پیمان سپاری ارزی یکی از موانع موجود در حوزه صادرات کشور

عصر معدن- رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزایش نرخ ارز را یکی از دلایل رشد صادرات غیرنفتی دانست.;

پیمان سپاری ارزی یکی از موانع موجود در حوزه صادرات کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، بهرام شکوری درباره رشد 12.5 درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: درباره افزایش صادرات آمارهای مختلفی مطرح می‌شود اما به طور کلی میزان صادرات از نظر ارزش در حدود 12.5 تا 13 درصد به لحاظ ارزش دلاری افزایش پیدا کرده است. البته این رشد علی‌رغم کاهش صادرات از نظر وزنی صورت گرفته است.
    وی تصریح کرد: بدون شک این اتفاق حاصل افزایش نرخ ارز بوده است.
    به گفته شکوری، پتروشیمی ها باحدود  34درصد بیشترین سهم را در این افزایش داشته اند. پس از آن سایر صنایع با 55 درصد و میعانات گازی با نزدیک 10 درصد در این رشد نقش آفرینی کرده اند.
    شکوری با اشاره به سهم بخش معدن در این رشد افزود: بخش معدن در افزایش صادرات غیر نفتی نقشی حدود 3درصد داشته است. البته در ارتباط با صنایع، فولادی ها و مس بیشترین سهم را از آن خود کرده اند.
    وی در ادامه با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر رشد صادرات غیر نفتی در کنار موضوع نرخ ارز، بیان کرد: به هر حال عوامل بسیاری بر حوزه صادرات تاثیرگذار است اما ارز نیز یکی از عوامل مهم اثر گذار محسوب می شود. اتفاقی که از سال گذشته رخ داد و ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد هرچند موضوع خوبی نیست اما فرصت یا ابزاری است که می توان از آن برای توسعه صادرات استفاده کرد.
    شکوری افزود: البته در دنیا برخی کشورها در برهه ای از زمان ارزش پول ملی خود را کاهش دادند، به عنوان مثال ژاپن در مقطعی ارزش پول ملی خود را کاهش داد تا ارزش صادرات آن به کشورهای مختلف از جمله امریکا افزایش پیدا کند. چین نیز این کار را درباره یوآن انجام داد تا میزان صادرات به امریکا افزایش یافته و در نهایت یک مازاد تجاری را نسبت امریکا کسب کند. در ایران نیز کاهش پول ملی و افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد و می توانست یک ابزار مناسب برای جهش صادرات به ویژه صادرات غیر نفتی و به دنبال آن شاهد کاهش واردات باشیم.
    رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه این جهش رخ نداده است، ادامه داد: امروز یک جهش صادراتی را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم  همچنین واردات نیز نسبت به مدت مشابه باکاهش 12 درصدی همراه بود، اما آنچه افزایش نرخ ارز می‌توانست ایجاد کند، افزایش بیش از 12.5 درصد بوده است. اما سیاست گذاری های دولت در بخش ارز به ویژه در ابتدای سال جاری شاید مانعی برای این جهش صادراتی بود و متاسفانه این موضوع تا به امروز استمرار داشته است.

    شکوری با اشاره به موضوع ارز بیان کرد: نه تنها در دولت یازدهم و دوازدهم بلکه در دولت های گذشته نیز در دوره اول ریاست جمهوری به جهت حفظ آراء برای دوره دوم سعی کردند تا نرخ دلار ثابت بماند اما به طور معمول در دوره دوم ریاست جمهوری شاهد افزایش قیمت هستیم، اما این افزایش خارج از حالت عادی بوده و نه تنها به صادرات کمک کرده بلکه آن را با مشکل همراه کرده است.
    وی ادامه داد: اگر با توجه به تورم موجود در کشور می توانستند این افزایش نرخ ارز را ایجاد کنند، شاید مشکلاتی برای صادرات ایجاد نمی شد.
    رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز گفت: در سال های گذشته نیز این صادرات غیر نفتی رخ می داد. در آن زمان که نرخ ارز با چنین جهش هایی همراه نبود طبیعتا ارز حاصل از صدرات به کشور باز می گشت.
    شکوری تصریح کرد: پیش از انقلاب 500 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و امروز نیز شاهد 55 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی هستیم. این موضوع حاکی از آن است که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور آورده اند و هزینه های ریالی را پرداخت کرده و صرف اقدامات توسعه ای کرده اند. آمارها متفاوت است اما به طور کلی بخش عمده ای از این ارز به کشور بازنگشته است. به اعتقاد بنده اگر علت این موضوع شناسایی و رفع شود شاید تمام این دلارها مانند گذشته به کشور بازگردد.
    رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران یکی از مهمترین دلایلی که صادرکننده برای فروش ارز خود به نرخ قیمت بازار آزاد علاقه مند است، گفت: امروز ارز 3 قیمت مختلف دارد. دولت باید قدمی برداشته و این سامانه ها را جمع کند و اجازه دهد صادرکنندگان بدون مانع صادرات را انجام داده و ارز را وارد کشور کرده و در بازار آزاد بفروشند. این موضوع هم منجر به بازگشت ارز می شود و هم قیمت را متعادل می کند.
    وی افزود: آماری که امروز اعلام می‌شود حاکی از 27.2 میلیارد دلار ارزش صادرات غیرنفتی کشور در 7 ماهه ابتدای سال است و از این میزان در سامانه نیما حدود 7میلیارد دلار آمده است. البته پتروشیمی ها ادعا دارند که حدود 8 میلیارد تومان در سامانه نیما ارز فروخته اند.
    شکوری همچنین با اشاره به بحث پیمان سپاری ارزی به عنوان یکی

    از مشکلات موجود در زمینه صادرات، تصریح کرد: 300 شرکت 77 درصد از این ارز صادراتی را ایجاد کرده اند و عمده صادرکنندگان رقم کمتری داشته اند. اگر می خواهیم  صادرات با توسعه همراه شود باید تمام موانع از جمله ارز و بحث پیمان سپاری ارزی حل شود.

    شکوری در ادامه با اشاره به تقویت بخش خصوصی، اظهار کرد: امروز در بخش خصوصی بهره‌وری نیروی انسانی و سرمایه‌ها شاید از استانداردهای دنیا هم بهتر باشد اما بخش عمده ای از اقتصاد کشور دست دولت یا شرکت های خصولتی است که قطعا در آنها بهره وری پایین است.
    وی افزود: هرچند دولت ها با شعار خصوصی سازی آمده اند اما در عمل دولت بزرگتر شده و امروز سهم عمده ای از بودجه کشور صرف هزینه های جاری دولت می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر