نقش استارتاپ ها در تأمین مواد اولیه فولاد و صنایع معدنی

عصر معدن- سید رضا عظیمی؛ مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس نوشت:;

نقش استارتاپ ها در تأمین مواد اولیه فولاد و صنایع معدنی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴:۰۰

    امروزه به نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، اصلی‌ترین ریسک کسب‌ و کارهای حوزه سنگ ‌آهن و فولاد در دنیا، ناپایداری قیمتی به دلیل جنگ تجاری و تعرفه‌ای آمریکا و چین می ‌باشد. در این میان مدیریت هزینه‌های معادن سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و سنگ‌آهک، گندله و آهن قراضه به ‌عنوان مواد اولیه صنعت فولاد کشور، استفاده از فناوری‌های نوین در تولید کالاهای فولادی، ارائه خدمات جدید بر اساس نیازهای این صنعت و در نهایت افزایش بهره‌وری می‌تواند برای کسب ‌و کارهای این حوزه مزیت بالایی باشد.
    در این میان استارتاپ ها به دلیل شکل‌گیری بر اساس نیازهای پیدا و پنهان بازار و نوآور و فناور بودن به خودی خود، مزیت‌های رقابتی فراوانی را به همراه دارند که در شرایط ناپایداری قیمت‌ها، می‌توانند در توسعه سنگ‌ آهن و فولاد کشور نقش بسزایی داشته باشند. لذا استارتاپ های و سایر بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند نقشی بسیار مؤثر در نوآوری در صنعت سنگ‌آهن و فولاد کشور ایفا نمایند.
    از جمله مزیت های رقابتی برای استارتاپ های این بخش، کاهش قیمت برای مصرف کننده، افزایش کیفیت محصول، تضمین قیمت و کیفیت کالا و خدمات و در نهایت سهولت و در دسترس بودن کالا و خدمات ارائه شده می باشند.
    زمینه‌های نوآوری در کسب‌ وکارهای صنعت فولاد کشور عبارت‌اند از:
    -نوآوری در محصول مانند سیستم‌های مانیتورینگ، کنترل از راه دور، مشارکت تولیدکنندگان مواد اولیه در تهیه و فروش محصولات نهایی فولادی، سیستم های فرآوری و گندله سازی سیار و…
    -نوآوری در خدمات مانند سیستم های تهاتر کالاهای فولادی و مواد اولیه فولاد، تهیه بانک های اطلاعاتی جامع و فروش اطلاعات حاصل از آنالیز داده ها، استفاده از سیستم های حمل و نقل ترکیبی جاده ای، دریایی و ریلی، بهره گیری از فناوری بلاک چین جهت شبکه سازی و تهیه شناسنامه الکترونیک واحدهای فولادی کشور، استفاده از ارزهای رمزنگاری شده مانند ایتریوم و بیت کوین جهت تجارت خارجی به خصوص با کشور چین و …
    -پایداری: کاهش مصرف انرژی، مدیریت پسماندها، اقتصاد چرخشی
    -منابع انسانی: آموزش‌های مستمر، ایمنی و بهداشت کارکنان و…
    -محصول: طراحی صنعتی، روش‌های جدید تولید محصول و…
    – بازیافت: جمع آوری قراضه، پسماند معادن و بازیافت زباله های الکترونیکی
    -طراحی و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی متخصصین حوزه سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، سنگ‌ آهک و فولاد، پلتفرم‌های مشاوره‌ای، آنالیز داده‌های بزرگ، سیستم‌های تضمین کیفیت محصول و…. چاپ سه‌بعدی، آنالیزهای پیش بینانه، امنیت سایبری، واقعیت بصری، هواپیماهای بدون سرنشین، سنجش‌از دور و تصاویر ماهواره‌ای، رباتیک، سیستم‌ های حسگر و مانیتورینگ، پلتفرم‌های آنلاین مبتنی بر وب و برنامه‌های کاربردی موبایل، اینترنت اشیا و… از دیگر زمینه‌های نوآوری در استارتاپ های تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور می‌باشند.
    در این میان فناوری چاپ سه‌بعدی و رباتیک و هواپیماهای بدون سرنشین از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، زیرا در حوزه‌های طراحی صنعتی، سیستم‌های انبارداری، بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و سنگ‌ آهک به‌خصوص معادن کم‌عیار و یا معادن عمیق، ماشین آلات، حمل و نقل و لجستیک و… کاربردهای بیشتری دارند.
    هم‌چنین می‌توان گفت استارتاپ هایی که به سه کلید توسعه پایدار یعنی توسعه اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی توجه بیشتری داشته باشند، آینده روشن تری پیش روی خواهند داشت. به طور مثال شکل گیری استارتاپ های حوزه بازیافت پسماند معادن و بازیافت زباله های الکترونیکی، علاوه بر کاهش مسائل و مشکلات محیط زیستی، نقش موثری را در تامین مواد اولیه صنایع فولاد کشور خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر