در نشست معادن سنگ آهن کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان اعلام شد:

اتاق بازرگانی اصفهان به دنبال افزایش تعامل میان سنگ آهنی ها و فولادی ها /شرایط امضای تفاهم نامه چند جانبه میان سازمان صمت، ذوب آهن و مبارکه فراهم شود

عصر معدن- نشست اخیر کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان به بررسی مشکلات معادن سنگ آهن و نیاز واحدهای فولادی رسیدگی کرد تا بتنواند با ارائه راهکارهایی مشکلات موجود در زنجیره ارزش فولاد یعنی معدن تا محصول نهایی را برطرف کرده و در نهایت منجر به تعامل میان معادن و واحدهای فولادی شود.;

اتاق بازرگانی اصفهان به دنبال افزایش تعامل میان سنگ آهنی ها و فولادی ها /شرایط امضای تفاهم نامه چند جانبه میان سازمان صمت، ذوب آهن و مبارکه فراهم شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، محمد سرجوقیان معاون معادن سازمان صمت استان در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه بحران تامین سنگ آهن امروز برای واحدهای فولادی وجود دارد. در این باره گروه اقدام در استانداری اصفهان تشکیل شده است تا بتواند بخشی از مشکلات را حل کند.
    وی افزود: حضور 22  بهره بردار و مکتشف در این نشست می تواند منجر به مطرح شدن مشکلات شود و در نهایت به ارائه راهکار ختم شود.
    به گفته سرجوقیان، راهکار برای استفاده از سنگ هماتیت نیز وجود دارد و می توان از این ماده معدنی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز واحدهای فولادی استفاده کرد.
    وی تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت استان برای خروج سنگ آهن، باید چاره ای برای معدن داران پیدا کرد. همچنین در کنار این موضوع باید به معادن غیر فعال استان نیز تذکر داده شود که در صورت ادامه این موضوع به سمت سلب صلاحیت می روند. بهتر است معادنی که توان تولید ندارند از گزینه واگذاری استفاده کنند تا بتوانیم از ذخایر معدنی بهره برداری لازم را داشته باشیم. با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان نشست دیگری برگزار و به معادن اخطار نهایی برای فعالیت بهره برداران ابلاغ می شود.

    قیمت گذاری سبد فولادی 22 درصد کمتر از قیمت جهانی است
    حسام الدین فرهادی مشاور کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به نحوه قیمت گذاری و خرید پایین تر از قیمت جهانی واحدهای فولادی در تمامی مراحل ابتدایی از ابتدای چرخه ارزش سنگ آهن تا پایان آن، اظهار کرد: این قیمت از اولین حلقه تا آخرین آن حدود 25 تا 45 درصد کمتر از قیمت جهانی است. این در حالی است که قیمت گذاری سبد فولادی دستوری بوده و حدود 22 درصد کمتر از قیمت جهانی است.
    وی ادامه داد: اتاق بازرگانی در راستای وظیفه ذاتی خود در تلاش است تا با توافق با واحدهای فولادی در جهت تعدیل قیمت گام بردارد. بدون شک این موضوع با همکاری واحدها انجام پذیر خواهد بود.
    فرهادی همچنین اضافه کرد: در نهایت هر معدن می تواند با شرایط خود نسبت به اعلام نیاز اقدام کرده و بتواند با تعامل و عقد تفاهم نامه بخشی از مشکلات پیش آمده را بر طرف کند.
    شرایط خرید فولادی ها متعادل شود
    علیرضا رستگار دبیر کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه بیان کرد: اتاق بازرگانی اصفهان از ابتدای تشکیل تا کنون سعی بر بهبود فضای کسب و کار بخش معدن و صنایع معدنی داشته است.
    وی ادامه داد: با توجه به اعلام نیاز واحدهای فولادی استان و بند 8 صورتجلسه استانداری و تشکیل گروه اقدام کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان مصمم است، شرایط زنجیره تامین فولاد را را در بخش معدن و سنگ آهن و همچنین نحوه قیمت گذاری تسهیل کند.
    به گفته رستگار، معادن استان می دانند که شرایط صادرات سنگ آهن مانند گذشته نخواهد بود. از سویی دیگر هزینه های حمل و نقل نیز اجازه دست یابی به ارزش افزوده را نمی دهد، در نتیجه باید شرایط خرید و تامین واحدهای فولادی و قیمت ها متعادل شود.


    معادن سنگ های تزئینی اعلام شرایط کنند
    احمدرضا بصیری مشاور کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به معادن سنگ های تزئینی،  بیان کرد: بهتر است هر معدن در هر مرحله شرایط، و ظرفیت  را اعلام کرده و نیازهای خود را لیست کند، زیرا تسهیلات خوبی از سوی صندوق بیمه فعالیت های معدنی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در بخش سنگ های تزئینی پرداخت می شود.

    اتاق بازرگانی به دنبال فراهم کردن شرایط مناسب در زنجیره فولاد است
    هاجر السادات محقق مسئول کمیته صنایع معدنی کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به جلسات گذشته و اعلام آمادگی واحدهای فولادی استان مبنی بر حمایت معادن سنگ آهن استان، اتاق بازرگانی و کمیسیون معادن اصفهان سعی بر آن دارد تا شرایط مناسب زنجیره تامین فولاد از ابتدای راه در معادن استان را فراهم کند. باید تهدیدهای پیش آمده را به فرصت تبدیل کرد و بهترین بهره برداری را از آنها داشت.


    به فکر تامین واحدهای فولادی باشیم
    مسئول کمیته کانی های فلزی و غیرفلزی کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان، فرصت معادن استان را برای عرضه حداکثر تا دو سال آینده اعلام کرد. خزدوز افزود: در دوره های گذشته معادن به دنبال صادرات بودند و از تولید داخلی چشم پوشی می شد، اما امروز صادرات دیگر به پایان رسیده است و باید به فکر تامین واحدهای فولادی و داخلی بود.
    در این نشست بهره برداران و نمایندگان معادن سنگ آهن ظرفیت های موجود در معادن خود نظیر عیار، مشخصات سینه کار و میزان دپو، آمادگی خود را با شرایط عادلانه و برابر از طرف فولادی ها اعلام نمودند.
    در پایان این نشست که با حضور با حضور معاون امور معادن و صنایع معدنى سازمان صمت اصفهان،رییس سازمان نظام مهندسى معدن استان اصفهان و همچنین بهره برداران و مکتشفان و اعضاى کمیسیون معادن  اتاق بازرگانى به منظور بررسى مسائل و مشکلات بهره برداران معادن سنگ آهن و استفاده از حمایت هاى واحدهاى فولادى و همچنین تامین سنگ آهن مورد نیاز براى  ذوب آهن و فولاد مبارکه برگزار شد، سازمان صمت از اتاق بازرگانی اصفهان درخواست کرد تا شرایط برای امضای تفاهم نامه  چند جانبه میان اتاق بازرگانی، سازمان صمت، ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه را فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر