ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنای عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا

عصر معدن- معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه درخصوص مکانیسـم عرضـه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: از آنجاییکه فولاد مبارکه، تامین کننده ورق بسیاری از تولیدکنندگان نهایی است، در بورس کالا نیز بر اساس مقررات شورای رقابت و براساس مبنای قیمتی ابلاغ شده، نمادهای ورقهای گرم را عرضه می کند.;

ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنای عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان محمود اکبری با بیان این مطلب گفت: عرضه محصولات فولادمبارکه در بورس کالا در یکی از نمادهای ورق گرم شرکت مبتنی بر قوانین و مقرراتی است که شورای رقابت براساس یک مبنای قیمتی ابلاغ کرده است. ازاین رو شرکت بر اساس مبنای قیمتی شورای رقابت، کالاهای خود را در بورس کالا متناسب با ارز 4200 تومانی عرضه می کند.

    وی افزود: در نمادهای دیگر نیز به همین صورت عمل می کنیم؛ به گونه ای که پایه قیمتی برای محصولات دیگر شرکت با مقررات شورای رقابت متفاوت است، اما در نهایت بر اساس همان ارز 4200 تومانی عرضه می شود.

    اکبری ادامه داد: یکی از مشکلات عرضه در بورس کالا به صنایع پایین دستی مربوط می شود. به این صورت که عرضه محصولات فولاد مبارکه را مانند عرضه محصولات طویل نظیر میلگرد یا تیرآهن می دانند؛ درحالیکه با هم متفاوتند؛ زیرا محصولات طویل، کاملا ساختمانی است، اما مصارف محصولات فولاد مبارکه صنعتی است. هرچه میزان عرضه فولاد مبارکه روی تابلو بورس بیشتر شود، امکان برنامه‌ریزی خرید برای صنایع پایین دستی کاهش می یابد. زیرا مشتری در صنعت پایین دستی نمی تواند بداند امروز چند تن کالا می تواند خریداری کند.

    معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: عرضه روی تابلو بورس موجب می شود مشتریانی که تناژ مصرف پایین تری دارند، حداکثر تناژ قابل خرید را روی تابلو خریداری کنند. به عنوان مثال، از سوی فولاد مبارکه اعلام می شود حداکثر تناژ قابل خرید برای هر مشتری 3 هزار تن است؛ این در حالی است که این احتمال وجود دارد که میزان مصرف ماهانه مشتری مذکور 3 هزار تن نباشد.

    وی افزود: بر این اساس، شرکت‌هایی که از توان خرید و تولید بالاتری برخوردارند، می توانند به شرکت‌هایی مراجعه کنند که توان تولیدشان پایین‌تر است و عملا برای هر 2 به یک شکل مساوی امکان خرید در بورس فراهم است. این مشکل در دهه های گذشته در فولاد مبارکه حل شده است. به گونه ای که حداکثر بین 20 تا 30 درصد محصولات فولاد مبارکه روی تابلو بورس عرضه می‌شد و براساس آن قیمت، مابقی کالاهای مبارکه براساس توان مصرف بین شرکتها توزیع می شد. با این سیاست از تجارت ورق ممانعت می‌کردیم.

    وی ادامه داد: هم اکنون مبنای عرضه محصولات فولادمبارکه براساس نرخ ارز 4200 تومانی است که بسیار مناسب ارزیابی می شود. به نظر می رسد چنانچه بر اساس تفاهم 20 سال گذشته، فولاد مبارکه 30 درصد از محصولات خود را ازطریق بورس عرضه و مابقی را متناسب با قیمت های بورس و براساس قوانین و مقررات بورس بین مابقی کارخانه ها توزیع کند، این روش موجب ثبات بازار خواهد شد.

    به گفته اکبری، سقفی برای خرید محصولات گرم، سرد، اسلب، شمش و بلوم تعیین شده و براساس نامه معاونت معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت به بورس کالا، فولاد مبارکه و سازمان بورس، اعلام شد که عرضه ها باید بر اساس چارچوب در نظر گرفته شده صورت گیرد.

    وی افزود: ابلاغیه مذکورمحدودیتی برای ما ایجاد نخواهد کرد. البته منظور از عرضه فولاد مبارکه، عرضه روی تابلو بورس و روی مچینگ است که در این صورت مشکلی نیست. اما اگر تمام عرضه فقط روی تابلو بورس انجام شود، با مشکل مواجه خواهیم شد؛ زیرا علاوه بر اینکه این نوع عرضه امکان برنامه ریزی برای تولید و خرید را از صنعت پایین دستی می گیرد، به علت تمایل زیادی که برای خرید محصولات فولاد مبارکه وجود دارد، تلاطم در بازار ایجاد می‌شود. بنابراین در مذاکرات تلفنی با معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد کالاهای فولاد مبارکه مشمول عرضه و مچینگ (هر دو) شود و از این جهت مشکلی وجود ندارد. درباره محصولات سرد شرکت؛ در هیچ مقطعی از زمان به این میزان محصول سرد (ماهانه100 هزار تن) به بازار عرضه نکرده ایم.

    اکبری افزود: در واقع حدود یک میلیون تا یک میلیون و 100 هزار تن سالانه محصول به بازار عرضه کردیم و در سال جاری نیز به همین میزان عرضۀ ورق سرد به بازار خواهیم داشت. هم اکنون تقاضا در کشور با افزایش مواجه نشده و التهابات موجود در بازار، مربوط به بازار ورق نیست؛ زیرا اگرچه در گذشته همواره قیمت ورق فولاد مبارکه 200 تومان از محصولات فولادی بالاتر بوده، اما هم اکنون برعکس است و این امر حاکی از نبود التهاب در بازار مذکور است. در حال حاضر، خریداران کالاهای داخلی نگران کاهش ارزش ریال در مقابل ارز خارجی هستند که به اعتقاد من با گذشت زمان این مشکل مرتفع خواهد شد.

    وی ادامه داد: هم اکنون مبنای قیمت گذاری داخلی بر اساس دلار 4200 تومانی است؛ اما این ارز به برخی متقاضیان تعلق نمی گیرد. به عنوان مثال برخی از متقاضیان، کالایی را بر مبنای ارز 4200 تومانی در داخل می خرند (هر کالایی) و سپس مجددا در بازارهای خارج از ایران تبدیل به دلار به نرخ روز می کنند و ریال کسب شده را با سیستم صرافی باز به داخل کشور برمی گردانند. یعنی دلار 4200 تومانی می رود و تبدیل به دلار قیمت بازار (بیش از 7000 تومان) می شود و این تقاضا مجددا به داخل کشور ما برمی گردد و به عنوان یک خواسته روی میز دولت قرار می گیرد. برای مواردی مانند محصولات فولادی جلوی صادراتش به روش مذکور گرفته شده و فقط به تولیدکننده برای صادرات مجوز می دهند. باید روی بقیه کالاهای داخلی سیاستی مشابه محصولات فولادی تعریف کرد تا جلوی صادرات این کالاها هم گرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر