بومی سازی تکنولوژی در کک سازی ذوب آهن

عصر معدن- تلاشگران ذوب آهن اصفهان برای اولین بار در کشور موفق شدند درهای فلکسیبل سلول های باتری های کک سازی را طراحی و تکنولوژی ساخت این درها را بومی سازی کنند.;

بومی سازی تکنولوژی در کک سازی ذوب آهن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، رضوانیان مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن با بیان این خبر گفت: با طراحی این درها گام بلندی در جهت حذف آلاینده های زیست محیطی برداشته می شود .
    وی افزود: تا پیش از این طراحی و ساخت این درها تنها در چند کشور خارجی انجام می شد اما با تلاش متخصصان ذوب آهنی ، این درها پس از یک سال کار تحقیقاتی، طراحی و آماده ساخت شد.
    مدیر تولیدات کک و شیمیایی ذوب آهن تصریح کرد: جهت حذف آلاینده های زیست محیطی در بخش کک سازی چهار پروژه مد نظر است که بدین شرح است: تنظیم رژیم هیدرولیکی و گرمایی باتری، طراحی، ساخت و اجرای درهای سلول های باتری به شکل فلکسیبل ، تعویض سیستم های تمیز کننده در سلول های باتری ، تکمیل طرح های نیمه تمام باتری کک سازی که با ترک محل کار توسط پیمانکار به صورت نیمه تمام باقی ماند.
    رضوانیان گفت: سالانه در ذوب آهن اصفهان یک میلیون و 200 هزار تن کک تولید می شود که با به روز رسانی نمودن تجهیزات باتری ها ، علاوه بر حذف آلاینده های زیست محیطی ، کیفیت این محصول افزایش پیدا می کند.
    وی افزود: در بخش کک سازی ، باید بیش از 150 در سلول باتری تعویض شود که ساخت آن در ذوب آهن اصفهان ارزش افزوده بسیاری ایجاد می کند و از خروج 7 میلیون و 500 هزار دلار ارز جلوگیری می شود.
    مهدی ظرافتی سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی در خصوص بومی سازی دانش طراحی و ساخت این درها گفت: هر کدام از این درها از حدود هزار قطعه تشکیل شده که شامل قطعات ریخته گری ، اسکلت فلزی، مکانیکی و ... است.
    وی افزود: با بومی سازی دانش ساخت درهای مذکور ، کشور ما به جرگه معدود کشورهای دنیا پیوست که از این دانش برخوردار هستند.
    مهرداد صابر کارشناس طراحی دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی نیز مزایای این طرح را بدین شرح بیان کرد: جلوگیری از شکستن در های سلول های باتری ،  عدم خسارت به ماشین آلات باتری کک سازی، جلوگیری از ریزش قطران از اطراف در ها ، تسهیل در تعمیر و نگهداری در های موجود و کاهش تنش های حرارتی.
    خوشبختانه ساخت این در ها در مدیریت کارگاه های ساخت و تولید در کارگاه ماشین کاری و عملیات حرارتی آغاز شده است. رسول مقدس سرپرست کارگاه مذکور در خصوص ساخت درهای باتری های کک سازی گفت: جهت بهینه سازی شرایط زیست محیطی و جلوگیری از نشت گازهای باتری های کک سازی، طرح جدید درهای فلکسیبل در این کارگاه ساخته می شود که بدین منظور ابتدا عملیات های ریخته گری و ماشین کاری صورت گرفته و سپس مونتاژ قطعات انجام می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر