تکمیل ۳.۵ میلیارد دلار طرح معدنی با مشارکت بخش خصوصی

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: امسال بیش از ۳.۵ میلیارد دلار طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی به بهره‌برداری می‌رسد که تاکنون نزدیک به یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی جذب شده است.;

تکمیل ۳.۵ میلیارد دلار طرح معدنی با مشارکت بخش خصوصی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، «خداداد غریب پور» افزود: جذب حداکثری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تکمیل طرح های توسعه یا راهبری واحد های موجود که موجب واگذاری هشت محدوده و معدن در اختیار شده است.

    وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی امسال قرار است افزون بر 3.5 میلیارد دلار طرح افتتاح شود که عمده آنها مشارکت بخش خصوصی را به دنبال دارد و تداوم این امر در دستور کار سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) را به دنبال دارد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان ساخت: طرح احیا و فعالسازی معادن کوچک مقیاس که در سطح همه استانها به مورد اجرا گذاشته می شود، یکی از شیوه های بهره گیری از بخش خصوصی در اجرای پروژه ها به حساب می اید.

    به گفته غریب پور، توسعه آموزش و پژوهش تقاضا محور و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه از دیگر برنامه های ایمیدرو در دولت دوازدهم است که در این ارتباط 9 تفاهم نامه با دانشگاه های مطرح کشور، مبادله شد و در واقع رویکرد بهره گیری از توان بخش خصوصی در اجرای برنامه ها محسوب می شود و عمده این تفاهم نامه ها تبدیل به قرار داد شده اند.

    اکتشاف اولویت نخست

    غریب پور خاطرنشان ساخت: سازمان ایمیدرو اولویت های کاری خود را براساس قابلیت ها و توانمندی کشور و براساس نیاز مردم تبیین و تعریف کرده و مساله مهم اکتشاف به عنوان اولویت نخست است که در گستره 300 هزار کیلومتر مربع به مورد اجرا گذاشته می شود و نسبت به شروع فعالیت این سازمان در سال 1383 رشد 100 درصدی را نشان می دهد.

    وی یادآور شد: سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران در دولت یازدهم برنامه اکتشاف 270 هزار کیلومتر مربع را به مورد اجرا گذاشت که این امر اقدام درخور توجه در دوره گذشته است.

    به گفته غریب پور اجرای برنامه اکتشاف از سوی ایمیدرو( شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ) و یک کنسرسیوم متشکل از شرکت های بزرگ معدنی به مورد اجرا گذاشته می شود و معاونت امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این ارتباط همکاری دارد.

    وی موضوع سرمایه گذاری را به عنوان اولویت دوم فعالیت های ایمیدرو معرفی کرد و اظهار داشت: براساس قانون رفع موانع تولید و بستر سازی برای رونق اشتغال، دولت ظرفیت پائینی دارد و سازمان های توسعه ای و بنگاه های بزرگ ( شرکت مس، فولاد و ...) در این زمینه همراه با کنسرسیوم ها می توانند نقش آفرین باشند و توصیه مورد تاکید این است در مجامع شرکت ها به جای تصویب توزیع سود، با افزایش سرمایه موافقت کنند و منابع صرف پروژه ها شود.

    معاون وزیر صنعت تصریح کرد:حفظ سرمایه شرکت های بزرگ بخش معدن وصنایع معدنی و کاهش توزیع سود سالیانه با هدف اجرای طرح های توسعه با صرفه مقیاس بین المللی در کشور به عنوان یک موضوع کلیدی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

    ایمیدرو مجری 33 راهبرد نقشه راه معدن

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان از 72 راهبرد نقشه راه معدن وصنایع معدنی مسئولیت اجرا و پیگیری 33 راهبرد را عهده داراست، گفت: واقعیت اینکه معادل 46 درصد از کل راهبردهای این نقشه عهده داریم و براساس جدیدترین پایش انجام شده تاکنون بالغ بر 33 درصد از برنامه های عملیاتی نقشه راه تحقق یافته است.

    پارسال سازمان ایمیدرو 19 طرح با سرمایه بیش از 2 میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی را راه اندازی کرد که این طرح ها سه هزار و 600 شغل به شکل مستقیم و حدود 22 هزار و 800 شغل غیر مستقیم ایجاد کرد .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر