مرکز آمار نتایج آمارگیری از اطلاعات محیط زیستی معادن را منتشر کرد:

سنگ آهنی ها، پیشتاز سرمایه‌گذاری زیست محیطی در معادن

عصر معدن- مرکز آمار ایران اعلام کرد: بیش‌ترین سرمایه‌گذاری زیست محیطی در معادن استخراج سنگ آهن انجام شده است.;

سنگ آهنی ها، پیشتاز سرمایه‌گذاری زیست محیطی در معادن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل ایمیدرو،مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش نتایج آمارگیری از اطلاعات زیست محیطی معادن طی سال 96 اشاره کرد: از ٥٣٥٣ معدن فعال، ٤٧٥ میلیارد و 149میلیون ریال در بخش محیط زیست معادن در حال بهره‌برداری کشور سرمایه‌گذاری شده است.

    از این میزان، معادن استخراج سنگ آهن با ٣٢٧ میلیارد و 301 میلیون ریال، بیش‌ترین سرمایه‌گذاری را در بخش محیط زیست انجام داده است و معادن استخراج سنگ مس و استخراج سنگ سرب و روی با «47 میلیارد و 509 میلیون ریال» و «34 میلیارد و 867 میلیون ریال» سرمایه‌گذاری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

    بر اساس این گزارش، ٧٨٩ معدن (١٤,٧درصد) در بخش محیط زیست، سرمایه‌گذاری داشته‌اند. گروه‎های استخراج سنگ آهک،‌ استخراج شن و ماسه و سنگ لاشه به ترتیب با ١٩۰، ١٧۰ و ١٣٦ معدن، ‌بیش‌ترین تعداد معادن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست را داشته‌اند.

    27 درصد معادن دارای فاضلاب

    از تعداد معادن فعال کشور، ١٤٥۰ معدن (٢٧,١ درصد) دارای فاضلاب بوده‎اند و از این میان، معادن استخراج شن و ماسه، سنگ تزئینی و سنگ آهک به ترتیب با ٥٧٦، ٣٦١ و ٢٧٦، بیش‌ترین معادن دارای فاضلاب را به خود اختصاص داده‌اند.

    نتایج آمارگیری از اطلاعات محیط زیستی معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ١٣٩٦ نشان می‌دهد: استان‌های اصفهان، فارس و کرمان به ترتیب با ١٦٨، ١٥٧ و ١٤۰ معدن، بیش‌ترین تعداد معادن دارای فاضلاب را داشته‌اند.

    مقدار کل فاضلاب تولید شده در معادن دارای فاضلاب کشور، ٣٧۰٥١ هزار متر مکعب بوده است.

    ٨٥۰ معدن دارای سیستم تصفیه فاضلاب

    به گزارش مذکور، از ١٤٥۰ معدن دارای فاضلاب، ٨٥۰ معدن دارای سیستم تصفیه فاضلاب بوده‎اند. از این تعداد، ٧٢١ معدن از تصفیه فیزیکی، ٣٤ معدن از تصفیه شیمیایی و ٩٤ معدن نیز از روش بیولوژیکی (زیستی) استفاده کرده‌اند.

    محل دفع فاضلاب ٧٣٩ معدن در زمین‌های غیرکشاورزی، ٢٨٢ معدن در چاه، ١٦٧ معدن در رودخانه، ١٢۰ معدن در زمین‌های کشاورزی، ٢٢ معدن در شبکه فاضلاب، ١١ معدن در دریاچه/تالاب و ١٦٢ معدن در سایر محل‌ها است.

    حدود 70 درصد معادن دارای باطله

    به گزارش یاد شده، ٣٧٤٢ معدن دارای باطله (٦٩,٩ درصد) بوده‎اند که از این تعداد ٣۰١ معدن از مخزن سد باطله، ٣٢٣۰ معدن از مخزن دپوی باطله و ٢١١ معدن از سایر روش‌ها برای دفع مواد باطله معدن استفاده کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر