به زودی بازار فلزات اساسی تقویت می شود

عصر معدن- مهدی میرزایی - تحلیل گر امواج الیوت از کارگزاری اقتصاد بیدار در یادداشتی برای «عصرمعدن» نوشت:;

به زودی بازار فلزات اساسی تقویت می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳:۰۰

    پیرو یادداشت قبلی در وب‌سایت عصر معدن پیرامون بازار سهام، این روزها همچنان شاهد رونق معاملات در بورس و تقاضای خرید سنگین برای سهام گروه فلزات اساسی به ویژه گروه فولاد، بیلت و سنگ‌آهن هستیم. گروه فلزات اساسی به‌واسطه رشد قیمت‌های جهانی و افزایش چشمگیر نرخ تسعیر ارز توانسته در یک سال گذشته تعدیلات eps چشمگیری داشته باشد و همچنان بازار سهام افق سودآوری روشنی را برای آن‌ها متصور است.
    این روزها شاهد افزایش حجم معاملات بازار هستیم که یکی از فاکتورهای بازار گاوی است. در اقتصاد ایران، رشدهای شاخص کل غیر از دوران دولت هفتم و هشتم، بیشتر به ‌واسطه تورم بوده و در مقطع کنونی نیز همین وضعیت حاکم است. قیمت گوجه در میدان تره‌بار 5000 تومان و قیمت نماد «کنور» 500 تومان.
    سایر گروه‌های بازار نیز تحت تاثیر افزایش تورم، نرخ دلار و افزایش ارزش جایگزینی مدتی است موردتوجه معامله‌گران قرارگرفته‌اند؛ اما به عقیده بنده این دست سهام تنها می‌توانند با میانگین‌های بازار حرکت کنند و نمی‌توانند بازدهی‌های چند برابری نسبت به میانگین بازار داشته باشند. اگر بازار سهام بخواهد صرفا به رشد دلار، افت ارزش ریال، ارزش جایگزینی و تورم واکنش نشان دهد، باید همانند سال 92 نزدیک به 3 برابر بالا برود. در این ‌بین همه بازار بر اساس ارزش جایگزینی رشد می‌کنند، اما از جایی به بعد فقط سهامی پیش می‌روند که بتوانند سود بساز‌ند؛ پس انتظار می‌رود پس از بیش ارزش شدن این دسته سهام، روند قیمتی آنها درجا بزند و دوباره لیدرها و سهام پیشتاز که انتظارات سودآوری روشن‌تری دارند همچنان پیشتاز بازار باشند.
    در همه دوران‌ها و همه بازارهایی که من از سال 82 دیده‌ام، بازده لیدر چند برابر بازده میانگین بازار بوده است. برای اثبات این مدعا کافی است به بازدهی نفتی‌ها در سال 92، بازدهی خودرویی‌ها در سال 94 و بازدهی فلزی‌ها در بازار کنونی نگاه کنید.
    به‌زودی شاهد افت بیشتر شاخص دلار و تقویت فلزات اساسی در دنیا خواهیم بود که به روند صعودی بورس کمک می‌کند. همچنین قیمت فولاد در چین در نیم سال دوم صعودی است و قیمت بیلت «تانگشان» در زمستان به سمت 6000 یوان پیش خواهد رفت و پیش‌بینی می‌کنم سهام گروه فولاد، بیلت و سنگ‌آهن بازهم رشدهای چشمگیری داشته باشند. در مورد فضای عمومی بازار سهام پیش‌بینی این است که بازار به‌زودی به سمت 200 و سپس 250 هزار بالا می‌رود و سپس مدتی وارد فاز اصلاحی خفیفی می‌شود. هدف شاخص کل را تا یک سال آینده محدوده 400 هزار برآورد می شود که موج 3 از 3 از درجه اصلی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر