رحمانی در دیدار با وزیر نفت و منابع معدنی سوریه مطرح کرد :

آمادگی شرکت های ایرانی برای مشارکت در توسعه صنعتی و معدنی سوریه

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با علی سلیمان غانم وزیر نفت و منابع معدنی سوریه، بر آمادگی کامل ایران در خصوص گسترش همکاری های تجاری، صنعتی و معدنی با کشور سوریه تاکید کرد.;

آمادگی شرکت های ایرانی برای مشارکت در توسعه صنعتی و معدنی سوریه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شاتا، رضا رحمانی در این جلسه با اشاره به رابطه تاریخی و دوستانه دو کشور ایران و سوریه، اظهار داشت: همکاری و همراهی ملت های این دو سرزمین در مبارزه با تروریسم روابط طرفین را در سطحی ویژه و کاملا استراتژیک ارتقا بخشیده است که این مهم در حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت نیز باید تقویت شده و به سطح قابل قبولی برسد.
    وی افزود: انتظار داریم در دوره جدید و همزمان با آغاز بازسازی کشور سوریه روابط اقتصادی فی مابین وارد مختصات جدیدی شده و همکاری های صنعتی و معدنی را بیش از پیش ارتقاء ببخشیم.

    همکاری های گسترده

    رحمانی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود می توانیم در حوزه معادن و صنایع معدنی نیز همکاری های گسترده ای با هم داشته باشیم.
    وی با اشاره به برخی پتانسیل های معدنی و صنایع معدنی ایران، گفت: ایران از جمله کشورهای مهم معدنی دنیاست و هم اکنون بالغ بر 55 میلیارد تن ذخایر معدنی با قابلیت استخراج بیش از 64 نوع ماده معدنی در کشورمان وجود دارد که پیرو مطالعات و طرح های اکتشافی اخیر این حجم به بیش از 2 برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: خوشبختانه کشور سوریه نیز در حوزه معادن ظرفیت های مناسبی دارد که البته از گذشته همکاری هایی با هم داشته و ضرورت دارد این همکاری ها را افزایش داده و به عبارتی دیدار امروز باید نقطه عطفی در ارتقای چشمگیر همکاری های طرفین باشد.
    رحمانی ادامه داد: با توجه به توانمندی های مهندسی و تجهیزات و همچنین تجربیات موجود در ایران، شرایط برای توسعه فرصت های همکاری مشترک با بخش معادن و صنایع معدنی کشور سوریه وجود دارد و آماده هر گونه همکاری هستیم.
    وزیر صمت در دیدار با وزیر نفت و منابع معدنی سوریه بر ضرورت تشکیل کمیته تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری دو طرف ذیل کمیسیون همکاری های مشترک تاکید کرد و گفت: در چارچوب وظایف این کمیته باید مقدمات همکاری و مراودات موثرتر بخش خصوصی و دولتی دو کشور فرآهم آید.
    وی افزود: فعالسازی و مشارکت بیشتر در نمایشگاه های بین المللی طرفین و همچنین برنامه ریزی برای اصلاح مقررات تعرفه ای در راستای گسترش همکاری های تجاری طرفین باید در دستور کار قرار گیرد.
    رحمانی خاطرنشان کرد: کشور های ایران، عراق، سوریه و لبنان می توانند در سایه مراودات سیاسی استراتژیک و دوستانه خود یک بلوک اقتصادی قدرتمند نیز تشکیل دهند و همکاری های صنعتی و معدنی خود را ارتقاء دهند.
    وی اضافه کرد: طی 2 مرحله از تحریم های شدید اعمالی نسبت به ایران، خوشبختانه کشورمان در برخی بخش های مهم صنعتی و تولیدی به خودکفایی خوبی دست یافته که در همین راستا می توانیم تجربیات و دستاوردهای خود را در اختیار کشور دوست و برادر سوریه قرار دهیم.
    رحمانی گفت: در حوزه مطالعات معدنی، استخراج و بهره برداری از معادن، خدمات فنی و مهندسی و انواع تولیدات صنعتی و صنایع معدنی، صنایع نفت و پتروشیمی و همینطور در سایر تولیدات صنعتی شرایط برای همکاری مناسب میان دو کشور مهیاست.
    وزیر صمت در پایان تصریح کرد: طی یکسال گذشته سطح مراودات تجاری میان ایران و سوریه افزایش 35 درصدی داشته که با توجه به ظرفیت های موجود برای گسترش همکاری ها باید تراز تجاری موجود را تا پایان امسال به نحو چشمگیری ارتقا دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر