در نشست خبری مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان مطرح شد:

حرکت ذوب آهن به سمت تولید محصولات صنعتی/ذوب آهن قادر به تامین تمام نیازهای راه‌آهن جمهوری اسلامی است

عصر معدن- یکی از موضوعات اساسی در تولید فولاد کیفی بخصوص فولاد ریل داشتن مقادیر کم گازهای هیدروژن و اکسیژن در فولاد ریل است . مقادیر بالای هیدروژن و اکسیژن می تواند تأثیر مخربی بر خصوصیات فولاد مانند (ترک خوردگی هیدروژنی و کثیفی ذوب) داشته باشد.;

حرکت ذوب آهن به سمت تولید محصولات صنعتی/ذوب آهن قادر به تامین تمام نیازهای راه‌آهن جمهوری اسلامی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» منصور یزدی زاده؛ مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب در ادامه افزود: باید این نشست زودتر انجام مى شد اما چون ذوب آهن یک شرکت بورسى است براى رعایت افشاى برخى اطلاعات آسودگى را ندارد و باید قوانین و مقررات را رعایت مى کرد. سعى مى کنیم به صورت فصلى نشست داشته باشیم تا سهامداران در جزییات اطلاعات قرار بگیرند.

    وی افزود: خیلى از جشن ٥۰ سالگى دوب آهن نگذشته و علاوه بر پایه گذار صنعت فولاد کشور است بلکه شکل گیرى سایر صنایع در بالادست و پایین دست به دلیل حضور ذوب آهن بوده است. هرچند امروز سهام آن واگذار و یک شرکت بورسى است اما نقش خود را به خوبى ایفا کرده است. در واقع نگاه به این مجموعه ملى است.

    وی گفت: روز پنجشنبه مجمع افزایش سرمایه را داشتیم از ٣٣۰۰ ملیارد تومان به ٦١٥۰ میلیارد تومان افزایش یافت و شرکت از شمولیت ماده ١٤١ خارج و مى تواند در زمینه اخذ تسهیلات کارهاى خوبى انجام دهد. 

    وی افزود: در زمینه فروش، زمین ها را از طریق بورس کار را به فروش گذاشته ایم و اگر روى مواردى که سند دفترى دارد بفروشیم می توانیم براى شرکت ٢١٥میلیارد تومان سود داشته باشیم.

    یزدی زاده ادامه داد: ذوب آهن اصفهان براساس ظرفیت نامى و قراردادى باید ٣ میلیون و ٦۰۰ هزار تن چدن تولید کند اما باید بتواند ٤ میلیون تن چدن و ٣ میلیون و ٢۰۰ هزار تن فولاد تولید شود. اقدامات اصلاحى از جمله نصب واحد LF  انجام شده و مى توان ٧۰۰ هزار تن ظرفیت خالى براى چدن داشته باشیم. اما اینکه چرا تولید چدن در حدود ٢ میلیون و ٧۰۰ هزار تن ایت به دلیل نبود پایدار مواد اولیه است. در واقع ذوب آهن با ٥٥ درصد ظرفیت خود کار مى کنند.

    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ادامه داد: میدکو یک مجموعه بزرگ است و به عنوان بکی از بخش هاى خوب فولاد کشور محسوب مى شود امیدواریم بتوانیم ارتباط خوبى در زمینه تامین مواد اولیه با میدکو داشته باشیم.

    وی ادامه داد: در حال حاضر فولادهایی که در بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان تولید می شود مقادیر هیدروژن و اکسیژن بالایی دارند و جهت کاهش این گازها بخصوص هیدروژن ، نیاز به عملیات ذوب در خلاء می باشد تا امکان کاهش گاز و همچنین حذف و اصلاح آخال های غیر فلزی در ذوب بوجود آید در این راستا مدیریت فولادسازی پروژه گاززدایی را با هماهنگی معاونت بهره برداری ، امورفنی و بهره برداری و امور قراردادها و با همکاری شرکت تام ایران خودرو و شرکت Inteco کشور اتریش آغاز کرد و نسبت به طراحی ، ساخت و نصب پروژه VD اقدام نموده و بهره برداری از این پروژه با موفقیت در یکم آذرماه انجام گردید به طریقی که هیدروژن اولیه مذاب از حدود PPM 8/4 به مقدار PPM 1/1 کاهش یافت و بدین طریق امکان تولید فولاد کیفی بخصوص فولاد ریل در بخش فولادسازی هموار شد.

    وی ادامه داد: تاکنون حدود 11  ذوب فولاد ریل با مارک R260 با هیدروژن پایین تر از PPM 2 تولید و در ایستگاه 3 با مقطع 320×250 به صورت تمام زیر سطح به روش اسلاید گیت با موفقیت ریخته گری گردیده است که از این میزان 1000 تن شمش ریل ، آماده جهت تولید ریل R260 در نورد 650 است .
    گفتنی است حدود 90 درصد تجهیزات این پروژه در داخل کشور ساخته شده است و مابقی قطعات استاندارد الکترونیکی و مکانیکی از بیرون تهیه شده است.
    ذوب آهن اصفهان برای هشتمین بار صادر کننده نمونه کشوری شد
    یزدی زاده گفت: همزمان با روز ملی صادرات در آیین بیست و دومین سالروز ملی صادرات  که با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و تعدادی از مقامات کشوری  در تهران ، مرکز همایش های بین المللی صداو سیما  برگزار شد ، ذوب آهن اصفهان به  عنوان صادر کننده نمونه کشوری معرفی شدو نشان صادراتی ، لوح سپاس و تندیس ویژه به  مهندس  منصور یزدی زاده مدیرعامل این شرکت اهدا شد.

    وی افزود: در سال جاری ذوب آهن اصفهان تنها شرکتی است که در گروه محصولات فولادی به عنوان صادر کننده نمونه کشوری انتخاب شد . این شرکت تاکنون شش بار در سالهای 1380- 1385- 1388- 1391- 1392- 1395 صادرکننده نمونه ملی کشور و در سال 1393 صادرکننده ممتاز کشور شده بود .
    ذوب آهن اصفهان با برخورداری از گواهینامه های لازم صادراتی از جمله گواهینامه کرز ، قادر به صادرات محصولات خود به چهار قاره جهان از جمله کشورهای اروپایی است.کشورهایی همچون افغانستان ، عراق ، قطر ، امارات متحده عربی ، برمه ، تایلند ، اندونزی ، مصر،  عمان ، انگلستان ، سودان ، بلژیک ، تایلند ، پاکستان ، کویت ، اردن ، ترکمنستان ، تاجیکستان و چند کشور دیگر را از جمله کشورهای هدف صادراتی این شرکت هستند .  

    ذوب آهن اصفهان به عنوان واحد نمونه استاندارد معرفی شد
    در آیین بزرگداشت روز جهانی استاندارد و تجلیل از واحدهای تولیدی ، ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از واحدهای منتخب معرفی شد و مهندس منصور یزدی زاده مدیرعامل این شرکت تندیس و لوح تقدیر مربوطه را دریافت کرد.

    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان این مطلب در ادامه افزود: ذوب آهن اصفهان موفق به کسب  تندیس و لوح تقدیر صرفه جویی در مصرف انرژی از طرف سازمان یونیدو شد . این موفقیت در خصوص پروژه هات شارژینگ ماشین ریخته گری شماره 5 و نورد 500 و همچنین سیستم هوای فشرده حاصل شده است . لوح و تندیس مذکور به مهندس ایرانپور مدیر پروژه و مدیر عامل شرکت مهندسی پویش ساخت به نمایندگی از ذوب آهن اصفهان اهدا شد .

    کسب رتبه برتر ذوب آهن اصفهان در مسئولیت اجتماعی
    به گفته یزدی زاده، ذوب آهن اصفهان موفق شد در دومین همایش مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی کشور ، رتبه برنز در حوزه زیست محیطی را کسب کند.  این جایزه در حضور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی ، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مدیران سازمان ها و شرکت های بزرگ کشور به  ذوب آهن اصفهان اهدا شد.
    شایان ذکر است که ذوب آهن اصفهان رتبه برنز حوزه زیست محیطی با عنوان روش های خلاقانه و بهینه سازی استفاده از منابع و ارائه راه کار جهت کاهش آب مصرفی را کسب کرد. همچنین جایزه ملی مسئولیت اجتماعی برای اولین بار در کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران به ذوب آهن اصفهان اعطاء شد.

    تولید تیرآهن H سنگین در ذوب آهن اصفهان ، ضامن ایمنی در  صنعت ساختمان کشور
    به گفته مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، تولید تیرآهن H سنگین که پایه آن بیم بلانک تولیدی در ذوب آهن اصفهان است یک از محصولات جدید و مهم ذوب آهن اصفهان به شمار می رود که می تواند موجب پیشرفت صنعت ساختمان کشور شود .
    تیرآهن H سنگین از جمله محصولاتی است که به طور عمده در سازه های صنعتی و ساختمان سازی های مرتفع در کلان شهرها  ( ستون ها و اسکلت های فلزی ) نقش اساسی را ایفا می نماید. در نورد 650 به موازات تولید محصول استراتژیک ریل ملی ( فاز اول ) و تولید تیرآهن H  نیز( فاز دوم ) در دستور کار قرار گرفت.
    وی ادامه داد: در گذشته که شاهد تولید این محصول در کشور نبودیم متاسفانه بازار یا متکی به واردات این محصول بود و یا عمدتاً از تیر ورق و به روش جوشکاری استفاده می شد، این روند مخاطره آمیز تا کنون متاسفانه با وجود اطلاع رسانی های صورت گرفته همچنان دیده می شود.جوشکاری چند مرحله ای بر روی تیرورق ، مخاطرات بسیار زیادی را در پی دارد که نیاز است به صورت ویژه نظام مهندسی به این بحث ورود کند و مانع از استفاده این محصول نا ایمن در صنعت ساختمان شود.
    در حال حاضرکه ذوب آهن اصفهان به عنوان قطب تولید فولاد در ایران ، این محصول استاندارد را از نظر مقاومت های استاتیکی و خمشی فوق العاده بالاتر از تیر ورق  حتی ستون های بتن مسلح و همچنین بر اساس آخرین استانداردهای به روز (DiN1025 ) تولید می نماید، هیچ توجیهی برای استفاده ازتیرورق  وجود ندارد. 
    تولید شبانه روزی این محصول 1800 تن و در طول سال نیز به صورت پیوسته امکان تولید  بیش از 600 هزار تن تیرآهن H وجود دارد که البته تولید سایر محصولات نیز در دستور کار قرار دارد.

    تولید شمش Beam Blank در ایستگاه 3 در بخش فولادسازی
    یزداری زاده گفت: پس از امکان تولید تیرآهن بال پهن در نورد 650 ، جهت  بالا بردن راندمان تولید تیرآهن بال پهن و کم شدن هزینه تولید ، به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان در بخش فولادسازی ،  شمش Beam Blank (شمش H شکل) تولید شد. 
    شایان ذکر است در حال حاضر توانایی تولید بیش از یکصدهزارتن شمش Beam Blank در ایستگاه 3 برا اساس تقاضای بازار در بخش فولادسازی جهت مصرف داخلی و خارجی وجود دارد. شایان ذکر است  هزینه کل پروژه تولید شمش Beam Blank درفولادسازی حدود ده میلیارد ریال بر آورده شده است.
    افزایش ارزش افزوده محصول ، کاهش مصرف انرژی (برق ، آب و گاز)، کم شدن 4 ردیف از قفسه های نورد و در نتیجه کاهش مصرف غلطکهای نورد (افزایش راندمان تولید) ، کاهش هزینه های تولید و...  از جمله مزایای بهره گیری از شمش Beam Blank  می باشد  .

    تولید ریل UIC60  برای اولین بار در کشور
    وی ادامه داد: تلاشگران ذوب آهن اصفهان موفق شدند ، ریل UIC60 را که در خطوط پرسرعت راه آهن مورد استفاده است برای اولین بار در کشور تولید کنند. ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در خاورمیانه ، پس از تولید ریل U33 و تحویل آن به راه آهن جمهوری اسلامی ، موفق به تولید ریل UIC60 بر اساس استانداردهای جهانی شد .هم اکنون هزار تن ریل UIC60 در این شرکت تولید شده که کیفیت آن صددرصد منطبق با استاندارد 13674-2011 می باشد و  هم اکنون ذوب آهن از آمادگی لازم برای تولید انبوه این محصول برخوردار است .
    تولید این محصول استراتژیک در حمل و نقل ریلی را در شرایط کنونی که با تحریم های ظالمانه مواجه هستیم ، بسیار ارزشمند است و ذوب آهن اصفهان قادر به تامین تمام نیازهای راه آهن جمهوری اسلامی است.
    شایان ذکر است در تولید ریل UIC60 ، به طور کامل از توان داخلی بهره گرفته شده و ذوب آهن اصفهان با توان و تخصص  نیروی انسانی توانمند  خود موفق به تولید این محصول مهم شد. در این راستا با توجه به تجربه بسیار با ارزش تولید U33  در دوره های قبل, فرایند شروع این پروفیل و ادامه تولید آن در کوتاهترین زمان ممکنه انجام پذیرفت و با اینکه دومین مرحله تست این پروفیل بوداز نظر شرایط فنی و ابعادی پروفیل به صددرصد الزامات استاندارد DIN EN 13674-2011  رسید.
    تمدید اعتبار پنج استاندارد در ذوب آهن اصفهان
    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: ممیزی استانداردهای پنجگانه سیستم های مدیریتی کیفیت مطابق با استانداد ISO 9001:2015 ؛ ایمنی و بهداشت شغلی مطابق با استاندارد.18001:2007 OHSAS ؛آموزش مطابق با استاندارد   ISO10015:1999 ؛رضایت مشتری مطابق بادو استانداردISO10002:2014 و ISO10004:2012 در ذوب آهن اصفهان توسط موسسه خارجی SGS طی روزهای 15 الی 17 مردادماه سال جاری انجام شد و با توجه به نمونه های مشاهدات و مستندات بررسی شده اعتبار گواهینامه ها و استانداردهای مذکور در ذوب آهن اصفهان تمدید شد.
    شایان ذکر است ذوب آهن اصفهان فراتر از  اجرای الزامات استانداردهای مورد بررسی واستقرار و تمدید آنها  ؛ همواره با نهایت سعی و تلاش در جهت افزایش بهره وری توأم با رعایت ایمنی، الزامات زیست محیطی ، رعایت حق مصرف کننده و حفظ کرامت انسانی کارکنان گام برداشته است.

    وی همچنین گزارشی از پروژه های اجرا شده و در دست اقدام ذوب آهن اصفهان ارائه کرد و گفت:
     پروژه تزریق پودر زغال به کوره‌بلندها که هدف از اجرای آن شارژ پودر زغال سنگ به کوره بلندهای 1 ، 2 و 3 به منظور جایگزینی با بخشی از کک متالوژی است و منافع آن کاهش هزینه خرید کک، کاهش وابستگی به زغال سنگ کک شو، کاهش قمیت تمام شده چدن مذاب تولیدی، افزایش سود هر تن چدن مذاب تولیدی به میزان حدود 58 تومان است. آخرین وضعیت این پروژه نیز به این شکل است که عملیات اجرایی با حدود 80 درصد پیشرفت در حال انجام است. کلیه محموله‌های مربوطه وارد کشور شده و به غیر از یک پارت، همگی تحویل سایت شده است.

    وی ادامه داد: پروژه برج خاموش کننده شماره 2 باطری شماره 3 کک‌سازی یکی دیگر از پروژه های ذوب آهن اصفهان است که این پروژه به منظور افزایش انعطاف‌پذیری و توان خاموش کردن کک تولید باطری شماره 3 خصوصاً در زمان تعمیرات برج خاموش کننده شماره 1 و ماشین‌های در بازکن باطری مذکور، تعریف و اجرا شد.منافع این پروژه کمک به انجام تعمیرات مکانیزم‌های مربوطه، افزایش انعطاف‌پذیری تولید در باطری شماره 3 کک سازی، با اجرای این پروژه به صورت 100 درصد توسط پرسنل ذوب آهن، از تحمیل هزینه‌های بالاسری برای پیمانکار بیرونی و حتی خارجی جلوگیری و به صورت کامل صرفه جویی شده است.پروژه به اتمام رسیده و برج خاموش کننده مذکور در خط تولید قرار گرفته است.

    همچنین پروژه خط انتقال تیرآهن سنگین‌H300 (IPB300)  در کارگاه نورد 650 نیز یکی دیگر از طرح های ذوب اهن اصفهان است که در پروژه بازسازی نورد 650، با اضافه شدن قفسه‌های نورد جدید و ماشین صافکاری فوق سنگین ریل، خوشبختانه برای اولین بار در کشور امکان نورد و صافکاری تیرآهن بال‌پهن تا سایزH300 نیز فراهم شد. به این منظور نیاز بود پس از صافکاری تیر‌آهن‌H در ماشین صافکاری ریل،محصول از بستر ریل خارج شده و به روی بسترهای موجود تیرآهن جهت بسته بندی منتقل شود. بر این اساس موضوع احداث خط انتقال تیرآهن بال پهن H300 به عنوان یک پروژه تعریف و کلیه خدمات مهندسی و طراحی پایه و تفصیلی در حوزه‌های مکانیک، تاسیسات، سیویل، برق، اتوماسیون و برنامه‌نویسی توسط کارشناسان مدیریت مهندسی‌کارخانه انجام شد.
    منافع این پروژه فراهم شدن امکان نورد و صافکاری تیرآهن بال‌پهن تا سایزH300 بود که از این طریق صرفه‌جویی بیش از 350‌ هزار یورو برای شرکت حاصل شد.
    آخرین وضعیت:این پروژه با موفقیت راه‌اندازی و تیرآهنH300 تولید و تا انتهای بستر بسته‌بندی منتقل شد.

    یزدی زده ادامه داد: پروژه اصلاح سیستم برش نورد 500 نیز که هدف از اجرای  این پروژه، احداث سیستم اره برش جهت افزایش کیفیت سطوح برش محصولات صادراتی نورد 500 می‌باشد.ارزش سرمایه گذاری در این طرح حدود 12 میلیارد تومان و 6 میلیون یورو است. منافعش تولید محصول با کیفیت صادراتی با ارزش افزوده بالاتر قابل صدور به کشورهای اروپایی است و خط اول اجرا شده است که در حال حاضر در اختیار بهره برداری جهت تولید است و خط دوم پس از اعلام آمادگی بهره بردار اجرا خواهدشد.

    گزارش اقدامات اخیر حوزه خرید ذوب آهن اصفهان
     تامین پایدار مواد اولیه:

    به گفته یزدی زاده، یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریت ذوب آهن تامین پایدار مواد اولیه بخصوص مواد آهن دار و زغال سنگ است .در خصوص مواد آهندار باتوجه به اینکه زنجیر تامین پیش بینی شده در بدو تاسیس ذوب آهن در اثر سیاست های اتخاذ شده در دهه 60 و 70 گسسته شده است این شرکت در حال حاضر دارای معضل تامین مواد اولیه آهن دار است، لذا مدیریت شرکت تصمیم به ایجاد و بهسازی زنجیر تامین گرفته است و در همین راستا مذاکراتی در جهت تملک معادن و محدوده های معدنی اعم از اکتشاف شده و در مرحله  اکتشاف را با وزارت صنعت ، معدن و تجارت و ایمیدرو ترتیب داده و بزودی در این زمینه خبرهای خوبی به گوش خواهد رسید در زمینه معادن زغال سنگ نیز همین رویه مدنظر بوده و در پی تملک شرکت زغالسنگ البرز شرقی ، برنامه ریزی جهت سرمایه گذاری در سایر معادن در حال مطالعه است . در هفته گذشته با خرید 300 هزار تن سنگ آهن از معادن چاه گز تامین پایدار مواد حداقل برای دو ماه آینده تضمین شده است .

    توافق با معادن زغالسنگ :
    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: یکی از دغدغه های معادن زغال سنگ طی سالیان اخیر همواره موضوع قیمت زغالسنگ بوده است و در بدو ورود اینجانب به عنوان مدیر عامل نیز شرکت ها درخواست افزایش قیمت داشتند که به توجه به شناختی که وجود داشت افزایش 20 درصد اقدام شد و در حال حاضر نیز جلساتی با انجمن زغال سنگ ایران برگزار شده که ظرف هفته جاری با اصلاح شرایط فنی مطابق نیاز های ذوب آهن و استاندارد های قابل دستیابی در معادن ایران و اتخاذ تصمیمات اساسی به نحوی که با تغییر قیمت محصولات فولادی و زغالسنگ جهانی معادن زغالسنگ نیز منتفع شوند در این خصوص اتخاذ تصمیم خواهد شد.

    وی افزود: در راستای تامین به موقع و پایدار مواد اولیه مکانیزم تهاتر محصولات اصلی و فرعی با مواد اولیه نیز پیشنهاد شده که مورد تائید هیات مدیره شرکت نیز قرار گرفت. همچنین درباره تامین کک متالورژی خارجی و زغالسنگ نیز باید گفت که حسب برنامه ریزی صورت گرفته ، تامین پایدار کک متالورژی و زغال سنگ خارجی از مسیرهای مطمئن در حال انجام است و هیچگونه نگرانی از این بابت وجود ندارد.

    یزدی زاده ادامه داد: درباره خریدهای مواد نسوز  نیز باید گفت که حدود 90 درصد نسوزهای مورد نیاز کارخانه بومی سازی شده از 10 درصد باقیمانده تعدادی قطعات وی‍‍ژه که در حال بومی سازی و مابقی مواد نسوزی هستندکه چند سال یکبار مورد مصرف است.
    کارهای شاخص انجام شده طی یکسال گذشته عبارتند از :
    1)کوتاه کردن زمان بین  درخواست تا سفارش خرید که در برخی از خریدها تا 20 روز نیز کاهش یافته است
    2) قراردادهای long term (سه ساله) از قبیل نسوز ایستگاههای ریخته‌گری فولادسازی و نسوز کنورتور ومحوطه ریخته‌گری کوره بلند شماره 2  ،نسوز صفحات کشویی پاتیل فولاد و ماسه پر کننده مجرای پاتیل فولاد و ...
    3) خریدهای بلوک های کربنی کوره بلند شماره 1 وتحویل در بندر عباس کمتر از 9 ماه
    4) بومی سازی نسوز کنورتور از مواد اولیه تولید داخل کشور
    5)انعقاد حدود 500 میلیارد ریال قرارداد خرید مواد نسوز با شرکت های داخلی

     اقدامات اخیر حوزه فروش ذوب آهن اصفهان
    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان درباره صادرات این شرکت نیز گفت:در حال حاضر بیش از 20 کشور در زمره  بازارهای هدف صادراتی شرکت قرار دارند . همچنین در طی هشت ماه ابتدای سال ، مقاصد صادراتی شرکت شامل کشورهای اروپایی ( انگلستان ) ، شرق آسیا ؛ افریقا و کشورهای  حوزه خلیج فارس و کشور های همسایه  بوده است. سال گذشته نیز صادرات بیش از 50 درصد تولیدات شرکت در سال گذشته و ثبت رکورد بیش از یک میلیون تن صادرات که منجر به انتخاب ذوب آهن به عنوان صادرکننده نمونه ملی در سال 97 شد. (شرکت ذوب آهن اصفهان درسال 96 بیش ازیک میلیون و صدهزارتن محصول فولادی وحدود 47 هزارتن محصول فرعی به ارزش حدود 486 میلیون دلارصادرنمودودر 7 ماه اول سال 97 حدود 600 هزارتن محصول فولادی و 130 هزارتن محصول فرعی به ارزش حدود 300 میلیون دلارصادر کرده است.)

    وی درباره عملکرد سال جاری ذوب آهن نیز گفت: صادرات بیش از 600هزار تن محصولات فولادی و 130 هزار تن محصولات فرعی به ارزش بالغ بر 300 میلیون دلار  که در این میان باتوجه به ظرفیت های موجود درشرکت صادرات محصولات فرعی در برنامه های شرکت قرارگرفت که طی 8 ماه ابتدای سال جاری بال غبر 130 هزارتن محصول فرعی صادر شده که نسبت به سال گذشته تاکنون 270 درصد رشدداشته است.
    برنامه سال جاری نیز شامل مواردی است که در ادامه می آید:
    • تلاش برای حفظ رکوردهای کسب شده صادراتی از کانال های برنامه ریزی شده که امکان افشای آن در شرایط فعلی به نفع شرکت و کشور نمی باشد.
    • بازاریابی گسترده برای صادرات ریل تولیدشده در ذوب آهن.
    • مطالعه ویژه بر روی بازارهای سوریه و عراق به ویژه این که این دو کشور در شرایط پس از جنگ نیاز به بازسازی دارند.
    5- مشکلات و تنگناها:عدم امکان صادرات به عراق و افغانستان توسط شرکت های بزرگ و از جمله ذوب آهن در شرایطی که ذوب آهن هماهنگ با سیاست های دولت به قانون تمکین می کند اما کنترل های ناکافی و غیر موثر در این خصوص منجر به ادامه روند صادرات و به خصوص صادرات فولاد بی کیفیت به صورت ریالی توسط برخی سودجویان  از طریق کارتهای بازرگانی و پیله وری شده که اثرات نامطلوبی بر برند فولاد ایران در بازارهای همسایه به جای خواهد گذاشت.

    وی درباره فروش داخلی محصولات ذوب آهن نیز گفت: پروژه ریل ملی که شرکت در مناقصه 15000 تنی ریل UIC60  که مراحل پایانی عقد قرارداد با شرکت زیرساخت در حال طی شدن است. محصولات جدید ما نیز شامل تولید و  فروش اولین محموله تیرآهن بال پهن سایز 300 میلیمتر و فراهم آمدن امکان تولید انبوه انواع تیرآهن بال پهن سبک، متوسط و سنگین از سایز 100 میلیمتر تا سایز 300 میلیمتر و قطع واردات تیرآهن های بال پهن است.

    وی درباره توسعه روش های فروش نیز گفت: اخذ مجوز فروش محصول به پروژه های عمرانی به صورت مستقیم و خارج از فرآیند بورس کالا، فروش بیش از 30 هزار تن محصول به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمک به بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه به ارزش مابه التفاوت 42 میلیارد تومان و برنامه ریزی تهیه مواد اولیه شرکت از طریق تهاتر محصولات شرکت با تامین کنندگان نیز در دستور کار قرار دارد.
    وی درباره مشکلات و تنگناها نیز گفت: دستور العملهای متعدد به خصوص در ماههای مرداد و شهریور منجر به فروش حجم زیادی محصول به قیمتهایی بسیار پایین تر از قیمت ها در بازار آزاد شد. ضمن اینکه ادامه محدودیت های عرضه و قیمت گذاری در بورس کالا  با توجه به فاصله زیاد قیمت فولاد عرضه شده در بورس کالا با  بازار  آزاد منجر به توزیع رانت از این طریق خواهد شد.

    یزدی زاده ادامه داد: صادرات به میزان یک میلیون و 100هزارتن به ارزش 2700 میلیارد تومان بوده و فروش داخلی به میزان یک میلیون و 150هزارتن به ارزش 4100میلیارد تومان بوده است که در مجموع با ارزش 6800میلیارد تومان پیش بینی فروش داخلی ئ صادرات را تا پایان سال خواهیم داشت. 

    در ادامه این نشست، بهرام سبحانی، رییس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان نیز گفت:در زمینه  ارز نظرات مخالف و موافق فراوانی وجود دارد اما وقتى یک مالایی از کشور صادر مى شود منابع ملى است و باید اوز آن به داخل کشور بازگردد.آنچه که در قالب محصولات کشور از مرز خارج مى شود باید به منابع ارزى کشور برگردد.

    به گفته سبحانی، مهم آن است که نیاز ارزى فولادى ها تامین شود. یک واحدى صادرات ندارد باید نیاز ارزى آن تامین شود حتى شرکت هاى صادراتى نیز هزینه ارزى دارند. ممکن است بخشنامه ها الزامات را حذف کند.

    وی ادامه داد: بحث آن است که ما ارز را وارد می کنیم اما آن ارز با اولویت به خودمان اختصاص پیدا کند.تولید فولاد یعنى تولید اشتغال ، اما براى تولید داخلى و صادراتى باید ارز تامین شود و باید این ارز مدیریت شود.

    ذوب آهن اصفهان دوستدار محیط زیست

    در ادامه این نشست گزارشی از دیگر اقدامات ذوب آهن اصفهان ارائه شد که در ادامه می آید:
    شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در ایران در راستای خط مشی زیست محیطی خود و تعهد مدیریت عالی شرکت ، با صرف هزینه های بسیار هنگفت اقدام به تعریف و اجرای پروژه های زیست محیطی در قالب طرح های بازسازی، بهسازی و نوسازی در بخش های هوا، آب ، پساب و پسماند نموده است که این خود مؤید اعتقاد راسخ مسئولین و کارکنان این مجتمع عظیم صنعتی و گام های عملی این شرکت در مقوله حفظ و صیانت از محیط زیست است.  پروژه های   زیست محیطی این شرکت به شرح ذیل است.
    1- پروژه بازسازی و بهسازی سیستم تصفیه غبار کنورتورهای ناحیه فولادسازی
    2- پروژه 5 گانه زیست محیطی آگلومراسیون
    3- اجرای پروژه انتقال مواد از انبار شمالی به واگن ته ریز
    4- بازیافت محصولات میانی موجود در سایت تنگه جوزدان
    5- پروژه نوسازی باطری های کک سازی
    6- پروژه تولید ریل ملی
    7- پروژه آبزدایی از لجن کنورتورهای ناحیه فولادسازی
    8- دریافت پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرستان زرین شهر
    9- احداث تصفیه‌خانه تکمیلی پساب‌های کارخانه(شامل پساب شهری وصنعتی)
    10- انتقال پساب از فولادشهر
    11- پروژه تصفیه و جداسازی آب از سرباره کوره بلند
    12- پروژه سه گانه زیست محیطی بخش آگلومراسیون
    13-پروژه آسپیراسیون کوره یک
    14- احداث مشعل سوزاننده گازهای اضافی کوره بلند 3
    15- اصلاح مکنده غبار کارگاه میکسر فولادسازی با اضافه نمودن یک عدد بگ فیلتر به مولتی سیکلون موجود

    16- پروژه بازسازی و بهسازی الکتروفیلترهای شماره 2 و 1 پلی زیوس ناحیه آهک
    17- نصب بگ فیلترهای مسیر آهک  ناحیه فولادسازی
    18-   نصب بگ فیلترهای مربوط به مسیر مواد رسانی واقع در 42 متری کنورتورها
    19-   نصب بگ فیلتر مکنده غبار E40 ناحیه فروآلیاژ فولادسازی

    20- نصب بگ فیلتر مکنده غبار E41 ناحیه فروآلیاژ فولادسازی
    21-نصب و راه اندازی ESP2  بخش آگلومراسیون
    22- افزایش مصرف گازهای فرآیندی ناشی از فرآیندهای مربوط به بخش  تولیدات کک ومواد شیمیایی و کوره بلند در تولید کک
    23- نوسازی برج های خاموش کننده کک با طراحی جدید جهت جلوگیری از انتشار ذرات جامد همراه بخارات تولیدی
    24- تعویض مشعل های آگلوماشین های شماره 1،2،3 به نوع شعله پرده ای در جهت کاهش مصرف سوخت به میزان 75% و همچنین کاهش مصرف آب به میزان m3/h300
    25- طراحی و احداث مشعل سوزاندن گازهای اضافی باطری 3 ککسازی در راستای جلوگیری از آلودگی هوا
    26- راه اندازی پروژه زیست محیطی شارژ لجن قسمت انرژی و بیوشیمی در باتری 3
    27- انجام عملیات حفاظت شیمیایی بخش های سولفات آمونیوم و بازیابی اسید سولفوریک به منظور پیشگیری از آلودگی خاک محوطه کارگاه های مذکور
    28- انجام تعمیرات اساسی سرد کننده های نهایی واحد های بازیابی1و2 و پیشگیری از انتشار گازهای آلاینده محیط
    29- احیا و انجام تعمیرات بر روی سیستم های تصفیه غبار بخش های ذغال و دانه بندی باتری های شماره1و3
    30- نصب و راه اندازی ایستگاه سنجش  کیفیت هوا (ایستگاه مونیتورینگ آنلاین آلاینده های محیطی )
    31- نصب سیستم های پایشگر آنلاین آلاینده ها در 16 نقطه با 52 آنالایزر
    32-  نصب و راه اندازی سیستم تصفیه غبار کارگاه برش خرسک با استفاده از توانمندی نیروهای متخصص داخل شرکت .
    33- ایجاد و نگهداری بالغ بر 15000 هکتار فضای سبز

    ذوب‌آهن اصفهان نماد پیوند صنعت و فضای سبز است
    مطابق استاندارد های زیست محیطی میزان سطح فضای سبز یک مجتمع صنعتی بایستی معادل 25درصد کل سایت آن مرکز باشد این درحالی است که کل مساحت صنعتی این شرکت (داخل فنس) 782 هکتاربوده و مساحت فضای سبز احداث شده توسط این شرکت 82 برابر استانداردهای موجود می باشد.این شرکت با ایجاد 16500 هکتار فضای سبز و با صرف هزینه سالانه بالغ بر 110 میلیارد ریال جهت نگهداری از فضای سبز علاوه بر ایجاد یک فضای شاد و فرح‌انگیز برای کارکنان ، سالانه مقادیر قابل توجهی از آلاینده های زیست محیطی تولیدی توسط شرکت و سایر شرکت‌ها صنعتی همجوار کارخانه توسط فضای سبز ایجاد شده جذب میگردد. این فضای سبز علاوه بر جذب ذرات گرد و غبار سالانه مقادیر قابل توجهی ازگازهای آلاینده محیط از جمله گاز CO2 را در طی فرآیندهای فتوسنتز و ترسیب کربن جذب  می‌نماید که تأثیر بسیار شگرف در جذب گازهای گلخانه ای دارد. (ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود. این روند با ذخیره کربن از هوا باعث می‌شود که از میزان کربن که گازی گلخانه‌ای است کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند) .
    در یک مطالعه پژوهشی ارزش مادی ترسیب کربن  انجام شده توسط این مجموعه بیش از 520 میلیون دلار برآورد شده است  که این رقم از نظر فاکتورهای زیست محیطی جهانی رقم بسیار بسیار ارزشمندی است و گام موثری در جبران دی اکسید کربن تولید شده در فرآیندهای صنعتی ذوب آهن اصفهان به شمار می رود .
    گزارش پروژه های تامین آب ذوب آهن اصفهان
    با توجه به بحران خشکسالی و کمبود شدید آب ، ذوب آهن اصفهان جهت تامین پایدار آب ، مجموعه اقداماتی را انجام داده و در دست اقدام دارد که اهم آن به شرح ذیل است :
    1-عنوان طرح : احداث تصفیه‌خانه تکمیلی پساب‌های کارخانه(شامل پساب شهری وصنعتی)
    هدف : در حال حاضر باخریدوانتقال پساب فولادشهر، انتقال پساب زرین‌شهر،داشتن پساب اماکن کارخانه وداشتن پساب صنعتی کارخانه ، نیاز است تصفیه‌خانه‌ای به ظرفیت 850مترمکعب در ساعت برای بازیافت پساب و به منظور تولید آب صنعتی و آب نرم با ریکاوری 90 درصد احداث گردد.
    ارزش سرمایه گذاری در این طرح حدود44 میلیارد تومان و 13 میلیون یورو می باشد.
    2- عنوان طرح :انتقال پساب فولادشهر به کارخانه
    هدف : انتقال پساب فولادشهر به کارخانه جهت تصفیه و جایگزینی آن با بخشی از آب خام رودخانه
    برآورد هزینه این طرح 26 میلیارد تومان میباشد.
    3- عنوان طرح : احداث مخزن ذخیره آب اضطراری کارخانه
    هدف : ذخیره نمودن بخشی از آب اضطراری موردنیاز در داخل فنس کارخانه برای مصرف در زمان‌های بحرانی با حجم 000/150 مترمکعب در قالب چهارمخزن. هزینه اجرای این طرح حدود 18 میلیارد تومان است.فاز یک این پروژه (یکی از مخازن) تا انتهای سال جاری ساخته خواهد شد و مابقی مخازن نیز تا اواسط سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
    4- عنوان طرح : اجرای خطوط انتقال ورودی‌ها و خروجی‌های تصفیه‌خانه پساب
    هزینه اجرای این طرح حدود 12 میلیارد تومان می باشد که تا انتهای سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

    اقدامات صورت گرفته جهت صرفه جویی در مصرف آب
    همچنین ذوب آهن اصفهان مجموع اقداماتی را جهت کاهش مصرف آب  انجام داده که  طی 15 سال گذشته باعث کاهش بیش از 50 درصدی برداشت آب خام علی رغم توسعه های انجام گرفته در بخش های مختلف شرکت ، شده است . برخی از این اقدامات بدین شرح است :
    1- اجرای خط لوله از تصفیه خانه شیمیایی تا نیروگاه حرارتی برای بالا بردن کیفیت آب ورودی به نیروگاه و در نتیجه بالا بردن درجه تغلیظ نیروگاه
    2- استفاده از درین سیکل های گردشی تمیز برای تغذیه سیکل های کثیف
    3-استفاده از درین سیکل های کثیف برای خنک کردن سرباره کوره بلند ( پمپخانه8 ) و سرباره کنورتور ( آبزدایی)  
    4-تعویض لوله های فرسوده در سطح کارخانه به طور مستمر  
    5-  بستن لوله آب موقت( قدیمی ) به دلیل فرسودگی زیاد
    6-  استفاده از آب چاه و پساب های تصفیه شده اماکن و صنعتی برای فضای سبز و حذف آب خام مصرفی فضای سبز
    7-استفاده از روش آبیاری قطره ای در فضای سبز و در نتیجه کاهش مصرف آب
    8-باز سازی برج های خنک کننده به طور مستمر
    9-تصفیه و فیلتراسیون آب سیکل کثیف نوردها و استفاده از آن برای سیکل تمیز
    10- اتصال خط درناژ نیروگاه مرکزی و نیروگاه هاربین  به مخزن آب گرم پمپخانه1  و مخازن برج های خنک کننده نیروگاه هاربین به منظور کاهش مصرف آب پمپخانه شماره1 و نیروگاه هاربین
    11-  استفاده از ماده شیمیایی منعقد کننده پلی الکترولیت آنیونی برای کاهش مواد معلق آب سیکل های گردشی
    12 - مدیریت مصرف آب و کاهش فشار آن زمانی که مصرف آب کم می باشد  و یا  در خطوطی که نیاز به فشار بالا نیست . 
    13- نصب مولتی پمپ با درایو کنترل دور، روی پمپ های پمپ خانه آب صنعتی برای کاهش مصرف آب و مصرف برق
    14- نصب مولتی پمپ با درایو کنترل دور، روی پمپ های پمپ خانه آب آشامیدنی برای کاهش مصرف آب و مصرف برق
    15-  اجرای پروژه آبزدائی از لجن پمپ خانه تصفیه گاز کنورتور
    16-پروژه  تثبیت آب سیکل گردشی به منظور بالا بردن درجه تغلیظ سیکل گردشی
    17- پروژه انتقال پساب تصفیه شده شهر زرین شهر به منظور استفاده در فضای سبز غیر مثمر
    18- استفاده از پساب  تصفیه خانه شیمیایی برای برج خاموش کن کک سازی و سرباره کوره بلند 3
    19- کاهش فشار آب صنعتی و آشامیدنی تا حد ممکن جهت کنترل مصرف و کاهش مصرف آب کارخانه
    20 –تصفیه پساب صنعتی کارخانه و بازچرخانی مجدد آن جهت استفاده در بخش تولید
    21- با تشکیل کمیته آب  و انجام شیوه های مدیریت پساب از جمله بازچرخانی، بی خطرسازی،  مخلوط سازی  و رقیق سازی و .... از حجم پساب های تولیدی شرکت به مقدار قابل توجهی کاسته شده است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر