بازار موازی ارز، راه نجات تولید

عصر معدن- رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران معتقد است سیاست های پولی و ارزی دولت باید اصلاح شود.;

بازار موازی ارز، راه نجات تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، بهرام شکوری در گفت‌وگوی رادیویی خود درباره بازار ارز موازی، اظهار کرد: این بازار نتیجه کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران پس از التهابات ارزی بود. در نهایت دولت تک نرخی شدن ارز را هدف قرار داد و غیر از سامانه نیما و دلار 4200 تومان را قاچاق اعلام کرد.
    وی ادامه داد: بازار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و فعالان اقتصادی با مشکل همراه بودند. در همین رابطه پیشنهاد اتاق بازرگانی ایجاد بازار موازی ارز بود زیرا بسیاری از فعالان اقتصادی با ارز4200 تومان باید ارز حاصل از صادرات خود را به دولت می دادند اما در کنار این موضوع هزینه خرید مواد اولیه، ماشین آلات و ... را با ارز آزاد تامین می‌کنند.

    شکوری در ادامه درباره تاثیر بازار موازی ارز، بیان کرد: واقعیت آن است در حال حاضر فعالان اقتصادی صادرات خود را انجام می دهند. یکی از بحث هایی که می تواند به آنها کمک کند نرخ تبدیل ارز به ریال است تا بتوانند هزینه های ریالی را پرداخت کنند. اما آنچه که در بازار رخ می دهد و ارزی که دولت به واردات اختصاص می دهد، اقلام وارداتی را کنترل نمی کند. این موضوع بهشتی برای واردکنندگان ایجاد کرده است.

    رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: توصیه ما آن است که اکنون با توجه به آنکه منابع ارزی کشور محدود است، نیازی نیست دولت ارز حاصل از صادرات را به ورود محصولات اختصاص دهد.

    به گفته وی، 33درصد بودجه کشور از ارز حاصل از نفت و 37 درصد از منابع مالیاتی است، اما امروز ارز حاصل از نفت نمی تواند همه هزینه ها را جوابگو باشد زیرا هزینه های کشور بالا و درآمدهای حاصل از فروش نفت ما محدود است.

    شکوری بیان کرد: نظر فعالان اقتصادی آن است که باید ارز حاصل از نفت به درستی مدیریت شود. درواقع دولت می‌تواند ارز حاصل از نفت را به کالاهای اساسی مردم و دارو اختصاص دهد و اجازه دهد باقی فعالان اقتصادی، صادرات خود را دربازار بفروشند.

    وی افزود: بازار موازی به تعدیل قیمت ارز کمک خواهد کرد. اگر ارز را ثابت نگه داریم از سوی دیگر هزینه های تولیدکننده و صادرکننده در حال افزایش است. در نهایت درآمد ثابت بوده و اما هزینه ها افزایش می یابد و این موضوع مارجین سود را کم می کند و پس از آن اشتغال را از دست می دهیم. دولت ها باید هر ساله نسبت به تورمی که در بازار وجود دارد قیمت ارز را افزایش دهد.  امروز باید به صرافی ها اعتماد کرده و صرافی ها را باز کنند. در واقع باید سیاست های پولی و ارزی دولت اصلاح شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر