عضو هیات مدیره انجمن فولاد:

دلالان در صف دریافت رانت فولادی

عصر معدن- سلیمانی گفت: حضور واسطه‌ها و دلالان در این بازار قابل‌انکار نیست و بخشی از سود ناشی از افزایش قیمت‌ها، به جیب دلالان می‌رود.;

دلالان در صف دریافت رانت فولادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نادر سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران، پیرامون دلایل افزایش قیمت محصولات فولادی گفت: حضور واسطه‌ها و دلالان در این بازار قابل‌انکار نیست و بخشی از سود ناشی از افزایش قیمت‌ها، به جیب دلالان می‌رود.

    سلیمانی ادامه داد: بخشی از سودی که باید از تقابل عرضه و تقاضا به شرکت‌های فولادی برسد نصیب دلالان و سوداگران این بازار می‌شود که در صورت غیرواقعی شدن قیمت ها، عمده سود به همین واسطه‌ها می‌رسد.

    او تصریح کرد: نزدیکی به روز‌های پایانی سال همواره التهاباتی در بازار فلزات بادوام ایجاد می‌کند ضمن اینکه افزایش تقاضا هم قیمت محصولات فولادی را تحت تأثیر قرار داده است.

    این کارشناس صنعت فولاد افزود: از طرفی با حرکت صنایع تولیدی ازجمله صنعت خودروسازی، لوازم‌خانگی و... به سمت داخلی‌سازی، مصرف برخی محصولات فولادی مثل ورق فولادی در کشور افزایش داشته و از طرف دیگر، ممنوعیت واردات سبب شده فشار تقاضای آن بخش از نیاز صنایع که در سنوات قبل از طریق واردات تأمین می‌شد، به بازار داخلی فولاد تحمیل شود؛ بنابراین افزایش قیمت‌ها براساس واقعیت و تقاضای موجود در بازار فولاد چندان عجیب نبوده البته به نظر می‌رسد این روند در اوایل سال آینده متوقف شود.

    سلیمانی گفت: در سنوات قبل، تولید برخی محصولات فولادی مانند ورق قوطی‌های کنسرو و حلب روغن نباتی و... توجیه اقتصادی نداشت. ولی به دلیل اینکه واردات این محصولات با ارز نیمایی مقرون‌به‌صرفه نیست و در حال حاضر تولید این محصولات در داخل کشور انجام می‌شود، تولید این محصولات برای داخل باصرفه‌تر شده است.

    او در پایان تأکید کرد: امیدوارم با افزایش کیفیت محصولات فولادی جدید مطابق با استاندارد‌های جهانی، هم نیاز بازار داخل تأمین شود و هم امکان صادرات این محصولات هم فراهم شود.

    گفتنی است، قیمت محصولات فولادی طی چند هفته گذشته، سیر صعودی داشته و قیمت‌ها تقریباً 30 درصد افزایش یافته است؛ تولیدکنندگان بازار فولاد در این خصوص معتقدند که رشد تقاضا و کمبود مواد اولیه از عوامل این رشد بوده اند، اما اتفاق مهم دلال بازی عده‌ای در بازار فولاد است که به بهانه تولید بر خرید ارزان قیمت محصولات فولادی اصرار دارند، اما نیت اصلی آن‌ها، دریافت رانت و فروش آن در بازار آزاد به نفع خود است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر