چرا کشورها ذخایر طلایشان را برمی‌گردانند؟

عصر معدن- بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۱۲ در نیویورک بیش از ۶۷۰۰ تن طلا در سرداب خود داشت که تنها بخشی از آن متعلق به آمریکا و میزان قابل توجهی متعلق به بانک‌های مرکزی کشورهای خارجی بود.;

چرا کشورها ذخایر طلایشان را برمی‌گردانند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، اما مشکلات مالی که طی چند سال اخیر در جهان وجود داشته است باعث شده اعتماد مردم به دیگران برای نگهداری پولشان دشوار شود. برای درک این مسئله کافیست به یونان نگاهی انداخته شود که نتواست وام‌های خود را بازپرداخت کند. کشورها می‌خواهند به پول خود به راحتی دسترسی داشته باشند و کنترل آن در دست خودشان باشد.

    کشورهای زیادی به انتقال ذخایر طلای خود به داخل کشور ادامه می‌دهند با این حال موج انتقال طلا در سال 2012 با اعلام تصمیم ونزوئلا برای بازگرداندن 160 تن طلا به ارزش 9 میلیارد دلار به داخل کشور آغاز شد. پس از آن بانک مرکزی آلمان نیز درخواست کرد 300 تن ذخایر طلایش را از آمریکا بازگرداند که بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد این اقدام هفت سال طول خواهد کشید.

    ترکیه در سال‌های اخیر 220 تن طلا از خارج را بازگردانده و سال گذشته نیز 28.7 تن طلا را از آمریکا برگرداند. طبق گزارش روزنامه ینی شفق، ذخایر طلای ترکیه 564 تن به ارزش 20 میلیارد دلار برآورد شده است که ترکیه را در رتبه یازدهم بزرگترین دارندگان طلا در جهان قرار می‌دهد. هلند نیز 122.5 تن طلا را به بازگردانده است.

    ونزوئلا اخیرا خواستار بازگرداندن شمش‌های طلا به ارزش حدود 550 میلیون دلار از بانک مرکزی انگلیس شده‌اند اما انگلیسی‌ها به دلیل تحریم‌های بین المللی حاضر به قبول این درخواست نشدند.

    ذخایر ارزی خارجی ونزوئلا به دلیل تحریم‌های مالی آمریکا علیه کاراکاس که مانع استقراض دولت نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا از بازارهای بین المللی شده است، ته کشیده است.

    دولت ترامپ پنج شنبه گذشته دور جدیدی از تحریم‌ها را اعلام کرد که معامله با ونزوئلا برای فروش طلا را برای شهروندان آمریکایی ممنوع کرد.

    منابع آگاه به رویترز اظهار کرده اند دولت مادورو درصدد است 14 تن طلا که در بانک مرکزی انگلیس نگهداری می‌شود را به ونزوئلا بازگرداند اما به گفته یکی از این مقامات، بانک مرکزی انگلیس می‌خواهد ونزوئلا روشن کند با این طلا قصد دارد چه کاری انجام دهد.

    به گفته یکی از این مقامات، این طرح به دلیل مشکلات در تهیه بیمه برای حمل چنین محموله بزرگ طلایی متوقف شده است.

    ونزوئلا در پنجمین سال رکود اقتصادی است و نرخ تورم سالانه این کشور بیش از 400000 درصد است که به افزایش گرسنگی، بیماری و موج گسترده مهاجرت منجر شده است. مادورو دولتش را قربانی جنگ اقتصادی مخالفان و تحریم‌های واشنگتن خوانده است. اما مخالفان مدل اقتصادی دولت را مسبب مشکلات جاری میدانند.

    اما حتی اگر ونزوئلا موفق شود این محموله طلا را به کشور بازگرداند، تحریم‌های آمریکا فروش آن برای تهیه ارز خارجی را دشوار خواهد کرد.

    ونزوئلا در سال گذشته که روابط دولت مادورو با اردوغان حسنه شد، به ترکیه طلا صادر کرده است و فروش طلا از بانک مرکزی انگلیس به یک خریدار خارجی راحت‌تر خواهد بود هرچند که این اقدام نیز ممکن است در معرض تحریم‌ها قرار بگیرد.

    طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی در نیمه اول سال 2018 ذخایر طلای خود را به 1.36 تریلیون دلار افزایش دادند که معادل حدود 10 درصد از ذخایر ارزی جهانی بود. بانک‌های مرکزی مجموعا 193.3 تن طلا در نیمه سال 2018 اضافه کردند که در مقایسه با 178.6 تن طلا در مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد رشد داشت که قوی‌ترین دوره شش ماهه خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی از سال 2015 تاکنون به شمار می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر