معاون اکتشاف و بهره برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خبر داد:

یک ذخیره جدید "پلی متال" تا پایان سال معرفی می شود

عصر معدن- تا پایان سال یک ذخیره جدید در کلاس جهانی در حوزه فلزات غیرآهنی (پلی‌متال) که نتیجه اکتشافات جدید بوده، معرفی خواهد شد.;

یک ذخیره جدید "پلی متال" تا پایان سال معرفی می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرمعدن»، به نقل از ایمپاسکو، حسام مقدمعلی؛ معاون اکتشاف و بهره برداری شرکت در گفتگو با ماهنامه پردازش با بیان این مطلب گفت: گسترش فعالیت‌های اکتشافی از مهم‌ترین اهداف ماست که در همین رابطه تا پایان سال یک ذخیره جدید در کلاس جهانی در حوزه فلزات غیرآهنی (پلی‌متال) که نتیجه اکتشافات جدید بوده، معرفی خواهد شد.

    وی در ادامه افزود: فعالسازی معادن جدید و تداوم فعالیت معادن و کارخانه های فرآوری و صنایع معدنی، بعد نظارتی، پیمان‌سپاری و اجرا از جمله فعالیت‌های این بخش است که در بعد نظارت برخی معادن و کارخانه های فرآوری و صنایع معدنی در قالب قراردادهای استخراج و فروش به بخش‌های خصوصی از طریق فراخوان برون‌سپاری و از محل محصولات تولیدی ایجاد درآمد می‌کند.

    وی با اعلام این‌که بعد دیگر فعالیت ما آن است که برخی پتانسیل های معدنی کشور که هنوز وارد فاز برون سپاری نشده‌اند و پس از اخذ گواهینامه کشف، برون‌سپاری می‌شوند، افزود: فعالیت در معادن در اختیار نظیر انگوران، موته، آنتیموان و... که هنوز در این قالب قرار نگرفته‌اند نیز باید همانند گذشته اداره شوند، به گونه‌ای که پیمانکار استخراج، فرآیند فرآوری در اختیار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است و بهره‌برداری از آن‌ها صورت می‌گیرد.

    معاون اکتشاف و بهره‌برداری ایمپاسکو با اعلام این‌که حوزه اکتشاف شامل فعالیت اکتشافی از فاز شناسایی و پی‌جویی تا فاز تکمیلی می‌شود، تصریح کرد: این بخش نیز به دو صورت یکی دریافت پروانه و دیگری محدوده اکتشاف است که در این حالت اگر متقاضی بخش خصوصی مایل به سرمایه‌گذاری بود با معرفی او به صندوق بیمه، امنیت سرمایه‌گذاری او را حفظ می‌کنیم.

    مقدم‌علی دلیل اصلی عدم واگذاری طلای موته را کمبود ذخیره معدن آن دانست و خاطرنشان کرد: طی یک فراخوان همه فعالان بخش طلا تا شعاع 120 کیلومتری معدن موته که دارای ظرفیت و پتانسیل طلا اعم از پروانه اکتشاف و گواهی کشف و غیره باشند و مایل به همکاری هستند، می‌توانند با معرفی خود و مذاکره برای همکاری آتی اقدام کنند.در این راستا 5 محدوده مختلف معرفی و ارزیابی نیز شده‌اند.

    وی همچنین احیای معادن کوچک، فعالسازی و نیز توسعه کار آنها با هدف افزایش درآمدزایی و تهیه مواد معدنی را از دیگر برنامه‌ها دانست و تاکید کرد: این موضوع در حال پیگیری است که پس از تکمیل بانک اطلاعاتی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

    او در خصوص معدن آنتیموان نیز گفت: این محدوده در منطقه سفیدابه استان سیستان و بلوچستان است که کارخانه تولید شمش آن احداث و در حال حاضر محصولی با کیفیت 98 درصد در حال تولید است، هم‌چنین در این خصوص فراخوانی برای فعالیت در چند ظرفیت جدید آنتیموان اعلام شده که با برنده مزایده در بخش خصوصی در حال تنظیم قرارداد هستیم.

    معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در مورد معدن انگوران نیز با اعلام این که با توجه به شرایط خاص این معدن امکان واگذاری آن وجود ندارد، گفت: اگر قرار باشد فراخوانی در این معدن بابت واگذاری داده شود، از حالت رقابت میان تولیدکنندگان سرب و روی خارج و عملا مشکلات عدیده‌ای برای فعالان این بخش ایجاد خواهد کرد.

    به گفته وی در حال حاضر موضوع قیمت‌گذاری، نحوه تخصیص خاک و... بر اساس مصوبه ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عملا نقش مجری را در این میان بر عهده دارد، ضمن آنکه در میزان تخصیص سهمیه‌ها بر اساس پروانه‌های صادر شده عمل می‌کند.

    مقدم‌علی با تاکید بر این‌که متاسفانه بهره‌وری در این بخش از صنعت بالا نیست، به تولیدکنندگان سرب و روی پیشنهاد کرد به منظور جلوگیری از هدررفت ماده‌ معدنی، افزایش راندمان و مصارف، با هم‌افزایی و ایجاد شرکت های مشترک و نیز با به‌روز کردن تکنولوژی‌های خود تلاش بیشتری به‌عمل آورند، بدو‌ن‌شک این‌کار باعث سودآوری بیشتر آنان، افزایش قدرت چانه‌زنی و اتخاذ راهکاری مناسب برای برون‌رفت از برخی موانع است.

    او از آمادگی این معاونت در همکاری برای توسعه فعالیت در بخش مسولیت‌های اجتماعی خبر داد و گفت: امروز مهم‌ترین مسوولیت اجتماعی در آن منطقه بحث ترمیم جاده دندی به معدن انگوران است که جاده‌ای بسیار نامناسب بوده و خطرات مختلفی مردم را تهدید می‌کند.

    وی افزود: ما نیز به عنوان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران حاضریم در صورت ورود سایر مصرف کنندگان و تولید کنندگان ماده معدنی انگوران در منطقه در موضوع یادشده مشارکت کنیم و سهم خود را بپردازیم.

    معاون اکتشاف و بهره‌برداری ایمپاسکو گفت: این شرکت در راستای اجرا و تحقق مسئولیت‌های اجتماعی یک درمانگاه نسبتا مدرن را در دندی احداث کرده و باز هم حاضر است با همکاری شرکت‌های فعال به این رسالت ادامه دهد.

    به گفته مقدمعلی، این شرکت هم‌اینک فعالیت‌های اکتشافی خود را در استان‌های زنجان، ایلام، کردستان، همدان، اصفهان، سمنان و مازندران، خراسان‌ها، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و... در زمینه‌های مختلف از جمله زغال‌سنگ، فلزی، شورابه‌ها و... به منصه ظهور رسانده و یا در حال انجام کار است.

    مقدم‌علی در پایان اظهار امیدواری کرد: با فراهم شدن شرایط و با ورود دانش فنی نوین و تامین برخی تجهیزات که در حال حاضر کشور از کمبود آن رنج می‌برد، این مشکل نیز مرتفع شود تا روند اکتشافات و بهره‌وری آن افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر