بومی سازی لازمه تحقق رونق توسعه پایدار

عصر معدن- محسن راعی روزنامه نگار در یادداشتی در خصوص اهمیت بومی سازی نوشت:;

بومی سازی لازمه تحقق رونق توسعه پایدار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵:۰۰

    یکی از راه های توسعه و پیشرفت هر صنعتی  آموزش نیروی انسانی، برنامه ریزی امور پژوهشی است. حال با توجه به اینکه  در کشور  ما از نیروی جوان و قشر تحصیل کرده در همه رشته ها  وجود دارد و از طرفی بعد از تحصیل با غول بیکاری روبرو می شوند، اخیراً صنایع بزرگ مانند ذوب آهن اصفهان با ایجاد بستر ارتباطی بصورت عملی زمینه ورود دانشجویان و اساتید و تکنسین های زبده را بگونه تحقق داده که عملا فراتر از  یک دانشگاه فعالیت می کند.

    از آنجایی که نهادینه کردن توسعه پایدار در گرو رشد متوازن در همه بخش ها است؛ رشد متوازن در گرو توسعه متوازن و همراه با بهرمندی  از آخرین تکنولوژی های روز، دانش فنی،استفاده از نرم افزار و سخت افزارها است.

    خوشبختانه در صنعت فولاد شاهد تحقق این امر مهم هستیم بدون شک نمی توان نقش مدیران دلسوز و پیشکسوتان صنعت فولاد که شبانه روزی تلاش می کنند که شاهد تحقق رشد توسعه پایدار  صنعت در کشور باشیم لیکن با توجه به مسائل تحریم های خارجی و گاه داخلی، نیاز مبرم به توسعه و به روز رسانی تجهیزات و دانش فنی است که ورود کنیم تا بتوانیم صنعت مهم فولاد را نه تنها حفظ کنیم بلکه بتوانیم در بازارهای جهانی با حداکثر تولید رقابت کنیم.

    با توجه به اهمیت دادن مدیران و دلسوزان این صنعت با ایجاد نهضت بومی سازی داخلی،فعالیت خود را در تحقق این مهم  به خوبی انجام دهند و از آنجایی که صنعت فولاد ذوب آهن به عنوان نماد مادر صنعت فولاد و جبهه اول فولاد در خط مقدم قرار دارد،  توانسته است شعار "ما میتوانیم" را به واقعیت "توانستیم" تحقق دهد به گونه ای که در حال حاضر بیش از 70 درصد قطعات فولاد سازی توسط متخصصان و دانشجویان داخلی بومی سازی شده است. که درب های فلکسیبل باطری های کک سازی، تولید ریل ملی و لدل تارت ایستگاه ریخته گری، تاج دندانه گیر، فرم هوای دم از جمله این قطعات است.

    وقتی صحبت از بومی سازی 70 درصدی میکنیم یعنی افزایش راندمان و بهره وری بالای کار و سود آوری را در پی دارد. این موفقیت آن هم در شرایط تحریم های ظالمانه یعنی شکست تحریم کنندگان و فرصتی برای توسعه همه جانبه در همه بخش ها بدانیم.

    امید می رود  که با حمایت مدیران و مسولین ذی ربط دولت بتوانیم این نهضتی را که بخوبی و بجا توسط مدیران خدوم و جهادی براه افتاده را همیاری و کمک کنیم نه این که  مادر صنعت فولاد ایران برای تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه باشد و نیمی از ظرفیت خود را به این خاطر معطل بگزارد تا این که سود های خام فروشی به جیب یه عده اندک شمار برود و این واقعا آن هم در شرایطی که دشمنان چشم باز کرده اند تا زمین گیر شدن صنعت فولاد را ببینند؛ شایسته نیست که بخاطر منفعت یه عده انگشت شمار بخواهیم منابع و منافع ملی را چند نفر ترجیح بدیم و از دشمن حمایت کنیم.البته خوشبختانه با درایت مدیران و متخصصان ایرانی که.شبانه روزی در این راه جهاد گونه فعالیت میکنند، تا به حال توانسته ایم دیدن این روزهای سخت را برای دشمن رویا کنیم.
    امید است به یاری همدیگر و حمایت متولیان امر، شاهد تولید 100درصدی ظرفیت ذوب آهن و  پیشرفت و اشتغال پایدار دانشجویان و کارشناسان فنی این حوزه فعالیت باشیم.

    گر به نفع دگران کار کنى

    خویش را زُبده اخیار کنى
     
    ور کُنى سود خود از رنج‏طلب

    شُهره گردى به یکى گنج‏طلب .
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر