مدیرعامل فولاد مبارکه در یادداشتی تشریح کرد:

شیوه حمایت فولاد مبارکه از صاحبان ایده و سازندگان داخلی

عصر معدن- حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در یادداشتی شیوه های حمایت فولاد مبارکه از صاحبان ایده و سازندگان و تامین کنندگان داخلی را توضیح داد.;

شیوه حمایت فولاد مبارکه از صاحبان ایده و سازندگان داخلی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴:۰۰

    بیش از ربع قرن از افتتاح شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگترین دستاورد‌های صنعتی جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد. در طول این سال‌ها این شرکت که مولود انقلاب اسلامی است به بزرگترین فولادساز خاور میانه و شمال آفریقا بدل شده است. با بررسی تاریخچه فولادسازان موفق جهان در می‌یابیم که اکثر این شرکت ها پس از پشت سر گذاشتن دوران راه اندازی و توسعه به دنبال دستیابی به علم ساخت و راه اندازی کارخانجات فولاد رفته و تبدیل به مرجعی در صنعت فولاد شده ‌اند.
    اکنون در آستانه چهل سالگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، بزرگترین فولادساز کشور به بلوغ خود رسیده است؛ از اینرو باید علاوه بر تولید فولاد و نقش‌آفرینی در بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز این صنعت، برای ساخت کارخانه‌های فولادسازی برنامه ریزی کند.
    امروز بخش عمده‌ای از قطعات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌های فولاد در کشور بومی‌سازی شده اند و با بومی سازی باقیماندۀ قطعات موردنیاز صنعت فولاد شرکتی مانند فولاد مبارکه خواهد توانست ساخت و راه ‌اندازی یک کارخانه فولاد را در هر نقطه‌ای از ایران انجام دهد. این حرکت بسیار بزرگی در فولاد مبارکه است و اتفاقی میمون و مبارک خواهد بود.
    از نمونه تلاش‌های صورت گرفته در راستای این رویکرد می‌توان به عزم فولاد مبارکه برای راه ‌اندازی یک واحد نورد گرم در شرکت فولاد هرمزگان، مشابه نمونه موجود در فولاد مبارکه، ظرف چند سال آینده اشاره کرد.
    همچنین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که با مشارکت شرکت فولاد مبارکه در دی ‌ماه برگزار می‌شود از دیگر نماد‌های این رویکرد فولاد مبارکه در بومی‌سازی است. در فضای استارت‌آپ ها بحثی به نام شتاب ‌دهنده داریم به این معنی که گروه‌ های جوان دارای ایده، ممکن است از توان مالی و مدیریتی کافی برای اجرای این ایده‌ها برخوردار نباشند؛ به همین جهت شتاب‌ دهنده‌ها به این افراد کمک مالی می کنند و درصورتی که ایده آنها مورد پذیرش قرار گیرد، در ریسک مالی ایجاد این پروژه ‌ها شریک می شوند.
    به همین منظور در رویکرد خرید اقلام مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه تغییری صورت گرفته است. درحال حاضر اگر کسی اعلام کند که تجهیزی را بومی‌سازی کرده، فولاد مبارکه، در صورت تأیید ارزیابی عملکرد و کیفیت آن، محصول را خریداری می کند؛ اما از این پس با تغییری که در رویکرد فولاد مبارکه به وجود آمده، در نمایشگاه دی‌ماه لیست نیازمندی ها در بخش‌های مختلف اعلام می‌شود و اگر شرکتی ایدۀ ساخت و تأمین هریک از این اقلام را داشته باشد و ایده مورد پذیرش قرار گیرد، فولاد مبارکه در تأمین مالی و ریسک اجرای این پروژه شریک می‌شود و نقش شتاب ‌دهنده را برای این استارت‌آپ‌ های فنی ایفا می کند.
    در همین راستا هیئت داوری متشکل از استادان دانشگاه و مهندسان مجرب فولاد مبارکه تشکیل شده است. این هیئت وظیفه داوری و غربالگری ایده ‌های دریافتی را بر عهده خواهد داشت. پروژه‌ هایی که هیئت داوران تأیید می کنند به سیستم قراردارد و مالی فولاد مبارکه معرفی می شوند تا سرمایه گذاری لازم، بسته به ابعاد پروژه صورت پذیرد و چنانچه پروژه به نتیجه برسد، قرارداد خرید محصول به صورت تضمین شده با تأمین کنندۀ مذکور منعقد خواهد شد. جان کلام اینکه شرکت فولاد مبارکه از صاحبان ایده و سازندگان داخلی حمایت می کند.
    منبع: چیلان

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر