ایران در میان۱۰ کشور برتر دارنده ذخایر پتاسیم

عصر معدن- عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی از وجود بیش از ۵۵۰ میلیون تن ذخیره پتاسیم خبر داد که ایران را در فهرست ۱۰ کشور برتر جهان در این زمینه قرار داده است.;

ایران در میان۱۰ کشور برتر دارنده ذخایر پتاسیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، پتاسیم یک ماده معدنی با ارزش است که به دو شکل شورآبه و پتاس سنگی در طبیعت یافت می‌شود و مهمترین کاربردهای این ماده معدنی، تولید پرمنگنات و سولفات پتاسیم است که به ترتیب برای ضد عفونی و تولید کود کشاورزی استفاده می‌شود.
    بهروز برنا  عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با تاکید بر این‌که ایران یکی از 10 کشور برتر از نظر ذخایر پتاسیم در جهان است از وجود بیش از 550 میلیون تن ذخیره پتاس به صورت شورآبه یا املاح و حدود چهار میلیون تن ذخیره پتاس سنگی در کشور خبر داد.

    وی افزود: پتاس سنگی اهمیت زیادی دارد و ذخایر آن در استان‌های هرمزگان، ‌زنجان، آذربایجان شرقی، سمنان و خراسان رضوی کشف شده است.

    عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به این‌که سالانه حداقل به 200 هزار تن پتاسیم نیاز داریم، ‌اظهار کرد: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در ایران، باید از کودهای سالم استفاده شود که کودهای پتاسیم‌دار نیز در دسته‌بندی کودهای سالم قرار دارند.

    برنا همچنین با بیان این‌که در حال حاضر سه معدن پتاسیم در کشور وجود دارد که دو معدن فعال هستند، گفت: در این رابطه برنامه‌هایی در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری در دریاچه کویر قم و پلایای ترود در دست انجام است اما برای این‌که از واردات این ماده معدنی بی‌نیاز شویم، باید توسعه این معادن و صنایع مربوط به آن‌را در اولویت قرار دهیم.

    وی خاطرنشان کرد که اردن، چین، آمریکا و بولیوی از جمله کشورهای دارای ذخایر پتاسیم در جهان هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر