به مناسبت دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران تشریح شد:

ساختارهای ۴ گانه بومی‌سازی در زنجیره فولاد

عصر معدن- سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در یادداشتی در خصوص بومی سازی در زنجیره فولاد نوشت: بومی سازی، توسعه تکنولوژی و ارتقاء توان ساخت داخل اهداف ارزشمندی هستند که نیل به آن ها نیازمند مجموعه فعالیت های هدفمند و ساختارمند است.;

ساختارهای ۴ گانه بومی‌سازی در زنجیره فولاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در ادامه این یادداشت آمده است:

    طبیعی است که اقداماتی از این دست به دلیل لزوم فراگیری، جامعیت، تخصص و چابکی لازم می بایست در چارچوب شرکت های بزرگ، سازمان های توسعه ای و اصناف شکل بگیرد و چه بهتر است که تشکل های صنفی در این خصوص نقش محوری ایفا کنند تا علاوه بر رفع دغدغه های صنف خود، بتوانند به کوچک شدن دولت کمک کنند. در این استراتژی دولت نقش نظارتی و تسهیلگر را ایفا می کند و شرکت ها در قالب هم افزایی صنفی و در چارچوب یک تشکل، بومی سازی و توسعه تکنولوژی را دنبال می کنند.

    ما در انجمن تولیدکنندگان فولاد با همین استراتژی وارد گود بومی سازی شده ایم و به هیچ عنوان قصد موازی کاری با شرکت ها و دولت را نداریم. بر همین اساس با مشارکت گروه های بزرگ فولادی، 4 ساختار اصلی را برای بومی سازی و توسعه تکنولوژی و حمایت از تامین داخلی در زنجیره فولاد تعریف و دنبال کرده ایم که با توجه به موقیت های حاصله می تواند مدلی برای تعمیم آن به سایر صنایع کشور هم باشد.

    ساختار اول کمیته بومی سازی و توسعه تکنولوژی است. این کمیته از معاونین تکنولوژی و مدیران بومی سازی و مهندسی شرکت های بزرگ زنجیره فولاد تشکیل شده که سایر ساختارهای مربوط به این حوزه را راهبری می کند. دو ساختار دیگر که در واقع شاه بال های بومی سازی در زنجیره فولاد هستند، "سامانه جامع بومی سازی زنجیره آهن و فولاد" و " صندوق پژوهش و فناوری فولاد" است که بعد از نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد پیگیری شده اند و قرار است نقش کلیدی در مدل انجمن برای حمایت از ساخت داخل را بر عهده داشته باشند.

    سامانه جامع بومی سازی، یک سامانه شناسایی، ارتباطی و به هم رسانی تامین کنندگان زنجیره فولاد است که از تفاهم نامه بین انجمن و ایمیدرو و ایجاد دبیرخانه بومی سازی در مرکز تحقیقات مواد معدنی و مشارکت شرکت های بزرگ فولادی عملیاتی شده و آبان ماه امسال کار خود را آغاز کرده است. این سامانه به دلیل جامعیت درختواره مبنایی که در آن وجود دارد قابل تعمیم به سایر صنایع نیز هست.
    صندوق پژوهش و فناوری فولاد نیز به توصیه دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری کلید خورده و با حمایت ایمیدرو و مشارکت شرکت های فولادی و معدنی در حال شکل گیری است. این صندوق در واقع ساختار مالی بومی سازی در زنجیره فولاد است که امیدواریم هر چه زودتر شاهد تاسیس آن باشیم.

    ساختار چهارم هم جشنواره و نمایشگاه است که دومین دوره آن در دی ماه سال جاری برگزار می شود. در نخستین دوره این رویداد ملی  حدود 220 موافقت نامه بین تأمین کنندگان و تولید کنندگان رد و بدل شد و شناخت خوبی از یکدیگر پیدا کردند. این نمایشگاه 10 هزار بازدیدکننده داشت که عموما بازدیدکننده های حرفه ای و تخصصی بودند. حرکت تازه ای که در این جشنواره روی داد تقدیر از 41 تأمین کننده برگزیده بود که در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر