هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران:

پیمانکاران به کمک توسعه اکتشافات عمقی بیایند

عصر معدن- بهروز برنا عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران معتقد است برای توسعه اکتشافات عمیق باید به دنبال استفاده از دستگاه‌های روز دنیا بود.;

پیمانکاران به کمک توسعه اکتشافات عمقی بیایند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴:۰۰

    وی در گفت و گو با «عصرمعدن»،  درباره توسعه اکتشافات عمقی، اظهار کرد: به طور کلی کشور ما دارای ذخایر فراوانی از موادمعدنی است و خوشبختانه در سطح با داشته‌های بسیار غنی مواجه هستیم زیرا 1200 معدن شدادی در ایران وجود دارد که خود پایه گذار معادن بزرگ فعلی هستند.
    برنا در تشریح این موضوع بیان کرد: یعنی بسیاری از معادن قدیمی ما امروز معادنی در کلاس جهانی هستند.امروز کشور دارای حداقل 12 معدن در کلاس جهانی است و ذخایر قطعی ما از 50 میلیارد تن عبور کرده است.
    هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ادامه داد: این تنوع باعث شده که ما در سطح کارهای زیادی داشته باشیم که به اعتقاد بنده بسیاری از اقدامات همچنان در سطح باید انجام شود.
    برنا افزود: اگر قرار است اکتشافات ما کمی منسجم تر بوده و در شرایط تحریم بتواند به اقتصاد ما کمک کند، باید ارگان های دولتی مرتبط با این موضوع هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند. همچنین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور باید اطلاعات پایه و نقشه هایی را که نیاز است ( برای اکتشاف نیازمند 8 لایه اطلاعاتی هستیم) را تکمیل کند. درواقع تکمیل این لایه های اطلاعاتی جزو وظایف دولت است.
    به گفته وی، بخش های خصوصی باید زمانی وارد موضوع اکتشاف شوند که ریسک این کار توسط دولت گرفته شده باشد، زیرا معدن با ریسک بالایی همراه است. ما نمی توانیم به بخش خصوصی بگوییم از مرحله اول وارد کار شوند. درنتیجه باید بخش خصوصی پس از رفع ریسک وارد عمل شود.
    برنا با اشاره به حضور بخش خصوصی در بخش های دیگر، اضافه کرد: ما بخش های دیگری داریم که بخش خصوصی می تواند به آن ورود کند، به ویژه در بحث زنجیره ارزش، یعنی باید برای برخی معادن این زنجیره را کامل کنیم.
    وی اظهار کرد: به عنوان مثال در حال حاضر زنجیره ارزش برای معادن سنگ آهن رو به کامل شدن است. همچنین در معادن مس، سرب و روی  نیز اتفاقات خوبی رخ داده است. اما برخی مواد معدنی دیگر وجود دارد که باید درمورد آنها اقداماتی انجام شود.
    برنا با تاکید بر این موضوع که باید در زمینه های یاد شده تلاش بیشتری کرد، تصریح کرد: ژئوفیزیک هوایی یکی از لایه هایی است که می تواند به اکتشافات عمقی کمک کند.
    هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اضافه کرد: در زمینه اکتشافات عمقی باید پیمانکارانی در کشور باشند که دستگاه های حفاری جدید را وارد کشور کنند. دستگاه های حفاری پرسرعت که روزی 300 متر حفاری می کند، حائز اهمیت است، یعنی با همان سرعت که کار حفاری را انجام می دهد نتایج آنالیز را هم ارائه می کند. استفاده از این دستگاه در دنیا رایج است.
    برنا همچنین بیان کرد: در کنار این دستگاه ها باید  XRF پروتابل باید در اختیار هر اکتشاف گری باشد تا وقت آزمایشگاه گرفته نشود و به صورت کیفی آنالیز انجام شود، سپس در صورت مطلوب بودن نتیجه، نمونه را به آزمایشگاه ارسال کند.
    به گفته وی، ابزارهای اکتشافی در ایران کمی از ابزارهای جهانی فاصله دارد و باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود و پیمانکاران را ترغیب کرد تا با شرکت های دانش بنیان وارد همکاری شوند یا به روشی با کشورهای خارجی وارد همکاری شوند.
    برنا ادامه داد: برای انجام اکتشافات عمقی باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد. البته نباید فراموش کرد ایران سرزمینی عریان است که رخنمون های خوبی در اختیار دارد و می توان از این پتانسیل برای ارزان شدن اکتشاف در ایران استفاده کرد.
    وی تصریح کرد: در حال حاضر باید اکتشافات سطحی تکمیل شود یعنی سازمان زمین شناسی باید 4 مرحله اکتشاف را به خوبی انجام دهد و در کنار آن ایمیدرو نیز باید ادامه آنومالی هایی که سازمان زمین شناسی معرفی می کند و بخش خصوصی تمایلی برای کار در آن را ندارد، در دست بگیرد زیرا 4 حلقه اکتشاف، معدن، فرآوری و صنایع معدنی باید متولی داشته باشد.
    برنا با اشاره به اهمیت برخی مواد معدنی، افزود: باید به طلا،  فلزات پایه و غیر فلزی ها توجه بسیاری داشت و در کنار آن حوزه فرآوری را نیز قوی تر از گذشته کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر