در جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران مطرح شد

دولت بی ثباتی نرخ ارز را برطرف کند

عصر معدن- رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانى ایران گفت: متاسفانه ما سال جدید را با توجه به اتفاقات رخ داده در بازار ارز خیلى خوب آغاز نکردیم زیرا تصمیمات گرفته شده بر مبناى کار کارشناسى انجام نگرفته است.;

دولت بی ثباتی نرخ ارز را برطرف کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» بهرام شکورى در جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: سیاست تک نرخى ارز را در دولت هاى گذشته نیز تجربه کردیم اما هیچگاه اجرایى نشد. پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز محکوم به شکست است.

    وى ادامه داد: به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در 19 سال گذشته همواره کسری بودجه وجود داشته و این کسری به طور متوسط سالانه22 درصد بوده و این موضوع در پایان سال زمینه افزایش قیمت ارز را فراهم کرد. در کنار این امر، افزایش سفر درپایان سال، کم شدن نرخ سود بانکی و ورود پول به بازار، عدم تزریق ارز به بازار و حس عدم اعتماد مردم به آینده اقتصادی کشور و ترس از نتیجه برجام باعث شد تا قیمت ارز افزایش پیدا کند.

    به گفته وی ،دولت به جای برطرف کردن بی ثباتی نرخ ارز، آن را تک نرخى کرد، اما این اقدام دستوری، در آینده به ضرر کشور و صادرکنندگان خواهد بود.

    شکورى با اشاره به جنگ تجارى میان امریکا و چین ، اظهار کرد: با این اتفاق چین بازار خود در امریکا را از دست مى دهد و فولاد خود را وارد بازارهایی می کند که در اختیار ما است. در نتیجه رقابت براى ما سخت خواهد شد.

    وی با بیان اینکه کشور در گذشته برندهاى بسیار خوبى در اختیار داشت، تصریح کرد: مدیریت دولتى عامل انهدام برندهایى بود که در گذشته وجود داشتند. امروز براى حمایت از کالاى داخلى باید به سمت خصوصى سازى برویم.

    شکورى افزود: سازمان توسعه و نوسازى معادن و صنایع معدنى ایران (ایمیدرو) نمونه یک سازمان موفق در زمینه خصوصی سازی است که مالکیت را نگاه داشته اما مدیریت را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

    وى همچنین با اشاره به شوراى عالى معادن بیان کرد: ما باید در شوراى عالى معادن از عملکرد بخش خصوصى حمایت کنیم.

    رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنى اتاق بازرگانى ایران تاکید کرد: یکى از مشکلات ما در کشور قوانین و مقررات است که یا اجرا نمى شود یا اجراى آنها مانع برخى فعالیت ها می شود و یا نیازمند اصلاح هستند.
    شکورى در ادامه به برنامه ها و اولویت هاى این کمیسیون در سال جاری اشاره داشت

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر