۴هزار تن به ظرفیت کنسانتره سرب کشور افزوده شد

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فعالسازی مجدد کارخانه سرب در کنار معدن سرب نخلک، چهار هزار تن به ظرفیت کنسانتره سرب کشور افزود، در عین حال معدن سرب نخلک، قدمت بیش از ۲ هزار سال دارد.;

۴هزار تن به ظرفیت کنسانتره سرب کشور افزوده شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر  معدن» به نقل از ایرنا، مهدی کرباسیان در حاشیه بازدید از معدن سرب نخلک افزود: معدن سرب نخلک، قدمتی افزون بر 2 هزار سال فعالیت معدنی دارد و در عمق 250 متری زمین قرار گرفته است.
    مجتمع معدنی سرب و روی نخلک در فاصله 125 کیلومتری شمال شرق نایین و 45 کیلومتری شمال انارک در حاشیه کویر مرکزی ایران و در استان اصفهان واقع شده است .
    به گفته وی، کارخانه ای از سال 1336 در کنار این معدن فعال بود، در سال های گذشته غیرفعال شد، اما از اوایل سال 92 با مشارکت بخش خصوصی و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (واحد های تحت پوشش ایمیدرو) فعالسازی مجدد آن در دستور کار قرار گرفت و امروز به شکل رسمی افتتاح شد.
    رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و نوسازی ایران (ایمیدرو) خاطرنشان کرد: این کارخانه که امروز راه اندازی مجدد شد، امکان اشتغال 130 نفر نیروی کار جدید که اغلب بومی محسوب می شوند، فراهم ساخت.
    به گفته وی، اکنون «مجموع اشتغالزایی این واحد نزدیک به 300 نفر است» و مشخصه آن جذب نیروهای محلی و مقیم منطقه است .
    این کارخانه پیشتر تولید آزمایشی را آغاز کرده،‌ با استفاده از ورودی خاک سرب با عیار سه تا 6 درصدی، کنسانتره 55 درصدی تولید می کند.
    ظرفیت تولید این کارخانه با رشد سه برابری به 600 تن در ماه رسیده در حالی که پیشتر ظرفیت تولید آن 200 تن در ماه بود.
    بررسی میزان صادرات سرب در دوره پنج ساله 96- 1392 نشان می دهد مجموع ارزش حاصل از عملکرد این بخش 745 میلیون دلار بوده و بیشترین حجم صادرات در سال گذشته با 214 میلیون دلار و کمترین آن در سال 92 به میزان 104 میلیون دلار رقم خورد.
    علاوه بر این بیشترین رشد صادرات در سال 95 با رقم 35 درصدی نسبت به سال 94 محقق شد و حجم صادرات در سال 95 برابر با 174 میلیون دلار بود، درحالی که سال 94 رقم 129 میلیون دلار ثبت شده بود.
    سال 94 نیز میزان صادرات نسبت به سال 93 که رقم 124 میلیون دلار بود، رشد یک درصدی داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر