قدیر قیافه:

ثبت سفارش با دلار ۴۲۰۰ تومانی یعنی رکودی بزرگ

عصر معدن- عضو انجمن سنگ آهن ایران در نشست فعالان حوزه معدن در خصوص تغییرات نرخ ارز و شرایط پیش روی صادرات کنندگان ایرانی در شرایط خروج آمریکا از برجام اظهار تاکید کرد که بخش خصوصی بی دفاع است.;

ثبت سفارش با دلار ۴۲۰۰ تومانی یعنی رکودی بزرگ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، قدیر قیافه به لزوم ایجاد یک تیم منسجم و چالاک اشاره کرد که با دولت مذاکره کند و با ارائه گزارش های کارشناسی اثبات کند که تصمیمات اتخاذ شده در شرایط موجود چه ضربه¬ای به اقتصاد دولت وارد می کند.
    وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما تجربه های زیادی در زمینه مشکلات ارزی داریم. در مورد بحران اخیر، خودمان یک تقاضای کاذب را به وجود آوردیم.
    قیافه تصریح کرد: شاخص های اقتصادی می گویند در همین شرایط و با همین اوضاع کشور، ارز باید بین 5400 تا 5800 تومان باشد. نکته اساسی این است که ما داریم با دلار 6200 تولید را انجام می دهیم، کالارا صادر می کنیم اما بعد مجبورمان می کنند با دلار 4200 بفروشید.
    قیافه در این جلسه پیشنهاد داد، برای  12 تا 15 میلیارد دلار پولی که آورده حاصل از صادرات بخش خصوصی است بازار ثانویه تعریف شود. یعنی گروه های کالای 7-8-9 و 10 را الزام کنند که تنها با ارز حاصل از صادرات وارد بشوند. همچنین قیمت آن هم توافقی بین صادرکننده و واردکننده باشد.
    وی افزود: با اجرای چنین موضوعی، مطمئن باشید قیمت ارز هم تعدیل خواهد شد. در شرایط فعلی صف طویلی برای ثبت سفارش ارز 4200 به وجود آمده است. این مساله باعث انباشت کالا شده و به تولید داخلی ضربه زده و باعث یک رکود بزرگ خواهد شد و به طبع آن بحث اشتغال ضربه خواهد خورد.
    عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران در ادامه از لزوم تشکیل کارگروهی صحبت کرد که این مباحث را به طور تخصصی پیگیری کنند و در حوزه های متفاوت از قبیل تامین ارز، تشکیل بازار ثانویه در بحث ارز و شناسایی دهلیزهای سامانه نیما راهکار ارائه کند.
    وی در پایان پیشنهاد داد : کارگروه می تواند اعلام کند شرکتی در این شرایط از ایران خارج شد دیگر نمی تواند بازگردد و یا در دوران خروج از تحریم جزو اولویت ها نخواهد بود و برای آن ضمانت اجرایی تعیین کند تا شرکت های خارجی تنها  بر اساس سود و زیان مقطعی و کوتاه مدت تصمیم نگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر