نگاهی به آخرین تغییرات قیمتی بازار جهانی فلزات در ۲هفته گذشته

تشدید تنش‌های تجاری آمریکا و چین، آلومینیوم را ارزان کرد

عصر معدن- در دو هفته گذشته میلادی بازار فلزات دستخوش تغییرات و نوسانات قیمتی بود.;

تشدید تنش‌های تجاری آمریکا و چین، آلومینیوم را ارزان کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، از تاریخ 15/6/2018 تا 6/7/2018، قیمت های معاملاتی آهن قراضه بر مبنای فوب بندر رتردام، دارای روند نزولی بوده و قیمت ها در مقایسه با قیمت هفته قبل کمتر از 0/5درصد کاهش داشته است.

    گروه تحلیل کارگزاری سی ولکس در رابطه با تغییرات آتی قیمت آهن قراضه در هفته های پیش‌رو این چنین نوشته است:گزارش های منتشره از بازار آهن قراضه در مناطق مختلف جهان نشان می دهد  در هفته مورد بررسی، قیمت های معاملاتی بیشتر گریدهای آهن قراضه، در مجموع تحت فشار بوده است. در این مدت، به دلیل تداوم کاهش سفارشات خرید از سوی کشورهای بزرگ وارد کننده از جمله کشورهای ترکیه و هند و نیز تحت تاثیر شرایط ضعیف حاکم بر بازار محصولات نهایی فولاد، قیمت های معاملاتی آهن قراضه در مقایسه با سطح قیمت های معاملاتی هفته قبل پایین تر بوده است.

    در رابطه با تغییرات آتی قیمت آهن قراضه در هفته های پیش رو، تعداد زیادی از فعالان و تحلیلگران بازار، با اشاره به  انتظار تداوم  سستی سفارشات خرید آهن قراضه به دلیل کندی تقاضا در بازار محصولات فولادی طویل، پیش بینی می کنند که وضعیت کند حاکم بر بازار آهن قراضه در کوتاه مدت ادامه یافته و قیمت آهن قراضه با افت بیشتری مواجه شود.

    سنگ آهن
    شاخص قیمت معامله شده spot  (نقدی _ تک محموله ای)  سنگ آهن وارداتی(عیار62 درصد) چین در طول دوهفته مزبور، همراه با نوساناتی، روند کاهشی داشته و کمترین قیمت سنگ آهن62 درصد استرالیا برمبنای سی اف آر بنادر چین معادل63/14 دلار/تن در روز پنجشنبه مورخ 5/7/2018 و بیشترین قیمت معادل64/55 دلار/تن مربوط به روز سه شنبه مورخ 3/7/2018 بوده و به این ترتیب، تفاوت حداقل وحداکثر قیمت معاملاتی سنگ آهن در هفته مزبور به 1/41 دلار/تن رسید.
    بررسی شرایط بازار سنگ آهن نشان می دهد در بیشتر روزهای هفته مزبور، تحت تاثیر تضعیف قیمت سنگ آهن و فولاد در قالب قراردادهای آتی و بازارهای فیزیکی در چین، تشدید تنش های تجاری آمریکا و چین، افزایش عرضه جهانی سنگ آهن و نگرانی از چشم انداز بازار فولاد چین به دلیل احتمال افت تقاضا، قیمت معاملاتی سنگ آهن کاهش یافت. هرچند، در برخی از روزهای هفته  مزبور، تحت تاثیر رشد قیمت آهن آلات در بازار داخلی و تقویت قیمت سنگ آهن و فولاد در قالب قراردادهای آتی، تداوم تولید بالای فولاد در چین و اعمال محدودیت های تولید در برخی مناطق این کشور به دلیل مسائل زیست محیطی، بازار سنگ آهن شاهد رشد قیمت بوده است.  گزارش ها نشان می دهد  به دلیل برنامه های دولت برای مقابله با آلودگی محیط زیست در مناطق شمالی چین، تقاضا برای خرید سنگ آهن لامپ با عیار بالا و درصد آلومینای پایین  از  شرایط مطلوبتری برخوردار است.

    فولاد خام (بیلت)
    قیمت شمش فولادی، با توجه به آخرین قراردادهای منعقده، در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت در تعدادی از بازارهای عمده جهانی از کاهش برخوردار بوده و در برخی از بازارها هم قیمت ها ثبات داشته است. بررسی شرایط بازار بیلت در مناطق مختلف دنیا نشان می دهد در بیشتر این بازارها به دلیل کندی تقاضای خرید بیلت و تداوم ضعف حاکم بر بازار محصولات فولادی طویل،  قیمت ها تحت فشار قرار دارد و احتمال تداوم روند نزولی قیمت بیلت دور از انتظار نیست.

    محصولات فولادی طویل (میلگرد)
    آخرین قیمت میلگرد در بازارهای جهانی  بیانگر این امر است که  قیمت صادراتی میلگرد، در هفته مورد بررسی در تعداد زیادی از بازارهای عمده جهانی دارای کاهش بوده است. گزارشهای منتشره نشان می دهد ضعف و کندی تقاضای خرید میلگرد در بیشتر نقاط دنیا همچنان ادامه دارد و تعدادی از تحلیلگران بازار با اشاره به احتمال تشدید کندی تقاضای خرید میلگرد در فصل تابستان به دلیل گرما و کاهش فعالیتهای ساخت و ساز، امکان بهبود شرایط ضعیف حاکم بر بازارهای جهانی میلگرد در کوتاه مدت را ضعیف ارزیابی می کنند.

    محصولات فولادی تخت
    تغییرات قیمت محصولات فولادی تخت گرم و سرد صادراتی، به موجب آخرین قراردادهای توافق شده، در بازارهای عمده جهانی از نوسان برخوردار بوده و مواردی از افزایش، کاهش و ثبات قیمت ها در بازارهای مختلف گزارش شده است. بررسی شرایط بازار محصولات فولادی تخت در مناطق مختلف جهان نشان می دهد به دلیل تفاوت شرایط تقاضا در بازارهای مختلف و نیز محدودیت های عرضه در برخی نقاط، جهت تغییرات قیمت محصولات فولادی تخت در بازارهای مختلف متفاوت بوده است. در مجموع شرایط حاکم بر بازار انواع ورق در بیشتر بازارها ضعیف گزارش شده است.   

    تحلیل آلومینیوم در بازارهای جهانی
    قیمت شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن همراه بانوساناتی، در مجموع نسبت به متوسط قیمت هفته قبل، دارای کاهش بوده است. اقدامات بانک مرکزی چین برای ایجاد ثبات در ارزش یوآن، رشد قیمت پودر آلومینا، تغییرات (رشد) قیمت نفت، نوسانات (کاهش) ارزش دلار، نوسانات (رشد) شاخص سهام در برخی از بورس های عمده دنیا در بعضی از روزهای هفته و تداوم کاهش موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات  لندن از جمله عواملی بودند که باعث تقویت قیمت آلومینیوم شدند. تشدید تنش های تجاری آمریکا و چین، تغییرات (افت) قیمت نفت، کاهش شاخص تولید PMI چین در ماه ژوئن، نوسانات (تقویت) ارزش دلار و افت شاخص سهام  در اغلب بورس های  بزرگ دنیا در برخی از روزهای  هفته از جمله عواملی بودند که موجب کاهش قیمت آلومینیوم شدند.
    در هفته مورد بررسی، متوسط قیمت  نقدی  شمش آلومینیوم در بورس فلزات  لندن در مقایسه  با میانگین قیمت  هفته قبل، 45 دلار/تن کاهش داشته است. قیمت نقدی معامله شده  شمش آلومینیوم در  بورس فلزات  لندن در شروع هفته (2/7/2018)، 2153 – 2152 دلار/تن و در روز پایانی هفته (29/6/2018)، 5/2098 – 2098 دلار/تن بوده است.

    تحلیل طلا در بازارهای جهانی
    درهفته ای که گذشت، اگرچه روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود، اما به طور کلی روندی صعودی داشت. لازم به ذکر است قیمت طلادر هفته گذشته از میانگین 1248.400 دلاربه ازایهر اونس در تاریخ 2 ماه جولای سال 2018 میلادی، به میانگین قیمت  1254.775 دلار به ازاء هر اونس در تاریخ 6 ماه جولای سال میلادی جاری، رسید.
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجوددر تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد روند بلند مدت طلا صعودی است، هرچند که ممکن است طلا در این بین اصلاح قیمت نیز داشته باشد.
    در هفته گذشته طلا روندی نزولی داشت و برای هفته معاملاتی آتی، این پیش‌بینی برای قیمت طلا وجود دارد که با احتمال زیادی، با صعود همراه باشد.
    در این صورت اگر طلا بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیکترین مقاومت مهم خود که 1270 دلار به ازای هر اونس بوده و با احتمال زیادی تا مقاومت مهم و تاریخی 1300 دلار به ازای هر اونس، نیز افزایش قیمت خواهد داشت.  در غیر اینصورت چنانچه طلا تمایل به نزول داشته باشد، در صورت عبور کردن از نزدیکترین ساپورت قیمتی خود که 1260 دلار به ازای هر اونس است، احتمال اینکه تا سطح حمایتی قیمتی 1250دلار به ازای هر اونس نیز کاهش یابد، وجود دارد. 

    تحلیل مس در بازارهای جهانی
    بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، اما به طور کلی در هفته گذشته روندی نزولی داشت. به نحوی که قیمت این فلز بنیادین از قیمت6594.50 دلار به ازای هر تن در تاریخ 2 ماه جولای سال 2018 میلادی، به قیمت 6325.00 دلار به ازای هر تن در تاریخ 6 ماه جولای سال جاری میلادی، رسید.
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد  و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد کرد.
    در هفته گذشته فلز بنیادین مس روندی نزولی داشت و این پیش بینی برای هفته آینده وجود دارد که فلز مس روندی کاهشی داشته باشد.
    در این صورت فلز اگر مس بخواهد نزول یابد، در این صورت با عبور از نزدیکترین سطح حمایتی  خود یعنی 6300 دلار به ازای هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا ساپورت مهم و تاریخی 6000 دلار به ازای هر متریک تن نزول یابد، وجود دارد.
    و در غیر این صورت چنانچه مس بخواهد روندی صعودی داشته باشد در صورت عبور کردن از نزدیکترین مقاومت تاریخی خود که 6500 دلار به ازای هر متریک تن است، احتمالا تا مقاومت 67000 دلار به ازای هر متریک تن نیز افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر