معاون وزیر صمت:

زیرساخت‌های ایمنی معادن باید ارتقا یابد

معدن‌کاران متخلف سلب صلاحیت می‌شوند

عصر معدن- معاون معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر لزوم ارتقای زیرساخت‌های ایمنی معادن کشور تاکید کرد و گفت: بی‌توجهی به این مهم و مقررات سختگیرانه موجود موجب سلب صلاحیت از معدن‌کاران متخلف می‌شود.;

زیرساخت‌های ایمنی معادن باید ارتقا یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، «سید رضا محتشمی‌پور» امروز (شنبه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری ارتقای ایمنی معادن کشور بین وزارت صمت، وزارت تعاون و سازمان ایمیدرو افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی و همیشگی این وزارتخانه و مسوولان آن، موضوع ایمنی معادن بوده و هست و امید می‌رود با امضای این تفاهم‌نامه، نواقص موجود در پیگیری‌ها کاهش یابد.

    وی، خواستار استفاده از گزارش‌ها و رصدهای کارشناسی وزارت تعاون در حوزه ایمنی معادن شد.

    این مقام مسوول وزارت صمت همچنین به ایرادی در مقررات موجود در زمینه حقوق کارگران معادن اشاره کرد و گفت: در این مقررات، پرداخت حق بیمه سخت و زیان آور به انتهای دوره کاری پرسنل و کارگران موکول شده است که سبب تضییع حقوق کارگران می‌شود.

    وی توضیح‌داد: به‌کرات دیده شده کارگری که طی سال‌های متمادی کار کرده و بالطبع چندین کارفرما عوض کرده، حقوق سال‌های ابتدایی کارش توسط کارفرمای سال‌های نخست دیده نشده و این مساله به زیان کارفرما، کارگر و صندوق بیمه است.

    ممیزی ایمنی پیمانکاران

    در ادامه، «امیر خرمی‌شاد» رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: سال گذشته 644 میلیون تن استخراج مواد معدنی در کشور انجام شد که 215 میلیون تن آن را استخراج کانی‌های فلزی تشکیل می‌دهد.

    معاون وزیر صمت اظهار داشت: با توجه به برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز 1404، 160 هزار تن کنسانتره آهن و همچنین افزایش تولید مس، دستیابی به این حجم از معدن‌کاری نیازمند توجه به مقوله‌های ایمنی و محیط زیست است.

    خرمی‌شاد تاکید کرد: هیچ چیز شریف‌تر و مهمتر از جان آدمی نیست و بر این اساس حفظ ایمنی همکاران در بخش معدن وظیفه ما است.

    وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در این حوزه در ایمیدرو، ادامه‌داد: امسال برای هفتمین سال ممیزی Hsc در 52 زیرمجموعه ایمیدرو در مدت هفت هفته انجام می‌شود و 70 نفر از متخصصان در این ممیزی حضور دارند.

    رییس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه ایمنی پیمانکاران هم مدنظر است، تصریح‌کرد: نتایج ممیزی پیمانکاران در گرید و رتبه آنها و تجدید قراردادهایشان تاثیرگذار خواهد بود.

    پرداخت نیمی از حقوق فارغ‌التحصیلان جوان معدنی توسط ایمیدرو

    وی با اشاره به اجرای طرح «فاجر» (فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی)، افزود: در این طرح چنانچه پیمانکار یا معدن‌کاری اقدام به استخدام مهندسان جوان یا فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی بخش معدن کند، تا 50 درصد حقوق آن افراد توسط ایمیدرو پرداخت خواهد شد.

    خرمی‌شاد، همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: در این راستا به طور نمونه 2 سال پیش قرارداد ساخت دستگاه شبیه ساز رانندگی دامپتراک با دانشگاه خواجه نصیر امضا شد.

    به گزارش ایرنا، تفاهم نامه همکاری در ایمنی معادن بین ایمیدرو، وزارت صمت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد که به مدت 2 سال اعتبار خواهد داشت.

    ارتقای ایمنی معادن و کمک به حفظ و صیانت از نیروی کار شاغل در بخش معدن، از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر