تدوین نقشه راه فلز سرخ از سوی انجمن مس

عصر معدن- عضو هیات مدیره انجمن مس ایران معتقد است، انجمن مس می‌تواند از بخش خصوصی حمایت کند.;

تدوین نقشه راه فلز سرخ از سوی انجمن مس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳:۰۰

    سید احمد مشکانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عصرمعدن» درباره وضعیت صنعت مس در کشور، اظهار کرد: از نظر ذخیره مس بین رتبه 11 تا 13 جهانی هستیم اما از دیدگاه تولید جایگاه چندان خوبی نداشته و به رتبه های اصلی دست پیدا نکرده ایم.
    وی ادامه داد: به نظر بنده در گذشته ایران را با 3 فلز مس و سرب و روی می شناختند درحالیکه قدمت فلز مس بسیار بیشتر از سرب و روی است. چراکه اشیای مسی وجود دارند که متعلق به 4 تا 8 هزار سال پیش بوده و ایرانی هستند. جالب است بدانید مارکوپولو در سفرنامه خود از شهرک‌های تولیدی مس ایران یاد کرده است.
    مشکانی تصریح کرد: ایران روی کمربند آلپ- هیمالیا قرار دارد و 3 زون ساختاری کشور مس، طلا و سرب و روی، کرومیت و آهن است. البته 3 زون متالوژنی به نام ارومیه –دختر ( یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های معدنی است)، ارسباران و دیگری زون سیستان است که در حال پیدا کردن جایگاه خود در ایران است.
    عضو هیات مدیره انجمن مس ایران تصریح کرد: سایر زون‌های ما مانند زون ایران مرکزی، سنندج-سیرجان و البرز و... جایگاه خوبی برای مس دارند.
    مشکانی افزود: خوشبختانه بخش خصوصی ورود خوبی در حوزه مس داشته و امیدوار هستیم این فعالان در آینده بتوانند کارخانه تولیدی را احداث کرده و محصولات خود را به صورت کنسانتره یا شمش به بازار عرضه کنند. البته اگر وضعیت به صورتی باشد که شرکت مس این محصولات را خریداری کند، علاوه بر خرید محصولات این بخش ظرفیت تولیدی شرکت مس هم افزایش پیدا می کند. درواقع این کار هم رونق اقتصادی بخش خصوصی را به همراه دارد و هم توان تولیدی شرکت مس ارتقا پیدا می کند.
    وی در پاسخ به این سوال که تشکیل انجمن مس تا چه اندازه بر اجرایی شدن این هدف تاثی گذار است، بیان کرد:  انجمن مس نوپا و تازه تشکیل است. شاید بهتر باشد در ابتدا یک نقشه راه برای انجمن پیاده شود. خوشبختانه دکتر شکوری رییس انجمن مس و دکتر شعبانی عضو هیات مدیره انجمن مس ایران در تلاش هستند تا هسته این انجمن به درستی شکل بگیرد و سپس یک دبیر موفق برای آن انتخاب شود و در ادامه این نقشه راه تهیه و اجرا شود. بدون شک انجمن مس مانند دیگر انجمن های موجود می تواند بخش خصوصی را مورد حمایت قرار دهد.
    به گفته وی، در حال حاضر انجمن 21 عضو دارد البته فراخوان عمومی برای آن همچنان ارائه نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر