رئیس واحد محیط زیست شرکت فولاد هرمزگان:

فولاد هرمزگان به عنوان یک صنعت پاک شناخته می شود

عصر معدن- آلایندگی جزء لاینفک هر صنعتی است اما می توان با بهره گیری از روش های کنترلی، میزان آلایندگی را به حداقل ممکن و در حد قابل قبول سازمان محیط زیست رساند.;

فولاد هرمزگان به عنوان یک صنعت پاک شناخته می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از چیلان، یونس مولایی بندرعباسی، رئیس واحد محیط زیست و بهداشت محیط شرکت فولاد هرمزگان گفت: ازجمله اقدامات فولاد هرمزگان در راستای رعایت مسائل محیط زیستی، احداث یک تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی به ظرفیت 240 مترمکعب در روز است. این تصفیه خانه قابلیت این را دارد که علاوه بر فاضلاب های بهداشتی فولاد هرمزگان، فاضلاب های صنایع اطراف شامل فولاد کاوه و منطقه ویژه اقتصادی را نیز تصفیه کند.

    وی توضیح داد: با رویکرد دیگر می توان گفت صنایع فولادی صنایع دوستدار محیط زیست هستند چراکه ضایعات و قراضه های فلزی را که مؤجل آلودگی محیط زیست شود را می توان جمع آوری کرده و بازیافت نمود. لذا می توان اینگونه گفت که قراضه و فولاد و همین طور محصولات فولادی از جمله معدود صنایعی هستند که قابلیت صد درصد بازیافت و استفاده مجدد را دارند.

    وی افزود: آب تصفیه شده صرف آبیاری فضای سبز کارخانه می شود و به این واسطه، استفاده کود شیمیایی کاهش خواهد یافت و تعرضی نیز به آب های شیرین اتفاق نمی افتد.

    مولایی خاطرنشان کرد: در بحث مصارف صنعتی نیز منبع تامین آب کارخانه، آب دریا است که از طریق آب شیرین کن برای مصرف در خط تولید استفاده می شود و در نهایت به واسطه استفاده از سیستم بسته، از طریق سیستم کولینگ تاور یا برج خنک کننده، بازچرخانی آب را انجام می دهیم.

    وی درخصوص میزان فضای سبز شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: در داخل فنس شرکت فولاد هرمزگان حدود 7 هکتار فضای سبز ایجاد شده و باقی فضای سبز نیز به طور مشارکتی در محیط پیرامون کارخانه و در منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شده که در زمینه فضای سبز مناطق صنعتی در سال 97 رتبه سوم را بین صنایع هرمزگان از آن خود کرده است.

    وی در ادامه افزود: به طور کلی بیشترین میزان آلایندگی صنایع معدنی به دلیل گردوغبار و نرمه های حاصل از نقل و انتقال مواد یا دانه بندی مواد ایجاد می شود از اینرو به منظور پایش آنلاین سنجش آلاینده ها، سیستم غبار پایش آنلاین را نصب نمودیم و برای واحد احیا مستقیم نیز پایش آنلاین گاز را در سال جاری در دستور کار داریم. از آنجا که شرکت فولاد هرمزگان در منطقه ویژه صنعتی قرار گرفته است، به لحاظ رعایت استاندارد، درجه دوم به شمار م یرود که رعایت استانداردهای آسان تری برای آنها درنظر گرفته می شود. البته به طور کلی و همان طور که گفته شد، تجهیزات کنترل آلایندگی بالایی در این کارخانه نصب شده است تا میزان انتشار ذرات آلاینده را در سطح پایینی نگه دارد.

    مولایی تصریح کرد: همانگونه که گفته شد در راستای بهینه سازی و ارتقای تجهیزات کنترل و پالایش آلاینده ها، تجهیزات آنلاین مانیتورینگ و دودکش واحد فولادسازی برای پالایش آنلاین ذرات خروجی از دودکش را نصب کرده ایم. در شرکت فولاد هرمزگان تجهیزات نوین کنترل آلاینده ها به کار گرفته شده است که ازجمله آنها می توان به سیستم «دیداستینگ » برای مکش فیوم های کوره قوس، وجود پیشرفته ترین آب شیرین کن صنعتی با ظرفیت 30 هزار مترمربع در روز برای حفظ منابع آب شیرین و برخورداری از شبکه تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی با ظرفیت 130 مترمکعب در ساعت اشاره کرد.

    وی از دیگر برنامه های فولاد هرمزگان برای امسال را در حوزه مدیریت پسماند چنین تشریح کرد: در این حوزه تفکیک و جداسازی پسماندهای صنعتی را آغاز کردیم و در همین رابطه قراردادهایی را با مراکز و سازمان های مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست برای بازیافت ضایعات شهری و ضایعات صنعتی امضا کردیم.

    وی در ادامه گفت: فولاد صنعتی است که میزان آب قابل توجهی نیاز دارد از اینرو در آینده صنعت فولاد کشور دیده شده که صنایع فولادی را در جنوب کشور مستقر نمایند تا تامین منابع آبی آن از طریق آب دریا تحقق پیدا کند. درخصوص آلایندگی نیز باید گفت آلایندگی جز لاینفک هر صنعتی است اما می توان با بهره گیری از روش های کنترلی، میزان این آلایندگی را به حداقل ممکن و در حد قابل قبول سازمان محیط زیست رساند.

    رئیس واحد محیط زیست و بهداشت محیط فولاد هرمزگان تصریح کرد: به جرات می توان گفت فولاد هرمزگان به عنوان یک صنعت پاک در جنوب شناخته می شود و تاکنون هیچ گونه اخطاری از سازمان محیط زیست در این باره دریافت نکرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر