بومی سازی؛ تدبیری هوشمندانه در مقابل تحریم فلزات

عصر معدن- بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به مناسبت دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در یادداشتی نوشت: بالندگی هر کشوری در گرو رشد و حمایت از ایده های نو در آن کشور است، در همین راستا اولویت جشنواره ملی فولاد و نمایشگاه بومی سازی در زنجیره فولاد همواره حمایت از شرکت های استارت آپی و دانش بنیان ها و تأمین کنندگان مستعد کشور است و سعی خواهیم کرد تا جایی که امکان دارد زمینه برای فعالیت هر چه بیشتر آنها و تقویت همکاری شان با شرکت های تولیدی در زنجیره آهن و فولاد فراهم شود.;

بومی سازی؛ تدبیری هوشمندانه در مقابل تحریم فلزات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در ادامه این یادداشت آمده است:

    در شرایط کنونی که حکام سلطه گر قصد دارند با اعمال تحریم های پیاپی بر صنعت فولاد ایران و ایجاد محدودیت های بین المللی در این صنعت اشتغالزا و ارز آور ایجاد اخلال نمایند وظیفه داریم با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و تبدیل تهدیدات به فرصت زمینه را برای رونق بیش از پیش این صنعت فراهم سازیم.
    یکی از ستون های اصلی مقابله با چنین تهدیدی ایده هایی هستند که از دل شرکت های دانش بنیان بر می خیزند. دلیل این مسئله هم به این باز می گردد که نوآوری در ذات این شرکت ها است. اقدامات مختلفی که این شرکت ها در شرایط کنونی انجام داده اند باعث شده است که تهدید تحریم برای کشور تبدیل به فرصت جدیدی شود. در حقیقت تحریم ها باعث شکوفایی شرکت های دانش بنیان شده اند و عرصه را برای فعالیت آنها گسترده تر کرده اند. تا پیش از تحریم ها با توجه به اینکه کارها رویه معمول خود را طی می کردند و تامین قطعات و تجهیزات از خارج به سهولت قابل انجام بود به توان تأمین داخلی تا به این حد توجه نمی شد، اما با تحریم های همه جانبه ای که صنعت کشور را تهدید کردند تقاضا برای خدمات تامین کنندگان داخلی و بخصوص شرکت های دانش محور بیشتر شد و بار صنعت بر دوش این شرکت ها قرار گرفت.
    یکی از تشکل های مردم نهاد و پیشتاز در حوزه استقبال از ایده های نو، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و اعضای تولیدکننده آن است که نگاه غیرشعاری به بومی سازی و جلب مشارکت شرکت های برتر تأمین کننده دارد. تلاش هایی که این انجمن در چند ساله اخیر در زمینه بومی سازی انجام داده است دنباله دار خواهد بود.

    جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد که سال گذشته برگزار شد و مورد استقبال هر دو طرف تولید و مصرف قرار گرفت، گوشه ای از تلاش های فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران صنعت فولاد کشور در این انجمن صنفی برای حرکت به سوی آینده بهتر صنعت فولاد و صنایع معدنی کشور است. تجربه سال گذشته این نمایشگاه باعث شد فضایی پویا برای ارتباط هر چه بیشتر اهالی این صنعت شکل بگیرد، تلاش های بومی سازی منسجم تر شدند و چشم اندازهای مثمرثمر برای آینده تدوین شد.

    در همین راستا و در حمایت از تلاش های فعالان حوزه صنعت آهن و فولاد در زمینه بومی سازی، طی جلسات و نشست های متعددی که با تولیدکنندگان برگزار شد تاسیس صندوقی برای حمایت مالی از تلاش های بومی سازی و استارآپ ها و مشارکت در سرمایه گذاری های ریسک پذیر به عنوان یک ضرورت مطرح شد و در نهایت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اولین گام برای تأسیس«صندوق پژوهش و فناوری» را با همکاری و مشارکت شرکت های فولادی برداشت که ویژه گی های این صندوق در پاییز امسال طی مراسمی در ایمیدرو معرفی شد.
    انجمن تولیدکنندگان فولاد سعی دارد با جلب مشارکت سایر نهادهای صنفی به افزایش سهم  تأمین داخلی دست یابد. دیدگاه ما این است که وضعیت صنعت کشور چه در زمان تحریم و چه در زمان های عادی تنها در شرایطی می تواند پویاتر شود که به ایده های نو مجال مطرح شدن داده شود.
    با توجه به نقشی که نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد در انسجام بخشیدن به تلاش های بومی سازی در کشور دارد، فرصت مناسبی برای همه جامعه آهن و فولاد کشور فراهم شده است که در این رویداد مشارکت نمایند تا شاهد صنعتی پایدار، چابک، جهانی، همراه با مزیت رقابتی و دانش محور باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر