رییس انجمن فولاد ایران:

تقاضای کاذب، دلیل اصلی جلوگیری از صادرات بود

عصر معدن- رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران ابتدا با اشاره آمارهایى از بخش فولاد اظهار کرد: در ٨ ماهه امسال در حوزه تولید محصولات فولادى (میلگرد، تیرآهن و...) به ١٤ میلیون و ٢٣٢ هزار تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ١۰ درصدى همراه بوده است.;

تقاضای کاذب، دلیل اصلی جلوگیری از صادرات بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرى «عصرمعدن»، بهرام سبحانى در نشست خبرى نخستین جشنواره و نمایشگاه ملى فولاد ایران با بیان این مطلب در ادامه افزود: در این زمینه بیشترین افزایش براى میلگرد با ٢٢ درصد بوده و ورق نورد گرم ٩درصد و ورق نورد سرد با ٥درصد  رشد همراه بوده اند.
    سبحانى افزود: در حوزه بیلت و بلوم نیز میزان تولید ٩ میلیون و ٢٥۰ هزارتن بود که رشدى ٢٣ درصدى داشتند. در حوزه اسلب نیز  ٧ میلیون و ٢١۰ هزار تن تولید با رشد ١١ درصدى همراه بوده  و در مجموع می توان گفت که این دو بخش روى هم ١٨درصد رشد داشته است.
    وى همچنین میزان تولید آهن اسفنجى را حدود ١٧ میلیون تن دانست و گفت : این میزان رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٩ درصد رشد داشته است.
    رییس انجمن فولاد افزود: در حوزه صادرات در ٦ ماهه اول سال تمامى واحدها با رشد همراه بوده اند اما در ٦ماهه دوم صادرات دستخوش تغییراتى شد اما امیدواریم صادرات مطابق برنامه پیش رود.
    سبحانى تصریح کرد: اگر امسال ٢٥ میلیون تن فولاد تولید شود ١٥ میلیون تن مصرف داخلى بوده که به میزان ٨ میلیون تن با مازاد مواجه هستیم که باید صادرشود. انتظار مى رود شرایط به سمت تسهیل صادرات پیش رود.
    وى اظهار کرد: امروز واردات فولاد به شدت کاهش یافته است.
    رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به خبرنگار «عصر معدن »درباره محدودیت های صادراتى گفت: شاید در ظاهر محدودیتى نبود اما در عمل مسائلى پیش آمد. با ایجاد اختلاف ارز در 5 ماه گذشته عده اى به بازار فولاد هجوم آوردند که بیشتر واسطه بودند، این هجوم باعث شد تا یک تقاضاى کاذب شکل بگیرد و مسئولان نگران شدند که اگر روند به این شکل باشد باید جلوى صادرات را گرفت.
    وى ادامه داد: ما مى دانستیم این تقاضا کاذب و ناشى از شرایط بوده و ثباتى ندارد. اما به دنبال این شرایط محدودیت هایى ایجاد شد و دولت اعلام کرد هر شرکتى موظف است ماهانه میزان مشخصى را در بورس عرضه کرده تا بتواند صادرات  داشته باشد. اما خوشبختانه با جلسات برگزارى دولت متقاعد شد تا شرایط تسهیل پیدا کند.
    سبحانى افزود: اما موضوع دیگر دستورالعمل قیمت گذارى بود که ٢ اشکال اساسى داشت. ابتدا انکه فرمول برمبنای قیمت جهانى و ارز ٤٢۰۰ تومان بود که در نتیجه این قیمت پایه با قیمت واقعى اختلاف بسیارى داشت و اعلام شد حداکثر ٥ درصد مى توان اضافه کرد.
    وى ادامه داد: هدف اصلى این بخشنامه جلوگیرى از التهاب بود اما تنها کسى که از آن بهره مند نشد مصرف کننده واقعى بود. با مذاکره شرایط به وضعیت قبلى بازگشت اما این ٥۰ روز  دوره خوبى براى فولادى ها نبود.

    سبحانى افزود: محدودیت ها به طور کامل حل نشده است. امیدواریم  در مسیر اصلاح پیش رویم زیرا صادرات نیازمند کمک است.رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره بازگشت ارز فولادى ها بیان کرد: در ٨ ماهه گذشته ٥ میلیون و ١٧٣ هزار تن صادرات فولاد خام و محصول نهایی صورت گرفت که ارزش آن ٣.٥ میلیارد دلار بود درحالى که هزینه تولید نیز به همین میزان بوده و با هم برابرى دارد درنتیجه چیزى براى عرضه باقى نخواهد ماند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر