معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خبر داد:

اجرای برنامه حفاری اکتشافی ۵۷ هزار متر در سال ۹۹

عصر معدن- معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اعلام کرد: در برنامه امسال این شرکت، ۵۷ هزار متر حفاری اکتشافی پیش بینی شده است.;

اجرای برنامه حفاری اکتشافی ۵۷ هزار متر در سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، حسام مقدمعلی ضمن بیان این مطلب گفت: اتمام پهنه های اکتشافی باقیمانده و تکمیل اکتشافات در محدوده‌ها و همچنین دریافت پروانه‌های اکتشافی جدید حاصل از مطالعات اکتشافی قبلی، جزو برنامه های امسال ایمپاسکو است.

    وی افزود: اکنون 18 قرارداد جاری در حوزه مشاروان، 2 قرارداد در حوزه مطالعات ژئوفیزیک و 8 قرارداد در حوزه پیمانکاران حفاری و آزمایشگاه به ارزش حدود 700 میلیارد ریال فعال است. همچنین، مناقصه های جدیدی نیز در همین حوزه ها در حال برنامه ریزی و برگزاری است.

    ایجاد فرصت برای فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی
    معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با اشاره به انعقاد 22 محدوده در قالب قرارداد‌های سرمایه‌گذاری اکتشافی با بخش خصوصی، تصریح کرد: در صورت تایید رویه جدید- که با ابلاغ رای شورای عالی معادن همراه خواهد بود- فرآیند ایجاد مشارکت با سرعت بالاتری در سال 99 اجرایی خواهد شد.
    وی ادامه داد: زیرساخت‌های لازم در شیوه مذکور ایجاد شده و در صورت ابلاغ، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی آمادگی دارد به صورت ماهانه این فرصت را برای فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی فراهم کند.

    عملیات پی جویی و شناسایی در 21 پهنه
    مقدمعلی با اشاره به انجام عملیات پی جویی و شناسایی در 21 پهنه اکتشافی با مساحت بالغ بر 89 هزار کیلومتر مربع طی سال 98، گفت: این پهنه ها در استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، گلستان، فارس، مرکزی، همدان، کرمان، قزوین، گیلان و اصفهان بوده است.
    وی افزود: از این میزان، فاز اجرایی مطالعات اکتشافی در 11 پهنه اکتشافی در 7 استان کشور به مساحت 36 هزار و 500 کیلومتر مربع به اتمام رسیده و در حال تهیه گزارش نهایی دفاع از پهنه هستیم.
    معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی خاطرنشان کرد: این پهنه‌ها با اهداف متعدد اکتشافی در مواد فلزی و غیر فلزی مورد مطالعه واقع شده و به صورت سیستماتیک به منظور تعیین مناطق هدف برای شناسایی محدوده‌های امید بخش و با امکان تامین مواد اولیه صنایع موجود در منطقه مورد مطالعه قرار گرفته است.
    مقدمعلی با بیان اینکه ایمپاسکو در سال گذشته 35 فقره پروانه اکتشاف به مساحت 925 کیلومتر مربع تمدید اعتبار یا دریافت کرد، اظهار داشت: این محدوده ها در مرحله مطالعات اکتشاف عمومی و تفضیلی بوده و مطالعات آن در سال جاری به مرحله جمع‌بندی و ارائه گزارش های پایان عملیات اکتشاف خواهد رسید.
    وی افزود: در سال 98، این شرکت با انجام 44600 متر حفاری در 3 حوزه زغال سنگ، سنگ آهن و پلی متال، تهیه نقشه‌های 1:1000، 1:5000 و 1:20000، در مجموع حدود 26 هزار هکتار برداشت ژئوفیزیک و نیز مغناطیس‌سنجی 7900 نقطه، بخشی از اطلاعات اکتشافی را تکمیل کرده است.

    عملکرد ایمپاسکو طی سال های 92 تا 98
    معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی درباره عملکرد تجمعی این شرکت از سال 92 تا سال 98 بیان کرد: شرکت یاد شده از سال 92 تاکنون مطالعات اکتشافی در 34 پهنه به مساحت 117 هزار کیلومتر مربع را انجام داده که شناسایی 100 محدوده امید بخش جدید را به دنبال داشته است.
    وی ادامه داد: تاکنون نیز 35 پروانه اکتشافی و 23 گواهی کشف جدید دریافت شده است که با رعایت تشریفات قانونی به متقاضایان بخش خصوصی واگذار شده است.
    اکتشاف 2.3 میلیارد تن ماده معدنی طی 6 سال
    معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مجموع ذخایر اکتشاف شده طی 6 سال اخیر را 2٫3 میلیارد تن در حوزه‌های زغال سنگ، پلی متال، شورابه ها و سنگ آهن اعلام و بیان کرد: در صورت ارزش‌گذاری برجا و در مقایسه با هزینه‌های صورت گرفته، به طور متوسط نیم درصد ارزش برجا صرف هزینه‌های اکتشافی شده که نسبت به استانداردهای جهانی مناسب است.

    شروع فعالیت های اکتشافی پس از توقف یک ماهه
    مقدمعلی با اشاره به میزان تاثیرگذاری موضوع کرونا بر فعالیت های اکتشافی گفت: با بروز این ایپدمی و شیوع گسترده آن در جهان و تبع آن در کشور و همچنین ابلاغ دستورالعمل‌های مراقبتی و رعایت فاصله اجتماعی از انتهای سال گذشته و ایجاد محدودیت‌های سفر در ماه نخست سال جاری، بیشتر فعالیت‌های اکتشافی نیز به دلیل شرایط خاص کارگاه‌های اکتشافی دچار وقفه یک ماهه شد اما با ابلاغ طرح فاصله‌گذاری هوشمند از ابتدای اردیبهشت،‌ انجام فعالیت‌های اجرایی در محل پروژه‌ها آغاز شده است.

    وی خاطرنشان کرد: البته در این زمینه، هماهنگی‌های مناسبی با شرکت‌های پیمانکار و مشاور صورت گرفته و با ابلاغ بخشنامه‌های بهداشتی کنترل و مراقبت بیشتری در محیط‌های اجرایی دارای تجمع نیروی انسانی، انجام شده است. همچنین این شرکت، با تأمین اقلام مورد نیاز بهداشتی و حفاظت فردی در محل مجتمع‌ها و طرح‌های خود، نسبت به ایجاد شرایط بهتر اقدام کرده است.
    مقدمعلی بیان کرد: با توجه به آنکه یک ماه از سال جاری به دلیل شرایط با کمترین فعالیت همراه بوده و حجم فعالیت‌های قابل توجهی در سال جاری تعریف شده و درنتیجه، برنامه‌ریزی فشرده‌تری برای اجرا تدوین شده که امیدواریم با تلاش همه شرکت‌های طرف قرارداد، این امر محقق شده و نتایج مناسبی حاصل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر