رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست با مدیران زنجیره فولاد:

جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، فرصتی برای توسعه استارتاپ هاست

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، فرصتی برای توسعه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان است.;

جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، فرصتی برای توسعه استارتاپ هاست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور در اولین نشست "شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی صنعت فولاد" که با حضور مدیران شرکت های بزرگ زنجیره صنعت فولاد برگزار شد، اظهار داشت: مهم ترین هدف این جشنواره و نمایشگاه، ارائه قابلیت های صنعت فولاد، مطرح کردن نیازها و قابلیت سازی برای نیازهاست که برپایه بومی سازی و حمایت از تولید داخلی خواهد بود و با این رویکرد، ایمیدرو از جشنواره مذکور حمایت می کند.

    وی افزود: همایش و نمایشگاه های مختلفی در طول سال در بخش معدن و صنایع معدنی برگزار می شوند که باید تقدم و تاخر آن بررسی شود تا این جشنواره و نمایشگاه، تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: اکنون نقشه راه معدن، طرح جامع فولاد و سیاست های ایمیدرو روی میز است و اجرای این برنامه ها در راستای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به همفکری تشکل ها و بخش خصوصی نیاز دارد.
    وی ادامه داد: با بخش های مختلف دولت برای کاهش مشکلات بخش معدن و صنایع معدنی، مذاکرات لازم را انجام می دهیم.

    تاثیرگذاری صنایع معدنی هم ردیف پتروشیمی ها

    غریب پور با بیان اینکه صنایع و کانی های فلزی 25 درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهند، گفت: از 50 هزار میلیارد تومان سرمایه بورس، 11 هزار میلیارد تومان آن به این حوزه اختصاص دارد و 33 درصد سود بازار سرمایه متعلق به صنایع فلزی است و این نشان می دهد که صنایع فلزی به اندازه پتروشیمی ها تاثیرگذارند.

    وی افزود: بخش معدن و صنایع معدنی دارای مزیت رقابتی است و نقش پیشران و ارزش افزایی دارد که با استحصال مواد معدنی، می تواند سوددهی بالایی داشته باشد.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو اذعان کرد: صنعت فولاد طی سال های مختلف نشان داده که صنعت پیشتازی است و می توان روی آن حساب کرد.

    رفع خلاء اطلاع رسانی

    بهرام سبحانی، رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران در این نشست گفت: از یک سال پیش به دنبال برگزاری جشنواره ای برای به نمایش گذاشتن دستاوردها و توانمندی های تولیدکنندگان و سازندگان صنعت فولاد از فنی مهندسی تا تامین کنندگان قطعه بوده ایم.
    وی ادامه داد: اکنون دستاوردهای قابل توجهی در داخلی سازی صنعت فولاد حاصل شده که وابستگی کشور به خارج را کاهش می دهد. با این حال، اطلاع رسانی لازم در این زمینه حاصل نشده که از این رو، تلاش کرده ایم با برگزاری این جشنواره خلاء اطلاع رسانی را برطرف کنیم.
    سبحانی بیان داشت: نرم افزاری با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی تهیه شده تا تولیدکنندگان بتوانند دستاوردهای خود را در آن درج کنند.

    وی ادامه داد: پیشنهاد داده ایم یک روز به نام روز ملی فولاد نامگذاری شود و در صورت ثبت این روز، می توان همایش ها را با هم تلفیق کرد.
    حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس طی تابستان امسال برای رفع مشکلات صنعت فولاد، نشست های مختلفی برگزار کرد، گفت: در این مدت جلساتی برای تولید ملی برگزار شد که به برون رفت از شرایط بحرانی تحریم کمک کرد.

    وی افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای همکاری در حوزه بومی سازی و داخلی سازی صنعت فولاد آمادگی دارد.

    فولادگر همچنین پیشنهاد داد: با توجه به اینکه صنعت فولاد پیشران بسیاری از بخش ها است، سیر تحول تکنولوژی این صنعت به صورت موزه به نمایش درآید.

    حمایت مالی از سازندگان تجهیزات

    حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: با توجه به شرایط پیش آمده، نتیجه گرفتیم با ایجاد نمایشگاه و کارِ گروهی، مشکلات را رفع کنیم. از این رو، لیست نیازمندی های خود را در بخش های مختلف تهیه کرده ایم و قرار است آنها را در یک فراخوان عمومی اعلام نماییم.
    وی ادامه داد: با توجه به این نیازمندی ها، چنانچه فردی یا شرکت استارت آپی آمادگی ساخت و تامین تجهیزات مورد نیاز ما را دارد، پس از انتخاب در هیات داوری، با آن قرارداد بسته و حمایت مالی می کنیم.
    عظیمیان خاطرنشان کرد: امیدواریم این جشنواره طلیعه حرکتی مثبت در شرایط تحریم باشد.

    اثربخشی بالای بومی سازی

    از سوی دیگر محمود اسلامیان، رییس سابق انجمن فولاد و از مدیران این صنعت گفت: برای موفقیت این برنامه، مجموعه های فولادی باید ریسک پذیر باشند و در عین حال مورد حمایت قرار گیرند. به گفته وی، بومی سازی یک نوع صرفه جویی محسوب می شود و در صورت موفقیت، اثربخشی بالایی دارد.

    ضرورت تدوین سیاست های کلی برای پابرجایی صنعت

    سید رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت: اکنون با کاهش شدید قیمت فولاد و همچنین تولید مازاد مواجه شده ایم. از برنامه تولید 25 میلیون تن فولاد تا پایان امسال، تنها 12 میلیون تن در داخل مصرف می شود و حدود 13 میلیون تن مازاد است.
    وی ادامه داد: ضروری است برنامه ای همراه با سیاست های کلی از سوی ایمیدرو، برای پابرجا ماندن صنعت فولاد تدوین شود.

    بومی سازی؛ یک اصل ضروری

    نادر سلیمانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب، تولید 25 میلیون تن فولاد بوده است، گفت: بومی سازی در شرایط تحریم یک ضرورت است تا بتوانیم بخش بیشتر قطعات صنعت فولاد را داخلی سازی کنیم.

    وی ادامه داد: در برنامه توسعه صنعتی و برنامه چشم انداز 1404، بومی سازی جایگاه ویژه ای دارد که این مهم با ایجاد همدلی، عملی می شود.

    ظرفیت بالای داخلی سازی

    سید محمد اتابک، عضو انجمن فولاد با اشاره به اینکه شورای سیاست گذاری به موضوع تداخل همایش ها بپردازد، اظهار داشت: داخلی سازی دارای ظرفیت بالایی است که متاسفانه بسیاری از افراد با اقدامات انجام شده آشنایی چندانی ندارند.
    وی افزود: جا دارد که ظرفیت ها با هدف گذاری و برنامه ریزی، شناخته شود و دبیرخانه جشنواره، سفارش دهندگان و سازندگان را هدایت کند.

    لزوم هماهنگی بین صنایع

    رضا اشرف سمنانی، مشاور مدیرعامل شرکت میدکو با بیان اینکه فولاد صنعت پیشران است و صنایع دیگر به آن وابسته است، گفت: برای تامین قطعات، باید بین صنایع هماهنگی ایجاد شود.
    وی ادامه داد: باید بخش های مختلف با این صنعت همسو باشند. به عنوان مثال، انرژی با قیمت کم صادر می شود در حالی که استفاده آن در صنعت فولاد، ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند.

    حمایت همه انجمن ها از جشنواره

    احمد دنیانور، عضو هیات مدیره انجمن فولاد در این نشست گفت: در جشنواره و نمایشگاه صنعت فولاد، بخش خصوصی پررنگ تر باشد و از دولتی سازی آن پرهیز کنیم. همه انجمن ها از جشنواره حمایت کرده اند.
    وی افزود: انجمن فولاد طی سال های گذشته در مقایسه با سایر انجمن ها از کیفیت و استاندارد مطلوب برخوردار است و ضرورت دارد واحدهای بزرگ از انجمن حمایت کنند و مطالبات بخش خصوصی در آن مطرح شود.

    تلاش برای بومی سازی در انجمن فولاد

    سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن فولاد نیز اظهار کرد: در ارزیابی اتاق بازرگانی از 200 تشکل صنفی طی سال گذشته، انجمن فولاد دومین تشکل صنفی برتر شناخته شد. وی افزود: در این تشکل، اراده ای برای اجرای برنامه های بومی سازی -به طور مستمر- وجود دارد.
    به گفته خلیفه سلطانی، در این انجمن، کمیته های 7 گانه فعال شده است و در این زمینه فعالیت می کنند.

    حرکتی مثبت در صنعت فولاد

    مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، گفت: بومی سازی یک حرکت مثبت در صنعت فولاد است اما لازم است بومی سازی با رعایت توسعه محلی و حمایت از شرکت های کوچک و متوسط باشد.
    وی ادامه داد: یکی از بخش های بومی سازی، زنجیره صنایع معدنی است و انشاءالله آینده خوبی خواهد داشت.

    به سمت فولادهای کیفی تر

    علیرضا چایچی، عضو انجمن فولاد گفت: جشنواره فولاد ابعاد اقتصادی، کیفی و پایداری تامین را به نحو احسن در کسب و کار و تبلیغات جلوه گر سازد و به صورت مستمر ادامه یابد تا با بهبود شرایط، شرکت ها دوباره به سمت کالاهای خارجی نروند.
    وی ادامه داد: باید در جشنواره، سهم قابل توجهی از شرکت های فروآلیاژها حضور داشته باشند و ما نیز در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

    دستاوردهای مطلوب بخش خصوصی

    حمیدرضا طاهری زاده، دیگر عضو انجمن فولاد، در این نشست گفت: بخش خصوصی در این جشنواره به صورت کامل دیده شود و مشکلات این بخش (اعم از مالیات، بیمه، صادرات و ...) به صورت کلی مطرح شود.
    وی ادامه داد: بخش خصوصی دستاوردهای بسیار مطلوبی در بومی سازی داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر