7 میلیون دلار، سهم 6 درصدی از کل را به خود اختصاص داد.
    علاوه براین، ارزش صادرات زنجیره سیمان از نظر ارزش و وزن نسبت به 9 ماهه مشابه پارسال به ترتیب 9 درصد کاهش و یک درصد رشد را ثبت کرد.

    رشد قابل توجه صادرات کنسانتره سنگ آهن
    آمارهای مورد بررسی نشان می دهد که صادرات کنسانتره سنگ آهن در این مدت، به بیش از چهار میلیون و 744 هزار تن رسید که ارزش آن افزون بر 346.4 میلیون دلار بود.
    صادرات کنسانتره سنگ آهن از نظر ارزش و وزن به ترتیب نسبت به 9 ماهه پارسال (فروردین لغایت آذر 96) یک هزار و 352 درصد و یک هزار و 619 درصد افزایش داشت.
    سهم کنسانتره سنگ آهن از کل صادرات این بخش پنج درصد بود که رتبه چهارم را در این رده بندی از آن خود ساخت.

    ارزش بیش از 2.5 میلیارد دلاری واردات
    براساس این آمارها، ارزش واردات بخش معدن وصنایع معدنی در 9 ماهه امسال به رقم افزون بر 2 میلیارد و 539 میلیون دلار رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال، کاهش 31 درصدی یافت.
    میزان وزنی واردات بخش معدن وصنایع معدنی در این دوره بیش از 2 میلیون و 830 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال، 38 درصد کاهش نشان می دهد.
    سهم معدن و صنایع معدنی از کل واردات کشور در مدت مورد بررسی در بخش ارزش هشت درصد و از وزنی 13 درصد ثبت شد.
    به گزارش ایرنا، براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در 9 ماهه امسال 86 میلیون و 940 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش 33 میلیارد و 358 میلیون دلار از کشور صادر شد که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال 5.4 درصد رشد را نشان داد.
    همچنین در مدت این گزارش، 23 میلیون و 871 هزار تن کالا به ارزش 32 میلیارد و 620 میلیون دلار کالا وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 13.27 درصد و ارزشی 15.9 درصد کاهش داشت.
    رقم 738 میلیون دلار نشان دهنده مازاد تراز تجارت خارجی کشور در 9 ماهه امسال بود.
    در این مدت، بازار کشورهای عراق، چین، امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه عمده جذب کنندگان کالاهای صادراتی ایران بودند که رتبه نخست را عراق با واردات 6 میلیارد و 929 میلیون دلار کالا به خود اختصاص داد؛ در واقع 20.7 درصد سهم ارزشی صادرات کالاهای ایرانی در اختیار این کشور بود.
    چین نیز با جذب 6 میلیارد و 749 میلیون دلار کالای ایرانی سهم ارزشی 20.2 درصدی را از آن خود ساخت.
    امارات با پنج میلیارد و 134 میلیون دلار، افغانستان با 2 میلیارد و 337 میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و 912 میلیون دلار در رده های بعدی واردکنندگان کالای ایرانی قرار داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر