معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

براى هر تن فولاد ۱۰۰ دلار هزینه مى شود

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید هزینه تولید فولاد را کاهش دهیم.;

براى هر تن فولاد ۱۰۰ دلار هزینه مى شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرى «عصرمعدن»، جعفر سرقینى در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملى فولاد ایران اظهار کرد: امروز صنعت فولاد به یکى از صنایع مهم تبدیل شده و افتخار این موضوع براى جمهورى اسلامى ایران است.

    وى ادامه داد: امروز صنعت فولاد کشور در رتبه دهم جهانى قرار دارد در حالى که در سال ٩٢ در رتبه پانزدهم جهانى قرار داشت.

    سرقینى تاکید کرد: بیشترین توسعه صنعت فولاد در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است. در سال ١٣٩٢ ظرفیت زنجیره فولاد ١٢۰ میلیون تن بود اما امروز این ظرفیت به ٢۰٥ میلیون تن رسیده است. البته نباید فراموش کرد پى ریزى اصلى صنعت فولاد در دولت مرحوم هاشمى رفسنجانى صورت گرفت.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از سال ٢۰١٢ تا به امروز تولید فولاد جهانى ٨ درصد و تولید فولاد ایران ٧٢ درصد رشد داشته است.

    سرقینى ادامه داد: تا سال ١٤۰۰از تولید ٤۰ میلیون تن فولاد گذر خواهیم کرد درنتیجه تحقق ٥٥ میلیون تن دور از دسترس نخواهد بود.

    وى با اشاره به برخى تنش هاى رخ داده میان دولت و تولیدکنندگان فولاد در ماه هاى گذشته، اظهار کرد: خوشبختانه امروز این تنش ها برطرف شده است. ما نمى توانستیم در آن دوره بازار را رها کنیم. همچنین امروز صادرات فولاد بدون هیچ محدودیت انجام می گیرد.

    سرقینی همچنین اضافه کرد: امروز براى خرید در بورس باید شرکت خریدار تنها آدرس کارخانه خود را ثبت کند در حالى که پیش تر خرید از طریق سامانه بهین یاب انجام مى شد.همچنین عرضه اسلب و آهن اسفنجى در بورس اختیارى شد.

    وى با اشاره به کاهش قیمت جهانى فولاد اظهار کرد: امروز ما جدا از دنیا نیستیم و باید خود را براى شرایط جدید آماده کنیم.

    به گفته سرقینى، صادرات فولاد در ٦ ماهه اول از نظر وزنى ١۰درصد و از نظر ارزشى ٢٣ درصد رشد داشته است. همچنین در ٨ ماهه نیز  صادرات به میزان مدت مشابه سال گذشته بوده و افتى نداشته است.
    وى اظهار کرد: همچنان هر تن فولاد ١۰۰ دلار ارزبرى دارد، امیدوارم این رقم با راه اندازى واحد الکترود اردکان و... به حداقل برسد.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایمیدرو در دوره جدید برنامه خوبى براى توسعه دارد و وزارت صمت نیز از برنامه هاى عملیاتى حمایت مى کند.

    سرقینى تصریح کرد: بازگشت ارز یک تکلیف است اما قرار است فولادسازان بزرگ براى این برگشت الگویى به ما بدهند. امروز ١۰ درصد از ارز فولادى ها به واردات خودشان اختصاص مى یابد اما این میزان کم است. اما براساس چارچوبى از افزایش آن دفاع مى کنیم تا در کنار آن ارز مازاد به نیما بازگردد.

    وى با اشاره به موضوع اکتشاف بیان کرد: وزارتخانه همچنان اکتشاف و توسعه معادن را با جدیت دنبال مى کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر