تعطیلی معدن طَزَره دامغان به عنوان آخرین گزینه مطرح است

عصر معدن- معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: تعطیلی معدن زغال سنگ طَزَره دامغان به عنوان آخرین گزینه مطرح است چرا این کار به نفع کارگران معدن نیست، اما این امکان وجود دارد که شورای معادن کشور در روز‌های آینده درباره تعطیل شدن یا نشدن این معدن تصمیم بگیرد.;

تعطیلی معدن طَزَره دامغان به عنوان آخرین گزینه مطرح است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، محتشمی پور درباره مقصران حادثه معدن طَزَره دامغان افزود: براساس گزارش کمیته حقیقت یاب که مجموعه‌ای از متخصصان ایمنی معادن، اساتید دانشگاه، بازرسان سازمان نظام مهندسی که مستقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت است و با حضور نمایندگان وزارت کار و دادستانی تشکیل شده بود، بهره بردار معدن طَزَره مقصر حادثه شناخته شد که گزارش نهایی کمیته حقیقت یاب به قوه قضاییه ارسال شد.

    وی گفت: براساس نظریه اولیه، انتشار ناگهانی گاز عامل حادثه بوده که این نظریه در مراحل بعدی نقض شد و معدنکار و شرکت صاحب معدن در طراحی و اجرای معدن خطا‌هایی داشته که این خطا‌ها به لحاظ فنی تایید شده است. برخی از مستندات این را گواهی می‌کند که در طراحی تونل‌ها و هوادهی نقص‌های جدی وجود داشته که خلاف آیین نامه ایمنی معادن بوده است.

    معاون امور معادن و فراوری مواد وزارت صمت با اشاره به اینکه چه تصمیمی در مورد معدن گرفته خواهد شد گفت: در مورد خود معدن و شرکت دارنده پروانه موضوع در صلاحیت شورای معادن هست که حالا باید این تصمیم گرفته شود که با توجه به عدم رعایت دستورالعمل‌ها بر اساس گزارش کمیته حقیقت یاب آیا اجازه ادامه فعالیت به این معدن داده خواهد شدیا نه.

    وی با بیان اینکه توقف فعالیت معدن به صلاح کارگران نیست افزود: به طور طبیعی تعطیل شدن معدن به عنوان آخرین گزینه مطرح است، اما به هر صورت این امکان وجود دارد که در تصمیم نهایی مجموعه شورای عالی معادن در این بازه به یکی از گزینه‌ها که تعطیلی معدن است برسند.

    محتشمی پور گفت: با توجه به این که بهره بردار قبلا هم تخلفاتی داشته شورای معادن کشور در روز‌های آینده درباره تعطیل شدن این معدن تصمیم می‌گیرد.

    همچنین محمد جعفر عبدالهی رئیس کل دادگستری استان سمنان نیز در این خصوص گفت: سرپرست آن معدن به اتهام شش فقره قتل غیرعمد ناشی از بی احتیاطی در حین کار به لحاظ عجز از تودیع تأمین مناسب کیفری، بازداشت و روانه زندان شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر