به‌عنوان دومین استان صنعتی کشور

"میز اصفهان" در وزارت صمت تشکیل شود

عصر معدن- استاندار اصفهان گفت: میزی به‌عنوان "میز اصفهان" به‌منظور پیگیری مشکلات این استان به عنوان دومین استان صنعتی کشور پس از تهران، در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود.;

"میز اصفهان" در وزارت صمت تشکیل شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، عباس رضایی عصر شنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد، افزود: این میز با محوریت یکی از معاونان وزارت صمت راه اندازی شود تا از یکسو مسائل مختلف این استان در آن مطرح و از سوی دیگر مشکلات بخش تولیدی استان به‌سرعت پیگیری شود.
    وی در تشریح شرایط استان اصفهان در بخش صنعتی و تولیدی اضافه کرد: استان اصفهان با هفت هزار و 563 واحد صنعتی و تولیدی، 10 درصد از سهم کل کشور را داراست.
    استاندار اصفهان ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری در این استان 271 هزار و 253 میلیارد ریال و تعداد اشتغال واحدهای صنعتی آن 273 هزار نفر است که به ترتیب سهم 8 و 10 درصدی کل کشور را در اختیار دارد.
    وی همچنین تعداد طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی استان را سه هزار و 772 طرح که دارای رتبه اول کشوری است، اعلام و تصریح کرد: تعداد اشتغال در واحدهای نیمه‌تمام استان 128 هزار نفر است که سهم 8 درصدی از کل کشور را به خود اختصاص داده است.
    رضایی با اشاره به 826 پروانه بهره‌برداری بخش معدن اصفهان اظهار داشت: این استان رتبه دوم کشور را در این بخش داراست و در تعداد معادن فعال نیز با داشتن 498 معدن فعال، رتبه اول کشور را در اختیار دارد.
    وی در باره مزیت‌های صنعتی و تولیدی استان اصفهان نیز بیان کرد: 70 درصد از سنگ‌های ساختمانی و تزیینی و بیش از نیمی از فولاد ایران در این استان تولید می‌شود که رتبه اول کشور محسوب می شود و علاوه بر تامین نیاز داخلی، اصفهان بزرگترین صادرکننده فولاد کشور است.
    استاندار اصفهان همچنین این استان را تولیدکننده 50 درصد از طلای ساخته شده در کشور دانست و اضافه کرد: استان اصفهان رتبه نخست بخش نساجی و آجر و سیمان کشور را نیز در اختیار دارد که 12 درصد از سیمان و 50 درصد از آجر کشور در این استان تولید می‌شود.

    به گفته رضایی، 180 واحد در صنعت قطعه‌سازی نیز در این استان فعال است که رتبه برتر کشور بشمار می‌رود.
    وی افزود: بیش از 177 هزار واحد صنعتی، 558 اتحادیه صنعتی و 24 مرکز اتاق اصناف کشور در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.
    رضایی در باره نقش اصفهان در رونق اقتصادی و تولیدی کشور گفت: راه‌اندازی نمایشگاه "نهضت ساخت داخل" با همکاری دانشگاه‌ها و واحدهای شهرک‌های علمی تحقیقاتی، تهیه بسته‌های حمایتی و تشویقی در حوزه مالیاتی برای واحدهای تولیدی و صنعتی، بسته ویژه سازمان تامین اجتماعی و جهاد کشاورزی برای این واحدها، تهیه و تدوین نرم‌افزار تولید کالا با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و شبکه رهتاب از جمله این فعالیت‌ها است.
    وی اضافه کرد: این بسته‌ها در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مصوب شده است.
    استاندار اصفهان همچنین تصریح کرد: اختیار کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به شهرستان‌ها و با محوریت فرمانداران، تفویض کامل شده است.

    بانک‌های خصوصی 16 هزار میلیارد تومان پول از استان اصفهان خارج کردند
    استاندار اصفهان همچنین با اشاره به اینکه 16 هزار میلیارد تومان پول توسط بانک‌های خصوصی از استان اصفهان خارج شده است، گفت: باید با طرح این موضوع در دولت، برای بانک‌های خصوصی فکری شود.
    وی خاطرنشان کرد: نخستین مشکلی که واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی با آن روبه‌رو هستند، نقدینگی است که در زمان حاضر مواد اولیه 4 تا 5 درصد افزایش قیمت داشته است و مقرر شده که تسهیلات پرداختی به این واحدها نیز تا پنج برابر افزایش یابد.
    رضایی همچنین همکاری نکردن مطلوب سیستم بانکی، مشکل تهیه مواد اولیه واحدهای تولیدی به‌دلیل موانع اداری و واردات و مطالبات گسترده واحدهای تولیدی از جمله قطعه‌سازان را از دیگر مشکلات موجود بر سر راه واحدهای صنعتی و تولیدی استان برشمرد.
    وی همچنین از وزیر راه خواست تا با رایزنی با هیات مدیره فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری این بخش، شرکت "توکا" یک خط هوایی در مسیر اصفهان- تهران و بالعکس راه‌اندازی کند.
    همچنین در این کارگروه، سیدحسن قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مسائلی از جمله مشکلات سهمیه‌ای واحدهای شیمیایی و سلولزی، محدودیت استقرار صنایع سبز در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان، اصلاح حذف مستثنابودن چک‌های برگشتی در طرح رونق سال 98 در دستورالعمل بانک مرکزی و نیز اصلاح امکان ثبت نام طرح‌های دارای پیشرفت 40 تا 60 درصدی در سامانه بهینه یاب را مطرح کرد.
    وزیران راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت روز شنبه به‌منظور شرکت در جلسات کشوری و استانی و بازدید و افتتاح چندین طرح مربوط وارد فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان شدند.
    محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در بدو ورود مورد استقبال عباس رضایی استاندار و جمعی از مدیران کل استان قرار گرفتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر