بازار ثانویه ارز، صادرکنندگان را می‌ترساند

عصر معدن- روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از آغاز به کار بازار ثانویه ارز خبر داد و گفت: در بازار ثانویه ارز صادرکننده و واردکننده برای مبادله ارز با یکدیکر به تفاهم رسیده و این اقدام در سامانه جامع تجارت ثبت و عملیاتی نیز می شود.;

بازار ثانویه ارز، صادرکنندگان را می‌ترساند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، به گفته ولی‌اله سیف، در بازار ثانویه ارز، واردکننده به بانک مراجعه کرده و گواهی خود را دریافت می کند و پس از ثبت، عملیاتی می شود؛ واردکننده به بانک مراجعه گواهی ثبت خود را می گیرد و بعد با صادرکننده توافق می کند و این توافق عملیاتی می شود.

    حال درباره اینکه این روش تا چه اندازه می تواند موفق باشد یا اینکه مورد استقبال قرارگیرد، یکی از کارشناسان ارشد تحلیلگر بازار جهانی فولاد و سنگ آهن به «عصرمعدن» می گوید: بعید می دانم این روش مورد استقبال صادرکنندگان قرار گیرد چرا که بیشتر تولیدکنندگان و بازرگانان ما در کلیه زمینه ها افراد متخصص ولی سنتی هستند.

    به گفته کیوان جعفری طهرانی، این افراد حتی اگر تحصیلات آکادمیک نیز داشته باشند، روش تجارت را بر اساس اصول و سنتی که طی سال های بسیار خودشان تجربه کردند یا از نسل قبلی خود آموخته باشند، رفتار می کنند و ترجیحا از تجارت پیچیده که با اما و‌ اگر همراه باشد استقبال نکرده و حتی از آن پرهیز می کنند.

    وی ادامه داد: این بازار ثانویه ارز باعث ترس صادرکنندگان می شود و بطورموقتی رکودی در تولید و صادرات کلیه کالاها ایجاد خواهد کرد. در طول حدود 3 ماه گذشته از زمان تصویب ارز تک نرخی بسیاری از تولیدکنندگان و بازرگانان به علت عدم برنامه ریزی صحیح مسئولان، سرمایه هایشان را از دست داده اند (به غیر از افرادی که با رانت پولدارتر شدند که افراد خاصی هستند).

    جعفری طهرانی ادامه داد: متاسفانه بعد از این مدت هنوز یک برنامه ثابت و مدون وجود ندارد و هر از چند گاهی یک برنامه جدید امتحان پس نداده اعلام و مطرح می شود که در هیچ کجای دنیا نمونه اش وجود ندارد.
    این کارشناس ارشد تحلیل گر بازار جهانی فولاد و سنگ آهن تاکید کرد: تا زمانی که نخواهیم از تجربه سایر کشورهایی که در دوران تحریم توانسته اند با مدیریت صحیح هزینه و درآمد باز تکرار می کنم اول و از همه مهم تر مدیریت صحیح هزینه (روزنه فرارعده ایی با حک کردن سایت و دور زدن قوانین جزو این مورد هزینه می دانم)، نه تنها آب از آب تکان نمی خورد، بلکه شرایط بدتر هم می شود.
    وی گفت: «قرار نیست ما چرخ را از نو اختراع کنیم، چرخ قبلا اختراع شده است».

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر