اکتشاف، لازمه تبدیل تهدید به فرصت است

عصر معدن- سید سهراب حسینی، نایب رییس کمیسیون صنعت، معدن و انرژی انجمن جوانان کارآفرین استان تهران در یادداشتی اختصاصی برای «عصرمعدن» نوشت:;

اکتشاف، لازمه تبدیل تهدید به فرصت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰:۰۰

    افزایش نرخ ارز به تحریم‌ها خود باعث شده یک تهدید به فرصت تبدیل شود و صادرات مواد معدنی رونق گیرد؛ نظر به اینکه عمده مقصد صادراتی مواد معدنی به چین است و از سوی دیگر با توجه به روابط حسنه سیاسی بین دو کشور، توان و تجربه بخش خصوصی در دور زدن تحریم ها، دریافت ارز در سال‌های گذشته،  و نشانه گیری تحریم ها برای صادرات نفت، بهترین فرصت برای بخش معدن کشور است.
    برخی از مواد معدنی مثل آهن که با افت ارزش جهانی روبرو شده بودند، امروز با رشد نرخ ارز به تکاپو افتاده و معادن کوچک و بزرگ بخش خصوصی تحرک زیادی پیدا کرده و شروع به استخراج کرده اند. 
    تبدیل تهدیدات به فرصت ها در بخش معدن بدون نگاه توسعه پایدار امکان پذیر نیست اما از جمله چالش های پیش روی معادن استخراج غیر اصولی و تعجیل در فروش ماده معدنی، می‌تواند به معدن آسیب برساند.
    در این میان ممکن است فروش مواد معدنی و رونق بازار؛ استخراج در اولویت قرار گیرد و اکتشاف و مطالعات طراحی فراموش شود. در هنگام رکود بهترین استراتژی تکمیل اکتشافات، حفاری های مغزه گیری با رویکرد عیارسنجی و ژئومکانیک جهت استخراج است، حال آنکه متاسفانه در ایران اکتشاف همیشه مغفول مانده و توجه کمتری به آن می‌شود. در چنین موقعیتی کمبود اطلاعات اکتشافی و استخراج غیر اصولی می‌تواند به معدن آسیب جدی وارد کند.
    اکتشاف حین استخراج نیز اگر با کمک مشاورین با تجربه و دانش آموخته انجام نشود، ممکن است مفید واقع نشود.
    نکته حائز اهمیت دیگر در این شرایط این است که امروز قیمت فروش ماده معدنی به قیمت جهانی و نرخ روز ارز است و هزینه‌های مشاوره اکتشاف، طراحی و حفاری نیز باید به نسبت نرخ ارز افرایش یابد. در صورتی که معدنداران و پیمانکاران استخراجی با کمترین قیمت و ایجاد رقابت بین مشاورین و حفاران همواره قصد دارند از قیمت ها بکاهند، آنچه قربانی می‌شود دقت و کیفیت در کار بوده و نتیجه بالعکس خواهد بود.
    یکی از عیوب این است که همواره نگاه معدنکار ایرانی سوددهی سریع است اما معدنکاری اصولی آهسته و پیوسته بوده و با افت قیمت مواد معدنی، معادن به طور موقت تعطیل می‌شوند یا اینکه به دلیل عدم مطالعات اصولی کافی اکتشافی و انجام نشدن طراحی بهینه، هزینه استخراج به شدت افزایش می یابد.
    یکی از بهترین استراتژی ها در چنین موقعیتی، تکمیل پروژه‌های اکتشافی آن هم همزمان با استخراج است به طوریکه باعث در هم آمیختگی معدن نشود و اصطلاحا گل معدن را استخراج نکنند. اگر تفکر معدنکار توام با توسعه پایدار باشد این تهدید می تواند به فرصت تبدیل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر