معاونت مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران:

صادرات غیرمجاز مس اقتصادی نیست

عصر معدن- معاونت مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: امروز صادرات غیر مجاز مس به عراق و افغانستان بسیار محدود شده است.;

صادرات غیرمجاز مس اقتصادی نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷:۰۰

    محسن بازارنویی در گفت‌وگو با «عصرمعدن»، با اشاره به موضوع صادرات قراضه مس که در ماه‌های گذشته خبرساز شده بود، اظهار کرد: در حال حاضر دیگر شاهد صادرات غیر مجاز مس نیستیم. این درحالی است که تا پیش از این نیاز نبود که صادرکننده به عراق و افغانستان ارز خود را به سامانه نیما بیاورد اما در حال حاضر ارز حاصل از صادرات به این دو کشور نیز باید به سامانه وارد شود.
    وی افزود: درنتیجه صادرات غیر مجاز مس که بیشتر به شکل قراضه به این کشورها انجام می شود با این موضوع کاهش پیدا کرده است.
    بازارنویی اظهار کرد: زمانی شاهد صادرات غیرمجاز بودیم که مس را به قیمت 4200 دلار عرضه می‌کردیم در حالیکه قیمت دلار در بازار آزاد به شدت افزایش پیدا کرده بود. در نتیجه خرید مس و تبدیل آن به قراضه و به دنبال آن صادرات این محصول با صرفه اقتصادی همراه بود. زیرا ال سی ما هم 3 ماهه بود و پول را 1 ماه بعد پرداخت می‌کردند.
    وی ادامه داد: بعد از این دوره، زمان ال سی را به 2 ماه کاهش داده و شرایط را سخت کردیم. از سویی دیگر مجوز ممنوعیت صادرات قراضه و کاتد را هم دریافت کردیم و تنها تولیدکننده اصلی می تواند صادرات را انجام دهد.
    به گفته معاونت مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران، شرایط یاد شده دست به دست هم داد تا صادرات غیر مجاز محدود شود.
    بازارنویی افزود: یکی از دلایلی که منجر به رکود در بازار شد آن است که پیش تر مس را به افغانستان و عراق صادر می کردند اما امروز نمی توانند این کار را انجام دهند و یا در صورت انجام آن باید ارز خود را وارد سامانه نیما کنند. به همین دلیل صادرات به این شکل برایشان به صرفه نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر