ضرورت توجه به مسایل زیست محیطی در اعطای مجوز به معادن

عصر معدن- استاندار قزوین گفت:رعایت مسایل زیست محیطی و اجتماعی در اعطای مجوز به معادن ضروری است.;

ضرورت توجه به مسایل زیست محیطی در اعطای مجوز به معادن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالمحمد زاهدی در شورای معادن استان قزوین گفت: قبل از صدور مجوز‌های معادن باید علاوه بر ضوابط زیست محیطی، ملاحظات اجتماعی نیز در نظر گرفته شود تا بهره برداران در مراحل اجرا با مشکل مواجه نشوند.

    زاهدی با اشاره به مشکلات اجتماعی ایجاد شده درباره محدوده اکتشافی سنگ آهک آبیک، افزود: هر چند ممکن است این معدن مشکل زیست محیطی و اجتماعی خاصی نداشته باشد، اما جو روانی ایجاد شده در آن شهرستان مانع ادامه فعالیت آن شده است.

    وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم در این رابطه نشستی با حضور معترضان، نماینده محیط زیست و استانداری برای بررسی دقیق مشکلات این معدن به منظور تصمیم گیری نهایی برگزار شود.

    استاندار اضافه کرد: برخی از واگذاری‌های معادن از سوی برخی نهاد‌ها مانند آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد که برای جلوگیری از هرگونه مشکل باید دستگاه ذی ربط تمامی کار‌های مربوط به معادن را انجام دهد.

    دبیر شورای معادن استان هم در این جلسه گفت: پارسال 21 فقره پروانه کشف، 14 فقره گواهی کشف، 12 فقره پروانه بهره برداری و 184 فقره مجوز برداشت صادر شده است. امسال هم 172 محدوده به مزایده گذاشته می‌شود که از این تعداد 101 محدوده اکتشافی و 71 معدن فاقد بهره برداری است.

    سید حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: فرآیند صدور مجوز معادن، از زمان پروانه اکتشاف تا بهره برداری طولانی است که باید کوتاه شود.

    وی افزود: صادرکنندگان مجوز معادن برای پیشگیری از هرگونه مشکل در آینده باید علاوه بر بحث‌های فنی، ملاحظات محلی را نیز در نظر بگیرند.همچنین باید ساز و کاری مناسب برای حفظ و نگهداری از جاده از سوی بهره برداران معادن صورت گیرد تا دستگاه‌های مرتبط متحمل هزینه‌های سنگین در این خصوص نشوند.

    نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: استان قزوین رشد چندانی در خصوص صدور مجوز‌های معدنی نداشته است که این مساله را می‌توان با استفاده از ظرفیت متخصصان خانه معدن و نیز تهیه ساز و کار مناسب و زمان بندی شده مرتفع کرد.

    زرآبادی افزود: درباره محدوده اکتشافی سنگ آهک در شهرستان آبیک و برخی معادن دیگر اعتراض‌هایی وجود دارد که برای ادامه کار این معادن باید بررسی‌های لازم هر چه زودتر انجام شود.

    تاکنون در استان قزوین 186 پروانه بهره برداری از معادن صادر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر